|
Sida 3 av 13
|
|
|---|---|
| Den bmwn som rasa flr dig vill du sälja som den e? | |
|
Så vitt jag vet så ska en kamkedja (till skillnad från kamrem) aldrig bytas, det är _tänkt_ att den ska vara livet ut. Men sedan får du tänka på att jag är rätt bitter just nu, jag förmodar att alla bilmodeller har problem på ett eller annat sätt (-: |
|
|
Måste erkänna att tanken att sälja har slagit mig men då får jag dras med att försöka hitta en ny bil och det kommer ju ta minst lika lång tid som att laga denna. Och jag förmodar att du inte kommer att ge mig ett pris som är bättre än vad det kostar att fixa (-: |
|
| Nu när ni tar upp om svaga kamkedjor! Vet iaf 2 st e46 318 bara här i lilla Gällivare som kedjan kuggat på med totalras som följd! | |
| Jaha då var det samma fel igen på bilen. Missljudet kom tillbaka idag, fyfan vad tragiskt. Har inte hunnit köra så mycket med bilen och den är renoverad i April. Blir nog att byta bil nu, ser ingen annan utväg från detta helvete.... | |
STi |
Hur låter missljudet som ni pratar om ? Gäller problemet "bara" 4 cylindriga motorer ? |
|
Suck, vad har hänt med motorutvecklingen egentligen... Mina M30 motorer har aldrig haft tillstymmelse till kamkedjeproblem(min nuvarande 735:a har rullat snart 40000mil med mig veterligen samma kamkedja + tillb.). Mina fd M30 motorer likaså..en rullade ca 25000mil(hade den från 12800mil) innan försäljning, en rullade 43000mil(hade den från ca 25000mil), en annan ca 24000mil. För mycket ekonomer inblandat i utvecklingen(inkl löjligt långa oljebytesintervaller) är min analys.. Mvh Janne. |
|
|
Ligger och spanar på antingen 320i/d 150/163 hk eller nyare 170/177 hk. Allt skrivande om dessa problem gör ju att man skippar de nyare modellerna... Det är ju sjukt svårt att veta hur stort problemet är!! ... på de äldre verkar inte det vara några större problem iaf. |
|
|
för att få en bättre bild så måste man gräva i statistik. Ring runt till olika försäkringsbolag och fråga Länk |
|
|
Bra länk! Tackar! Ser att du har 177 hk diesel, haft problem? |
|
|
Min har gått 9500 mil helt utan problem. Tycker inte det låter nått speciellt från kamkedjan även vid kallstarter osv men det är svårare på en diesel som låter låter allmänt mera än motsvarande bensinare. Vore bra om du publicerade ev andra länkar du hittar i ämnet från försäkringsbolag, det ger en bättre bild. //magnus |
|
| 15'000 problemfria mil här. Inget ovanligt ljud som liknar det som finns i filmklipp på nätet. Bara vanligt dieselljud. | |
| Undrar hur många av de anmälda skadorna på BMW och Audi kan härledas till mätarfuskade bilar? | |
|
Hej! har två är en M47 18000 mil och en N47 17000 mil, tysta o fina, tror en stor bov är långa oljeservicear tror jag. |
|
|
Lite på wikipedia om problemet: Länk För att få en fingervisning om statistik, kolla upp till hur många mil försäkringsbolagen är villiga att erbjuda försäkring för maskinskada. |
|
|
BMW MINI Countryman All4 1,6 S 2012 Motor började skramla och banka rätt högljutt 20 mil efter service, vid 2860 mil. Tog själv diagnos utan att några koder kom upp. Ljud och vibrationer tycktes komma från 1:ans cyl. Kraften i ljud/vibrationer indikerade att en cyl. tände för tidigt och jobbade mot de andra 3 cyl. Kollade av YouTube och hittade en film med exakt samma höga oljud och där ägaren sprängde motorblocket under sin 'felsökning' (en vevstake gick genom blocket): R53 MINI Cooper S engine swap - New Short Block - Part 1 (Pull from car) Länk Del 2 av ovanstående video visar vid tiden 10:20 motors skador (krökt och demolerad vevstake): Bilen bärgades till den verkstad som servat den 20 mil tidigare (Bavaria i Stockholm). Vid kontakt med Bavaria har de sagt att kamspännaren måste bytas. Jobbet skulle gå på runt 6000. BMW lämnade bara 2 års motorgaranti, så