AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.131

e36 coupe m52b20 - Höga HC värden!

Hej! Fick Höga HC värden på min e36 . HC 170 (100).

Hade en 100 Cells sportcat på bilen, körde den varm, rikigt varm men värderna gick inte ner.
Så jag byte den till en vanlig katalysator från biltema, men det blev inte bättre.
Samt hade jag Sportluftfilter. Så vi misstänkte kanske att luftmassemätaren hade gått sönder, så självklart så köpte vi en ny och byte den.. men det blev tydligen mycket väre.

HC blev 312 (100) / LAMBDA 0.95 - ( 0,97-1,03 ) / CO 1.8 (0,5) / CO 2500 2.0 ( 0,3 )

Vi fel sökte bilen och det kom fel kod på LAMBDA SOND.

Så vi beställde original från BMW 2 st, 1900kr st.
sedan leta vi efter tjuvluft med start gas men hitta lite vid insuget, så vi byte insugspackningen också. och byte olja.

samt killen som laga alla dessa fel åt mig sa att alla tänd stift var slitna och 3 av de var slut/helt svarta. Dessa tändstift var nya sedan somras som jag själv hade byt, rullat cirka 200mil.. Riktigt konstigt att dem var redan slut, köpte dom från mekonomen.

Men efter allt detta var Hc ändå för hög!! Dock så vet jag inte hur högt. enligt han som laga min bil sa inte det var mycket. men i alla fall över 100..
men bilen gick inte igenom..

Så han åkte och tanka etanol och testa besikta och den gick igen med HC 009 (100)

Så nu är den besiktad igen men den är ju inte igentligen godkänd.. kosta mig nästan vad bilen är värd, 13000kr.

Vad kan felet vara? Efter allt detta har vi kanske misstänkt att katalysatorn ligger för långt bak, Han som byte, byte exakt till samma plats som den föra katalysator låg,
( Mekonomen byte race katten från första början för ett år sedan, då den gamla katen var helt tom, så vet inte var orginalen låg )

Vad kan det annars vara för fel ?
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
prova gör komptest.kan ha dålig komp på en cylinder och släpper därigenom oförbränd bensin har haft så på en 325 när jag hade hög hc halt och bytte nästan det mesta så testa med komptest

Okej! Vad gör man om det är dålig komp? dyrt?

Tror ni att mekonomen utför komp test? hur mycket kostar det cirka´?

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.