|
Sida 6 av 13
|
|
|---|---|
|
Nu har jag lagat 2 st N42:or. Kuggade och ventil-inskag. ( av med toppar osv,,,) Lite tips för att hålla BMW-motor med kedjor gående. (N42,N46,N47...) - Oljebyten i 1000 km intervall ( glöm longlife...) - Byt spännare på 1-2 årsbasis - Vaka över rassel-ljud BMW verkstäder och andra märkesverkstäder vill inte renovera motorer utan byta motorer, komponenter ( dyrt....). Går att fixa dessa som vilken annan motor. |
|
| Du skriver spännare vilken? Det sitter 4 st :-) | |
|
Kedjan :) Länk Kör på biltemas 5w-40 olja så blir det billigt och bra ( 270 kr för 4l..) Möter BMW spec Länk |
|
Jamtime |
Nänä, här ska inte bytas nå spännare på 1-2 års basis. Vansinne! =) Hör man rasselljud är det en annan sak! Men inga sådana generaliseringar. Bilar rullar ju 10, 20 & 30 K utan problem. |
|
Ok men för oss andra som vill ha bilar som rullar - byt den :) Billig del och tar max 15 min att byta. |
|
Jamtime |
Är det så, att det tar Max 15 min att byta sträckaren på N47? Ja då har jag fått det helt om bakfoten. |
|
Kan vara svårare att komma åt på N47 ( sitter bak ? ) men det är en enklare spännare. Länk ( del 5 ) Problemet med kedjorna är att de sträcker sig över tid, då är det BMW original kedjor. Det behöver inte hända och BMW har säkert räknat med hållfastheten toleransen osv men faktum är att många av deras bilar kuggar - den är underdimensionerad för bilens livslängd för att vara "bulletproof". Så fort kedjan ges möjlighet att börja rassla är det "för sent" dvs man skall se till att den inte kommer i rassel-läget. Med att hålla spännaren topp-skick täta oljebyten minskar man risken för att den sträcker sig.. |
|
|
Joachim76: Vad är det som gör att du tycker att man skall byta spännaren efter ett antal mil,blir den sliten så man tappar tryckkraften för den går väl på oljetrycket? den verkar ju enkel att byta bara man kan krångla sig in i bakkanten av motorn,den verkar inte ha några inställningar utan bara skruvas av och så i med den nya,vad kan skillnaden vara på den gamla och den uppdaterade spännaren. |
|
|
Önskar jag kunder ladda upp lite bilder så kunde jag visa hur det såg ut på en av bilarna jag lagade. ( Sträckt kedja, sönder-tuggade Vanos, suspekt sträckare...) Det är rätt - det är en hydralbaserad tryckare som trycker upp plast-skenan och håller kedjan spänd. Sen 2003 framåt installeras den nyare varianten ( längre ) som skall hålla emot bättre. Så tror de flesta bilarna har den idag. När man installerar kedjan och ställer kammar och vanos gör man det med special verktyg och sätter kedjans sträckning. Sen trycker man dit hydral-spännaren. Dvs den kan man byta när som ( skruva ur och trycka dit ny ) Gör man det vid en service är det snabbt gjort. Ok - varför skall vi byta i preventivt syfte på bilar med några mil på nacken ? - > Minsta fel på spännaren och man ger kedjan chans att fladdra ( tappar spänst ) - > Slarv med olja ställer till det likväl. Eftersom BMW har valt en lågfriktions-ambition med sina motor ger det I viss mån "klena" kedjor så spelar man på marginalerna om allt inte är rätt. Jämför man tidigare generationer av BMW-motoer är det en helt annan liga ( grövre ). Så jag rekommenderar att i alla fall byta den om det inte är gjort någon gång under bilens livstid. BMW verkstäder kommer säga att det inte behövs - men stå på er :) Det är tråkigt med ventil-inslag och jobb på en sån skitsak... som ser ut så här ; |
|
|
Joachim76:Men man behöver väl inte några specialverktyg för att enbart byta spännaren den är väl bara att skruva av och skruva i den nya,varför jag frågar är att jag repar bilen själv. |
|
| Gå gärna in o kolla här:Länk. Scrolla ner till timing chain. Sitter en övre en undre ,flera spännare etc etc. Allt detta sitter SJUKT svåråtkomligt. Jag vill gärna veta hur jag byter den övre spännaren!?. Byte av kedjor spännare etc går på dryga 20k. Detta togs upp i annan tråd då någon t.o.m la upp räkningen. Så jävla lätt är det nog inte!! | |
|
gaspo;Det var bara den övre spännaren jag syftade på den skruvas av och den sitter ju i bakkanten av motorn,skall man byta den nedre då måste spisen ut. |
|
|
' Nej inga special-verkyg behövs, större hylsa för skallen och momment-nyckel för att dra den rätt. Bara övre behöver bytas. Guide för N42(e46)/N46(e90) motorn - samma för N47 trassel att nå den bakkant då... |
|
| övre spännaren/arna då det verkar vara två både nr:8,10. Går säkert o komma åt men hur? Vad jag vet ingen som har gjort själv. | |
|
Lite info om service aktionen:Länk. Jag hör ju min kedja om man sticker in huvet vid sidan om motorn vid öppen huv. Men detta är ett jämnt kedje ljud. Har lyssnat på flera andra N47 motorer av varierande årsmodeller. Alla hör man kedjan på. Vissa lite mindre på dock. Tror tyvärr det att de flesta kedjor på dom flesta bilar blir lite uttänjda med tiden. Däremot ska det ju inte rassla o speciellt inte pulserande rassel. |
|
|
BMW själv tycker man skall byta - byt nu.. Länk |
|
| Frågan e ju hur komma åt. Och om man nu skulle komma åt. Är det bara att skruva ut o sätta in en ny? Inget man skall tänka på mer specialverktyg för o hålla kedjan medans man byter etc? | |
|
Ja kedjan är uppsatt mot drev och kammar, spännaren trycker bara på. Läs bulentien ovan från BMW och work-shop manualen i länk... |
|
| Tyvärr ser man ju inte direkt vart spännaren sitter. Sen verkar ju motorn urmonterad. | |
|
Kan vara bra att ta i beaktande att Biltema-oljan som rekommenderas här ovan inte klarar BMW:s klassningskrav: 04 för dieselmotorer i N47 serien. Kan bli surt om man har en motor som havererar där garantier, good-will, etc stupar på att man bara har kvitton på en olja som inte nått upp till kvalitetskraven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.