AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.495

Varför strular Rattfunktionerna på Bmw 525 td, E61 2005

Ka
5
Kaia
525td E61 -05
Helt plötsligt har mina funktioner i ratten och spakarna slutat att fungera, helljuset fungerar inte bara som ljustuta, dock lyser halvljus som det ska fast endast i nedbländat läge. Vindrutetorkarna går konstant fast står i emergency mode och kan inte stängas av. Samtliga rattknappar har slutat att fungera, ratten känns lite tungstyrd, inte som vanligt. Nämnas kan att jag konverterat helljusen till exenon men inga klippta kablar eller så, fungerade i ca 3 veckor. Började med att strömmen i batteriet försvann på ca 24 tim. Till att börja med inga problem vid hjälpstart allt fungerade men efter ca 3 ggr och efter nytt batteri kom ovanstående problem. Xenonet bortplockat i tron om att det kunde vara boven men tyvärr inte.
Har någon en uppfattning om vad problemen kan vara. Sorry för novellen men tor infon behövs, tacksam för allt stöd i detta elände. Mvh Kaia
Ka
5
Kaia
525td E61 -05
Är det så att ingen kan eller vill kommentera detta problem eller har jag givit för lite eller fel information
fortfarande hoppfull om lite hjälp / Kaia
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har du haft en dator inkopplat för att läsa felminnet? Det kan vara batterisensorn som spökar.

Är det nya batteriet är det av exakt samma typ (Ah) som det original monterade?

E6X är väldigt känslig angående el.
co
87
coffew
320D x-Drive M-sport F31 -18
kolla så att det inte är vattenfyllt i baljan bak under reservhjulet, hade ett liknande fel, då var MPM-modulen vattenfylt/sönderärjad MPM=Micropowermodul och styr det mesta, torkare,ljus, blinkers osv
Ka
5
Kaia
525td E61 -05
Tack för era svar ska kolla upp i helgen både det ena å andra av era förslag. Jag återkommer med hur det gick. Mvh Kaia
Ka
5
Kaia
525td E61 -05
Ja då har det märkliga hänt att helt plötsligt var batteriet helt tömt, recond. o uppladdning och in med bråten i bilen och döm om min förvåning när alla rattfunktioner var tillbaks och fungerar som dom ska. Dock hördes ett anntal surranden från motorrum o i instrumentpanelen, lokaliserade bla. cd-spelaren som ett av surren, detta fast bilen var helt avstängd på nyckeln. Verkade nästan som den levde sitt eget lilla liv. Kontrollerade så mycket som möjligt, generator, lyfte på samtliga säkringar för om möjligt hitta den förbrukaren som möjligen var igång fast bilen var avstängd men fick det inte att sluta. Gav upp och började plocka ihop när det blev tyst av sig själv. Testade flera gånger att slå på strömmen med nyckeln o då surrade det men nästan exakt 2 min efter avstängning så slutade det o surra. Har någon en uppfattning om vad detta kan vara. Hälsn. från en förvirrad Kaia
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej det tar ca 15-30 minuter fö bilen att gå i sleep mode inget konstigt att det surrar från diverse grejer det gör det i min 535d -05 också men det tystnar efter en stund är det automat du har så kan du se när lampan vid växel spaken slocknar då är den i sleep mode
mvh mikael
Ka
5
Kaia
525td E61 -05
Har nu kollat strömflödet på så vis att jag lagt multimetern i serie med minus polen på batteriet och lyft en säkring i taget. jag har även mätt strömmen i kabeln som matar främre säkringsboxen och vet att det är där som tjyven finns. Flödet är mellan ca 6,5 - 7,5A så det är något som drar väldigt mycket. När jag lyfter säkr. nr. 11 (body control unit) och 29 (diagnostic connector, safety and gateway control unit) så sjunker flödet till ca 1,5A. Drar man var och en för sig så händer inget men drar man bägge kommer effekten. Fel kod som oxså dykt upp är P2243 och enligt dom uppgifter jag hittat ska vara att en strömkrets står öppen men var sägs det inget om eftersom den är generisk. Har någon en ide om vad problemet kan vara, det ända som inte fungerar på bilen är att fönster hissarna bara går att styra från förarplatsen men där ifrån fungerar allt. Tack till alla som engagerat sig, Mvh Kaia
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.