|
Sida 7 av 13
|
|
|---|---|
| Här verkar vara en bild från baksida motor n47. Men vart sitter spännaren och sitter den ihop med något? Länk | |
| Överkant vid den övre rörliga ledskenan. Du ser sexkantskallen. | |
| Skarven underkant grenröret och rakt in åt vänster så är skallen till spännaren där. | |
|
Var inne på BMW idag och pratade om kedjesträckaren men dom tyckte inte att det var nån anledning att byta i förebyggande syfte men Googlar man på artikelnr 11318576201 så ser man att det kom en uppdaterad sträckare 01.06.2013 tidigare sträckare är från 2007 och fram till 2013,så det känns som ett byte av sträckaren inte är helt fel,kostade ca 560 kr överkomligt,men oljebyte vid max 1500 mil betyder nog mycket. |
|
| Kostade bytet 560:- !!! | |
|
Undra om kedjans dimension har ändrats? Enligt real oem e det samma kedja från 2007/F31lci. Iaf samma artikelnr. Har sökt genom hela nätet o INGEN har bytt spännare själv. Hur fan löser BMW detta hur kommer dom åt? Måste dom lyfta motorn bara för spännaren? |
|
|
Den övre sträckaren sitter i bakkant av motorn och är lätt att byta,kanske man får plocka bort microfilter och skyddet under det men inget på motorn behöver demonteras,skall man byta kedja (den övre ) får plocka bort ventilkåpan och allt annat som sitter ivägen men motorn behöver inte plockas ur,även glidskenorna för den övre kedjan skall man kunna byta då.Det finns ett klipp på Youtube där danska Schmiedman byter kedjan,och 560 kr var bara sträckaren.Är det nån som vet hur många Nm den skall dras med,annars får jag kolla med BMW dom skall väl kunna upplysa om det tycker man. |
|
|
Sträckaren kostar 589:- på Schmiedmann. Sedan tillkommer monteringen. En uppdaterad sträckare kom 2013/07: Länk Det verkar som att denna passar till alla N47N... Mvh Håkan |
|
| Ja det vore bra o veta hur många nm den dras med. Om det nu spelar roll!? Sedan passar alla N47N då kanske den inte passar på N47D20a som min heter. | |
| Så riktigt tight ut därbak. Behöver nog en riktig lång spärrskafts förlängare:-) | |
|
Har du ingen verkstadshandbok, exempelvis Haynes innan någon form av motorjobb påbörjas? Nu har jag en 120D 2008 med N47 och i min Owner Workshop Manual BMW 1-series 2004 - Aug. 2011 ser jag att åtdragningsmomentet för den övre sträckaren är 70 Nm / 52 lbf ft Nu gäller detta den sträckare som kom innan 2013 kanske skall tilläggas. Ser ut att finnas en del plats att jobba på. Ser även att om man vill återmontera en borttagen sträckare MÅSTE den helt tömmas på olja först. Jobbets svårighetsgrad är 3 vilket innebär att man bör vara lite mek-van. |
|
|
Har haynes boken för 3 serien 05-08 finns ingen nyare till 3 serien tror jag. Hittade kontroll av kamaxlar,vipparmar,och ventillyftare. I den demonteringen för detta finns punkt 5 skruva loss och lossa kamkedjesträckaren. Men det skall demonteras ventilkåpa och en del avancerade grejer först verkar det som. Sedan bara fortsätter det punkt efter punkt efter punkt. Jag klurar bara på om det e så enkelt att bara skruva ur o sätta i streckaren? Inget annat som behövs göras innan och efteråt. |
|
| Står kamkedjesträckare:nedre bultar 10nm, övre bultar 70nm. Bultar hur många sträckare e det övre? :-) | |
| På länken till realoem. Ser man ju att det e två övre sträckare. En bult sträckare o en sträckare som e en skena. Undrar om bultsträckaren trycker på den andra sträckare då? | |
|
Vad jag kan se är det en uppe och en nere. Den nedre är intern och berörs bara vid urtagen motor. Den övre sträckaren är ju inget annat än en grov gängad bult med ett cylindriskt hål och där en oljetryckpåverkad kolv som påverkar ledskenan och därmed sträcker kedjan. Jag skulle nog i ditt ställe låta BMW montera den nya typen av sträckare så får du automatiskt en starkare ställning (garanti-goodwill) om det skulle hända något i rimlig tid efter denna åtgärd. Bara se tanke. |
|
| gaspo ; No hard feelings men rör inte motorn, låt någon annan göra det för dig eller låt motorn vara, i all välmening :) | |
|
Den ena skenan är fast och den andra påverkas av sträckaren. Gäller även där nere. Studerar du Håkan Hsson:s länk här ovan är det tydligt. |
|
|
Varför kan man inte köpa sträckaren på BMW då är man säker på att verkligen få den senaste och då kan man ju också få hur många Nm den skall dras med dessutom är ju sträckaren billigare hos BMW 559 kr,och när man monterar en ny sträckare är den j tom på olja,och glöm det med garanti-goowill du har garanti på sträckaren inget annat,men är man inte mek.kunnig är det förstås ett alternativ att låta BMW skruva dit den. |
|
|
Joachim76: Något speciellt du syftar på då du verkar bara rikta detta mot mig? Eller misstolkar jag dig? Jag e bara nyfiken på om det e såpass enkelt att bara lossa sträckaren o sätta dit den nya. Eller om man måste vidta åtgärder innan o efter? Nån påtalade ju att det bara e att byta simple as that. Sabud: Jo jag skrev ju det att den cylinderformade sträckaren förmodligen påverkar skenan/sträckaren. Om du läser på artiklarna så ser du tydligt att det finns med två sträckare. Den ena cylinderformade också den skena som den trycker på. Men dom kallar väl skenan sträckare också. Roligt detta o diskutera. Jag e skitsugen på att byta spännaren. Om det nu är så enkelt in o ut. Skulle vara kul o se om det gör nån skillnad rent ljudmässigt från kedjan. Pratade förövrigt med schmidemann om diverse saker idag. Bl.a. om kedjeljud. O meken sa att att det fullt normalt att höra kedjan med ett monotont ljud. Sedan om den e lite sträckt kan man höra det ljud lite högre. Däremot om det börjar rassla då är kedjan riktigt ordentligt sträckt. |
|
| Joachim 76: Du beskriver ju det som så fruktansvärt enkelt. Och att lossa en jävla bult e inte svårt. Jag har meckat en del i mina dagar men inte så avancerade saker som dig med inställningar av ventiler etc etc. Men att lossa en bult kan det vara svårare än att byta skivor klossar runt om på en bil? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.