AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.315

Bmw och deras kamkedjeproblem

Sida 8 av 13
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
gaspo;Det är inte svårare än att lossna och skruva i den nya och dra den med rätt moment,köp den på BMW och fråga samtidigt vad åtdragningsmomentet är,sen
är det ju alltid bra att ha rengjort runt om så man inte får in en massa grus och
annat skit i motorn.Om du googlar på artikelnr. som jag skrev i tidiare inlägg
så finns det bilder på den gamla och nya sträckaren och lite skillnad är där ju
den nya är lite längre och har en annan typ av fjäder,så visst kan ett byte vara
till fördel.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
gasbo; Jag vill inte vara elak men du frågar om ganska enkla saker och verkar inte ta till dig info, jag blir orolig att du ställer till det för dig utifrån de råd jag gav tidigare. Typ drar av något osv och blir stående med bilen.
Du frågade bla om moment behövs, skall man skruva med bilar själv och speciellt med BMW-motorer är det viktigt att man följer angivelser för att minimera risker att det blir fel.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Joachim: E det nått jag lärt mig i livet bättre fråga en gång för mycket. Sedan vad en person skriver över nätet har jag ju ingen aning om han/hon e så jävla van som personen påstår. Tex rekommendera fel olja ;-). Jag har som sagt inte tummen mitt i handen. Har servat mina bilar mestadels själv genom åren och gjort mycket annat jobb. Men har aldrig gett mig in i några renoveringar av motorer etc. Sedan verkar du inte ha så mycket erfarenhet av N47 motorn därför frågar jag så mycket.

Jag kommer iaf byta den. Sen om det e lönt det ved jag inte. Ingen som har bytt den själv nämligen på nätet. Men cylinderns slits väll med åren. Måste bara kolla upp så den uppdaterade variant passar på N47 o inte N47N. Som sagt bättre o kolla en gång för mycket :-)

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
NGA:Grejen e ju den bara att det verkar i samma veva tror jag kommit en lite grövre kedja. Finns klipp på nätet där dom visar gamla kedjan kontra nya och en del skriverier om det. Men det har säkert ingen betydelse alls. Då man läst om folk som på aktionen som bara fått bytt övre spännare. Men fick dom den uppdaterade :-))). Ska ringa BMW och schmidemann o kolla. Om dom nu vill svara på detta,dom vill ju gärna göra jobbet själva o tjäna klöver :-))
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Ok byt den och glöm inte att ta rätt olja ;)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Joachim: Vad tror du om att byta nr :8 som dom kallar spännare samtidigt? Eller blir det överkurs? E det plast så lär väll det slitas med tiden.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Missade totalt när jag kolla realoem att den gamla har slutat tillverkats o den nya tagit över. Så det e bara den nya gäller. Här ska handlas o skruvas :-). Fan nytt AGM batteri,nytt bromsok bak,nya bussningar bak,nya länkarmar fram o så detta inom en 3 månads period det har blivit en del pengar på bilen det senaste :-) frugan e galen!!!!
ti
100
tippz
318d E91 -10
när ska du genomföra bytet gaspo? :) lite nyfiken på resultat med byte av spännare! Funderar på om en ska ge mig på det!
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Jag blir lite orolig faktiskt. Så här ligger det till..........jag lovar;)

Det finns bara en kedjesträckare, den övre som kan bytas med motorn monterad i bilen.

Nummer 8 är en rörlig ledskena som påverkar kedjan via sträckaren.
Om du även vill byta den får du lyfta ur motorn först, och till vilken nytta?
Detta jobb kräver en van motormekaniker.

