|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var inne på BMW och frågade vad de skulle ha för en service på min bil. Olja,filter,mikrofilter,bromsolja. 4424:- BILLIGT!!!! :( Kan det vara ok? | |
| Låter helt normalt på märkesverkstad. | |
|
Låter normalt tycker jag med. Men skulle alldrig lämna in för de priset. Visserligen gör jag de mesta själv på bilen. Men prova mekonomen,kanske tar halverat pris o sen får du din stämpel med. |
|
|
Det är dyrt! Blombergs på Lidingö tar 2495kr för oljeservice och mikrofilter till en E60/E61 (4 eller 6cyl) för inte kostar väl bromsvätskebyte kosta nästan 2000kr extra?! Mvh Stephan |
|
|
Spelar det någon roll om det inte är BMW som gjort servisen vid en eventuell försäljning i framtiden? Blir min bil mindre attraktiv om det står tex bröderna brun på stämpeln i serviceboken. Jag har ju ingen garanti kvar på bilen (-07lci). |
|
| Jag har någon mekonomenstämpel i min bok men för de mesta är de BMW, inte tror ja de spelar nån roll om de e hos mekonomen, huvudsaken de e gjort. Ska in me min nästa vecka på microfilter, oljebyte mjukvaru uppdat. Kommer säkert hamna runt 5 :S:S | |
|
Hej bromsvätske byte på min m5 gjordes i september förra året till en kostnad av 1564kr hos bmw bavaria stockholm så de skulle innebära i runda svängar att du fick ett pris på ca 2900kr för oljeservicen vilket jag tycker är billigt. Räknade lite snabbt castrol edge fst 0w-30 6,5x225kr litern oljefilter 148kr tätbricka oljeplugg 8kr mikrofilter 2x400kr bromsvätska dot 5.1 1l 179kr vilket blir 2598kr bara i material om du åker och handlar hos mekonomen vilket i mina ögon gör de hela till en nobrainer i mitt tycke, sen är de ju självklart att en stämpel från bmw gör skillnad för dom flesta som tittar i serviceboken vid ev försäljning inte alla men för dom flesta som sagt. |
|
|
De var dyra priser på matrial o olja hehe |
|
|
Nu är iofs 225kr/litern rena rånet för oljan! Köper man t ex oljan från Levoil.de, kan man få grymt bra äkta helsyntetisk Aral 0W40-olja som bland annat är LL-04-klassad, för ca 50kr/litern inkl. frakt om man köper 20 liter... Men det finns iofs inget som hindrar att man har med sig egen olja till verkstaden! Men då bör man nog få skriftlig offert på jobbet innan, för risken finns att de blir lite ledsna i ögat när de inte får tjäna storkovan på oljan. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
2900 för oljeservice?! Gör de själv så sparar du 2000 kr, lägg undan de pengarna om du kan, serva en gång extra tex. |
|
|
Nu var det ju inte bara oljeservice. Se Zorgs inlägg, bara material ex bromsvätska går på 2400 på mekonomen. Helt plötsligt blev BMWs pris riktigt bra! |
|
|
Johan b! De var billigt literpris. Brukar köpa en 20l dunk åt gången LL-04 klassad 1300kr,men den dunken får jag hämta själv Q8 oljan. Matrialet tjänar jag på o hämta på samma ställe,så de är lite överpris som betalas på bmw. Vill inte betala överpriser är rädd om mina pengar o bil. Sen vill man ju ha pengar över till annat också,eftersom man har familj o rätta sig efter. |
|
|
Morsan 316d -10 ska in på sin första "betal-serivce" på Torsdag. Bilen har rullat 6800 mil och det är dags för bilens andra oljebyte. Pris? 4200:- :S Olja, oljefilter, koupefilter och bränslefilter.... |
|
| Såg att de var 2500mils intervall på oljebyte på min 3.0 M54.. Tyckte detta var långt. Har ni också 2500? | |
| Det var inget :) 3747:- tar BMW för olja filter å mikrofilter. Ganska OK | |
|
Serviceintervallen beräknas på bränlseåtgång/tid på "nyare" bmw så de varierar helt av ovan givna orsaker. Ha en fortsatt trevlig dag mvh. |
|
|
Jepp. Det sa han på BMW att det sitter sensorer i motorn som känner av oljekvallan. Ja du me! |
|
|
Jag byter olja 2 gånger om året. 1 "original" och 1 mellanservice. |
|
|
Oljesensorer i motorn? Då borde ju min bil förlängt körsträckan till nästa service när jag mellanservade i höstas. Vilket den inte gjorde. Låter konstigt tycker jag. Ha en fortsatt bra dag. |
|
| Sitter som sagt sensor inbyggd i samma som känner oljenivå och temp. Den mäter oljans konduktivitet. Så skulle oljan innehålla mycket vatten pga mycket kortkörningar så känner bilen av det. Exakt vad som sker vet jag ej. Men jag antar att oljebytet tidigareläggs om mycket kortkörningar görs. | |
| Ca 2800:- för oljeservice på märkesverkstad i Bohuslän. Snart dags för frambromsar, inkl skivor och sensorer - 6400:-. Tycker det är ok... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.