AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.228

Problem med att speca ny F25 30d eller 35d M-Sport

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Har nu ändrat specen fram och tillbaka 100ggr och har svårt med de sista pusselbitarna.

Min utgångspunkt är att bilen skall vara en snabb men bekväm familjefraktare. Jag tror att jag kommer att välja bort M-Sport chassi, jag vill inte ha en stötig SUV.

Frågor:
30d eller 35d? Min prisskillnad är ca 21.000kr. Men är det någon mening med ytterligare 63 hk i denna biltyp? Men samtidigt så är det en Top of the line version vilket alltid känns trevligt.

Service, vad kostar en normal service på ovanstående?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Såklart du sk gå på en 35d. 21000kr får du garanterat igen när du säljer.
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
+21' låter som ett fyndpris för att komma över den mest åtråvärda modellen. 3,5 min absoluta rekommendation!
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Jo det är klart att det är bra pris, men blir den roligare? Jag menar det är ju ingen sportbil och 90% av tiden kommer den att frakta runt barn på 7mån respektive 2,5 år. Så det blir ganska lugn körning, men visst.

Drygt att det inte finns några för provkörning i skåne.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
För 21.000kr är det inget att fundera på.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För 21 000 är det bara att gasa. Jag hade M-chassit på min X25 och tyckte att var otroligt väl avstämt jämfört med mina tidigare erfarenheter av M-chassin. Dock ingen deal breaker. Men en härlig fasthet, utan att någonsin vara stötigt. Detta trots 19".

Kommer du behöva oroa dig över servicen med tanke på 3 år / 8000 mil fri service? Med tanke på långa serviceintervaller (och med tanke på övriga kostnader i form av värdeminskning) så är det inget som kommer förstöra kalkylen. Serviceskillnaden mellan 30d och 35d bör vara försumbar.

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Anledningen till att jag funderar på service kostnaden är att jag kommer att beställa bilen från UK och då ingår inte serviceavtal. Men jag kan köpa till ett som kostar ca 13.000 sek och gäller 5 år / 8000mil. Dvs minst 2 servicar och kanske 3?

Så jag vill veta om detta extra avtal lönar sig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inkluderar det slitdelar? Annars är det tveksamt. Jag skulle uppskatta servicekostnaden på tre servicar till max 15 000 kr. Inkluderar det slitdelar som bromsklossar så är det en annan femma.
Verdi
Det inkluderar slitdelar. Men hinner man slita ut bromsar på den tiden?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, bromsklossar kan nog bli aktuellt. Nyare BMWs sliter en hel del klossar, framförallt bak. En kollega fick byta bromsklossar bak redan vid första servicen. Tydligen är det olika stabiliserings och ESP-systemen som sliter hårt på klossarna. Har man t ex torque vectoring på X3:an så bromsar det innerhjulet för att få bilen att svänga in bättre.

Visst, det ska inte behöva bytas speciellt många delar under 8 000 mil, men det kan kanske vara skönt att veta att "allt ingår".
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Bromsar ingår i det paket jag fått offert på, bilen kommer att rulla mycket i stadstrafik så det kan nog slita en del på bromsarna. I värsta fall för jag helt enkelt köra så att de slits tillräckligt för att behöva bytas under serviceperioden.

Verdi
P.T, Det finns ett billigare alternativ också som inte innehåller slitdelar utan bara motsvarande den svenska servicen. Den heter "Service Inclusive" och kostar, för 3-serien, X3 och Z4, £425. (~4000:-). Den du pratar om heter "Service Inclusive Plus" och kostar £1,370 (~13000:-).

Rätt stor skillnad. 9000:- för eventuella slitdelar. Måste vara tveksamt om det är värt det. £425 för rena servicen är dock rätt ok tycker jag.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Tackar för siffran på vad den servicen kostade, jag mailade Charlie föra veckan men han han inte svara och denna vecka är han borta så jag har gått och väntat.

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Får du med specar som gäller för norden när du beställer från UK? Typ värmesitsar osv.
Skiljer det mycket i pris mot att köpa i Sverige?

Verdi
Bilen blir exakt som en svensksåld. Stolvärme osv finns som tillval. Sen ska man säga till om att man vill ha bilen som "cold climate version" vilket är kostnadsfritt.

Skillnaden på en välutrustad X3 35d är nästan 200 tkr i nuläget.
Bilen blir identisk med den du hade hämnat ut från en svensk åf, med skillnaden dock att du inte får vagnskadegaranti eller fri service. Ju fler som beställer från England kanske BMW Sverige får upp ögonen och sänker priserna :)

/Anders
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
"Fri service" får du för 470 pund på en englandsbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.