|
|
|
|---|---|
|
Tja, jag har nog läst det mesta på autopower angående kompressorkonvertering på 330/325 E46 men jag har fortfarande några frågor jag skulle behöva ha svar på. Jag vill ha en bil med 300+hk och antingen bakhjulsdrift eller 4x4, jag kör just nu en subaru impreza GT men vill ha något modernare och som tål att trimmas vidare i framtiden och som jag förstått det så har 325 eller 330 dom hållbaraste motorerna, det jag vill veta är lite om dom modellerna, till exempel om man kompressor konverterar en 325'a själv, spelar det någon roll om det är en med 4x4, håller fyrhjulsdriften bra i dom bilarna? och sen om automat växellåda är ett alternativ över huvud taget, Esstuning gör ju någon modifikation på automatlådan, kan man göra den själv på något sett eller är det inte livsviktigt? För det perfekta vore ju en 330 med fyrhjulsdrift och automat! | |
|
Tänte mest bara kommentera att fyrhjulsdriften i min erfarenhet nog inte är superstabil. Min (numer sålda) 325xiA hade slut höger drivknut fram efter 12000 mil. Kostade ~8500 kr attt byta. Enligt BMW-verkstaden vanligt fel på 4WD E46. De går sönder. Man får byta, men 12000 mil är ju ett tag också, så jag vet inte hur andra bilar har det. Det var ingen skillnad på nya och gamla axeln heller, exakt samma pryl. Det är ju 67/33 split på vridet bak/fram, och jag har för mig jag läste nåt (på internet... well) om att det var inte bara för att ha det "sportigt" med med vrid bak, utan att det var svårt att få drivningen fram att tåla mer vridmoment. Oklart om det är samma layout på 325 och 330 dock. Ang automat får jag väl inflika att det väldigt sällan var så att motorn gick på under 2000 varv, och lockup sker först vid 100 km/h (= 2000 rpm exakt på min 325), så vinsten med "mer vrid på låga varv" är ju lite borta. Beror iofs vilka farter du tänkt dra iväg på och var. Förbered dig på soppatörst dock. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.