AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.316

Bmw och deras kamkedjeproblem

Sida 5 av 13
Hej,

Jag skapade en tråd om den här frågeställningen men borde kanske skrivit här direkt..

Det jag undrar är om det fortfarande är problem med kamdrivningen på motorer byggda efter 2011-03?
Efter att ha läst en del så hade jag uppfattningen att motorer byggda efter 2011-03 skulle vara åtgärdade, men jag kanske har fel?

Är spekulant på en BMW 320d (auto) med N47T, bilen är byggd 2013-01.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
N47T? N47N va?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Förlåt mig. Såg att det fanns N47T hade ingen aning om denna beteckning :-) Trodde det var N47D och N47N som fanns. Då e det F serien som har N47T då?
@gaspo

Har dålig koll, trodde att N47T var 184hk versionen?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Från 2010/03 har 320d 184hk då kom N47N. N47T är 163 ede versionen. Från 2014/04 heter den B47 o har 190hk. Och EDE versionen B47O.Nu har vi nog fått det utrett :-)
@gaspo
Fast det stämmer ju inte, bilen jag har tittat på har N47T som motor och den har inte 163 hästar utan 184hk.

För säkerhetsskull så kollade jag på transportstyrelsen hemsida, där står det klart och tydligt att bilen har 135kw...
@gaspo
Du kan kolla vin koden
J551585

Så ser du :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok det var konstigt för jag kollade flera regnr och kollade med BMW vin decoder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror mer på Vin-decoder än transportstyrelsen!
Det har hänt mängder av gånger att transportstyrelsens uppgifter inte stämmer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lustigt. Ja då heter väll dom likadant n47t 184hk och 163. Skumt att jag fick upp olika bara :-)
@gaspo
Kollade lite bland trådarna och hittade den här
Länk

"Motorbeteckningarna är N47 på 177hk och N47T på 184hk. EDE Versionen (163hk) av samma årsmodell som N47T heter just N47T. Det är alltså samma spis men olika mjukvaror i princip."
Men om det är nån som kan svara på min fråga ovan så skulle jag bli väldigt tacksam! :)
Själv kommer jag aldrig mer att köpa en BMW och det inte på grund av att de hade en dålig kamkedja (alla kan göra en konstruktionsmiss) utan på grund av det usla och nonchalanta bemötande jag fick då min havererade. Jag menar, ja är säker på att _alla_ bilar har brister, är det inte kamkedja så är det något annat. Och jag vill helt enkelt inte vara i sitsen igen att biltillverkaren vägrar att befatta sig med problemet.

NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
juran: kan lungt hålla med dej,det blir inte fler BMW bilar för
min del heller med deras sätt att bemöta sina kunder.

Jamtime
Tyvärr hör jag om taskigt bemötande från många håll. Läs detta t.ex.

Länk

Såvitt jag minns har bilhandeln alltid varit mer eller mindre svår. Det är väl inte för intet som man använder "bilhandlare" som skällsord. Bilskojare etc. Internet sprider ju tråkiga historier dessutom på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Andelen missnöjda som sprider sin propaganda är större än de som sprider sin nöjespropaganda. Därför sällar jag mig gärna till den senare gruppen. :)

BMW är fortfarande fantastiska bilar med enastående design och ingenjörskonst! Jag ser inget alternativ idag och väljer BMW alla dar i veckan!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Enchanter; Ursäkta mig, Ja det stämmer det du skriver vindecoder bekräftar det *skäms* Jag snurra ihop det med regnr o etc. Sen verkar den nya 190HK motorn heta B47O och 163HK likadant. Snurrpelle e mitt namn,

Däremot om du söker på nätet så verkar det finnas N47N,N47T 184HK, Även om du söker här. Lättast e ju o se komplett kod på förarsidans dörrsida. Min 177HK heter N47D20A finns också C samma HK men ingen vet vad som skiljer dom åt :-).

Sedan så svaret på din fråga tvistas det om. Vissa påstår att det gjordes förbättringar 2011/03. Men det finns exempel på nätet där bilar efter detta datum haft problem,vet inte i hur stor utsträckning däremot. Så det går inte o svara på egentligen.

Det går inte heller att svara på vad det är som är den felande länken. För många hävdar olika komponenter. Vissa hävdar att det är sträckarna,vissa drev,vissa klent byggd kedja etc. Har läst enormt om just kamkedjeproblemen på diverse olika utländska forum. BMW själva kan inte svara på vad felet exakt ligger. Dom har ju bytt olika delar på olika bilar. Det e en stor soppa!!
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jamtime:Ja kan hålla med om att BMW är en trevlig bil att
köra,hade dom bara fått tag i några av Hondas motorkonstruktörer
hade det varit ännu bättre nu hamnar dom ganska långt ner på listan
över dom bästa motortillverkarna i världen där Honda ligger i topp.

Jamtime
NGA: Jo, Honda, Toyota verkar göra bra motorer, men det kan ändras fort. Statistiken har alltid några år på nacken och det räcker med en misslyckad detalj i en av alla motorvarianter för att få svart statistik. Honda har det körigt nu med recall av 34000 bilar i USA som har felaktiga kolvar.

Länk
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jamtime:Sen kan man ju tycka att det är synd att BMW har slutat
med deras mindre sexor för det var ju väldigt fina motorer som
jag haft ett antal av dom gick ju lika fint efter 35-40000 mil som efter
första dagen aldrig haft något problem med dom motorerna så
visst har BMW kunnat göra motorer,men när miljötänk och ekonomi
kom in i bilden blev något fel,men vi får hoppas att det blir bättre
med dom mindre motorerna som idag verkar vara lite klena i vissa bitar.
Jamtime
Miljötänket har säkert påverkat och det är viktigt att gränserna testas. Och det tror jag görs innan en motor sätts i produktion. Vad som gör att det sen går snett vet jag inte.

För att få ned förbrukningen behövs nog färre burkar, så sexorna går ju bort av den anledningen när det handlar om små motorer.

Jag kappseglar ju och där vill vi ha lätta master. Vi brukar säga att om masten ramlar omkull, då var den för lätt/vek. Om den står kvar, då är den för tjock/tung. Däremellan finns teoretiskt ett oändligt antal variationer, och masten kommer alltid att vara för vek eller för tung.. :) En liten jämförelse..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.