jobbet går på helförsäkring (självrisk 1500). Bilen är fortfarande kvar hos BMW-återförsäljaren/verkstaden Bavaria i Solna. För den som vill dyka ned med nosen lite djupare i kamspännarproblematiken så finns flera videos på YouTube som visar byte av de tre plastskenor (i upp o nedvänd pyramidform) kamkedjan löper mot. Sträckningsfunktionen tycks bara bestå av att en av dessa plastskenor pressas in mot kedjan. Här en video som visar byte av kedkja och plastskenor mm. Mini Cooper "S" Engine Noise - Rattle Länk Ville lämna informationen då kamkedjeproblemet tycks vara större än som framkommit i media, samt att jag anser att BMW och andra biltillverkare med samma problem, borde ta på sig alla kostnader för reparation och inte lämpa över dessa till försäkringsbolag och bilägare, då det uppenbart handlar om konstruktions- el. fabrikationsfel. Så länge BMW inte tar sitt ansvar för detta så faller dess anseende och goodwill i presumtiva BMW-köpares ögon. Dvs. tveksamt om BMW:s agerande i längden blir lönsamt? |
|
| Jag har i veckan bytt kamkedja på min Mini Clubman Cooper S, årmodell 2008, 6600 mil. Kedjan var så utsträckt att det enligt mekanikern varit nära ett ventilhaveri pga flera överhopp. Skit tycker jag att inte en kamkedja ska hålla längre än 6600 mil. Dessutom var kamkedjesträckaren bytt för ett par år sedan. 12.000:- kostade kalaset. | |
| Jag hör kamkedjan på min bil. Men inte att den rasslar på nått sjukligt sätt tror jag:-). Kedjorna hörs på dom flesta bilar det e en kedja. På en cykel hör du kedjan!? Det var ju nån snubbe som bytt kedja på n47 motorn. Han visade upp den gamla kedjan o beskrev det som ytterst lite skillnad mot nya. Bilen blev lite tystare men han trodde att egentligen hade bytet inte behövts. Brorsan har en -11 320d o där hör man kedjan också. Inte lika mycket. Men inte på nått sjukligt sätt. Jag kör min bil tills den rasar :-) den är inte värd mer än 100k kanske. Lägga ut 20-25k på kamkedjebyte känns inte motiverat. Sen tycker iaf jag att det e svårt att höra på dom flesta klippen vad man ska lyssna efter. Tycker jag bara hör vanligt kedjeljud. Nån som kan länka till nått klipp där man riktigt hör kamkedjeproblem. | |
|
Hitta ett klipp. Där hör man kraftigt pulserande ljud från kedjan. Då vet man! |
|
|
Tänkte bara tala om vad som hände mej för nån månad sen.. Det började med att jag kände en svag oljelukt när bilen var varm och gick på tomgång. Kollade under huven och såg att det var lite oljigt på plåten under motorn, men jag kunde inte se varifrån oljan kom. Dagen efter åkte jag till min BMW verkstad och fick en tid veckan efter att kolla det. Det kunde vara vevhusventilationen trodde dom.. jag gjorde några ärenden och körde ut på motorvägen för att åka hem.. tittade i backspegeln och fick se att det blårökte kraftigt efter bilen...sen började motorlampan tändas och även oljetrycket. Jag körde av vägen och stoppade motorn som hade börjat rassla...blev så jä-a trött att jag inte ens öppnade huven ( oljan rann under bilen ) utan ringde assistans försäkringen som jag turligt nog hade förlängt bara några veckor före. Fick bärgare till verkstan och en hyrbil. Dagen efter ringde verkstan och sa att det bara var packningen till den hydraliska kedjespännaren som hade gått.. de hade bytt den och olja o filter och bilen gick igen.. men det var en felkod som inte gick att ta bort vilket visade att kedjan hade kuggat över.. så det blev försäkringsärende och byte av alltihop.. nästan 30 papp skulle det gå på.. Nu klarade jag mej med 3 tusen i självrisk och efter några dar till kunde jag hämta bilen.. nu går den faktiskt bättre än tidigare.. detta hände vid 10980 mil och försäkringen gällde till 12000 mil...puh.. motorn är en N43 2010 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.