Kan vara bra att veta att det standardkit som ingick i aktionen 2015 när BMW konstaterade att övre kedjan var felaktig var:
Kedja med kedjelås
Kedjesträckare med packning
Diverse packningar

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tippz: nu till veckan tänkte jag. Ja det blir kul o se om det blir nått resultat. Jag blir den förste som gör detta privat. Har inte läst om nån som gjort detta på egen hand. Kollat dom flesta utländska forum. Det enda som kan hända e att det går åt skogen :-). Nä men skämt o sido. Det står i service bulletinen som BMW gick ut med angående kassa kedjor. Att i individuella fall så hjälper inte bytet av kedjesträckaren. Så det enda e att man slänger pengar i sjön. Men för 500:- e det värt det.

Vad e du orolig över :-).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad e du orolig över var menat till Sabud :-) oroa dig inte. Som skrivet innan fråga en eller två gånger för mycket!! ;-)
ti
100
tippz
318d E91 -10
intressant detta

hör av dig här eller via pm när du gjort bytet
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag skall också byta sträckare även om BMW säger att jag har den uppdaterade
hur jag nu kan ha det på en -11 när nya sträckaren kom 2013,jag kan förstå att
BMW säger så,dom kan ju inte gärna hålla med att det är nog bäst att byta för
vad skall man då tänka,det kan ju aldrig vara fel att byta för hade den gamla varit bra varför tillverka en ny modell,men kedjan är ju lite mer jobb att byta och då vill det nog till att man har skruvat lite i motorer tidigare så man vet man man gör,
själv har jag bara renoverat Saab o Volvo motorer men aldrig behövt röra en
BMW motor fast jag ägt ett 15 tal som jag kört 35000 mil var med,men som
sagt vad oljebyte var 1500 mil oavsett vad BMW sagt.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Japp BMW kommer aldrig officiellet säga byt den, men de informerar gärna om att uppdaterade varianter finns - inte så svårt att räkan ut vad man skall göra va....
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tippz:Will do! Kommer spela in kedjeljud före och efter.

NGA:Ja att du skulle ha den uppdaterade vore ju väldigt konstigt :-) om den inte varit inne på aktionen som va.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo att byta kedjan verkar vara ett större jobb. Mycket som ska väck.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Joachim76: Du skriver i tidigare inlägg:

Nej inga special-verkyg behövs, större hylsa för skallen och momment-nyckel för att dra den rätt. Bara övre behöver bytas.

Guide för N42(e46)/N46(e90) motorn - samma för N47 trassel att nå den bakkant då...

Inte mycket till momentnyckel *retas* ;-)))
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )

Nej inga special - större hylsa brukar behövas ( 27 - 24 ), en trasa under för det droppar del olja när du lossar. Ingen olja skall vara i nya ( är det inte...)
Den kommer fjädra när du trycker in den, ta det mjukt och se till att då får 'gäng' innan du börjar dra in den.

Lycka till !
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sådär nu har man varit ute o tagit bort motorkåpan,kupefilterkåpan,stora kåpan under denna. Detta gjort i mörker o ficklampa:-). Letade som en tok för o hitta en grövre bult. Som sagt det är tight på sidan bak på blocket o plåten. Sitter mycket slangar och sladdar ivägen också. Men efter en stunds letande så hitta jag långt bak på slutet på blockets sida en stor sexkants skalle :-). Denna skalle sitter en bra bit in på blocket sida,fördjupning. Skallen höll även en metallhållare som håller i katten/partikelfiltret. Denna skalle behövs förlängare i lämplig längd till. Sedan sitter det sladdar och slangar ivägen. Så man får tråckla sig ner med förlängare och spärrskaft. Sedan e det inte lätt att använda spärrskaftet alltså dra åt o lossa då det sitter slangar o sladdar ivägen. Jag hoppas jag hitta rätt bult nu ? :-). Nu kommer jag inte riktigt ihåg om bulten pekade lite neråt eller uppåt men tror det var neråt. Iaf det var den bulten jag kunde hitta. Tight som fan o massa sladdar o slangar o annat så inte lätt o se.
ti
100
tippz
318d E91 -10
pratade med en som jobbade på Bmw, och han sa att det skadar verkligen inte att byta kedjesträckaren, kan vara bra att göra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.