AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.918

KalkFläckar:(((

Nu i helgen var det dags för att tvätta sambons bil som är en liten skönhet som kallas 325i cab men dock så dammig:) .. Alla medel mm inköpta från bmw store.. Skall man göra något så är det ju lika bra att göra det rätt från början som sagt..
Sköljde bilen och sedan på med schampoo dock inte direkt på bilen:) tvättar försiktigt av den för att sedan snabbt skölja . väntar på att se resultatet - Vilket inte blir vackert .. enorma kalkfläckar uppenbarar sig .. Ja bilen står i skugga mm har följt alla information som jag fått både på bmw och av killen:) Men det verkar inte räcka så jag gör ett försök till men ingen skillnad ..Det slutar med att jag blir fly förbannad så jag sköljer bilen och ja nu till det knäppaste jag torkar hela bilen förhand- resultatet vart en ny bil:) Men ak så ont i knä och rygg:)
NU vill jag ha lite hjälp till nästa gång hur skall jag slippa dessa fläckar- vad skall jag göra för att dessa hemska fläckar inte skall uppstår så att jag då får en lika glad och lycklig kille och bil som igår:)

Tack
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rekondraka. Prova Stockholms Bilvård 086650810 eller ett diteccenter nära dig, www.ditec.se. Eftertorka med en handduk, sämskkinn eller motsvarande. Jag brukar tvätta halva bilen i taget för att sen sköja, då slipper man intorkat shampoo så här i sommarvärmen.
Mvh
ASken
..eller efterskölj med destilerat/total avsaltat vatten..
Krångligt men det blir bra ( tvättade bilen på svärfars jobb , ett fjärrvärmeverk, där har man total avsaltat vatten ( =fjärrvärmevatten) inget jobbigt skinnande bara sköja av och det blev bra...
Apo
hur avkalkar man vattnet? några tips? vi har enorma mängder av kalk hemma hos oss..
genom att köra allt i hembränningsapparaten med en mindre just. av tempen dvs tämligen besvärligt alt. sk. jon bytar tub
hur som: skit dyrt för att slippa kalken..
Apo
finns det ingen billig alternativ för att slippa kalk?
ja
47
jas
E30/M30 -89
Rekondraka?

Så en skrapa på Micro, Autoglym våtskrapa för 149 bagis. Är den nåt å ha?

/jas

Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den här är ca 4,5dm bred och svagt böjt blad och i solitt gummi. Går på samma peng inkl avpassat sämskinn. Denna sveper man 90% av bilen torr från vatten på någon minut, eftertorkar med sämskinn. Alternbativet är 110km/h + moms för lufttork:)
Asken
ja
47
jas
E30/M30 -89
Köper en raka när jag åker förbi Ditec nächte Woche!

/jas

Välsignat tillstånd är ett tillstånd som går att förebygga med piller.
Jan Hannerz
Apo
kan man köpa Rekondraka t.ex på micro? eller är det bara ditec m.m. som säljer dom?
Köpte en Sonaxmärkt skrapa på OKQ8, 69 spänn. Dubbelbladig och lätt böjd - utmärkt.

Procura cura para to locura
ja
47
jas
E30/M30 -89
Apo!

Läs mitt tidigare inlägg.

/jas

Jan Hannerz
Apo
man e vel blind eller nått.. tack för tipset jas.. raka vägen till micro mao..
krukan6
Jag köpte MrCaps syntetiska sämmskin och det var skit bra. 169kr. Det var det värt.

bmwtouring.hogdata.net
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är inne på min tredje raka och är nu äntligen nöjd. Rakan har ett blad i Silikon som har en tunn kant längs bladets spets. Jag kan bara konstatera att den är mycket bättre än Recondrakan och andra traditionella rakor. Se länken så ser du skillnaden!
Länk

Mvh, Steaman

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Steaman: håller med om att den är bra, köpte en i våras innan Ditec Bromma flyttade till Alby. Varvar den och recondrakan. Recondrakan är enklare att nå taket med:)
Asken
Apo
finns det en ditec i alby?? vart där isf...
ja
47
jas
E30/M30 -89
Hydraflexiblade liknar Autoglym våtskrapa väldigt mycke!

/jas

Jan Hannerz
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Apo dom håller till i Något rostskyddscenter i Alby, vet inte vart de ligger eller vart dom heter..
Asken
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
jas: Autoglym-rakan vet jag inte hur den ser ut men det kanske är samma produkt under olika namn och i så fall så köp den!
Jag såg en kollega använda hydraflexiblade-rakan på sim bil i Dallas Tx. och blev sugen på en. Du jag några veckor senare såg en på TV-shop så gjorde jag det jag aldrig trodde jag skulle göra.(Jag skäms)

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.