AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.305

Bmw och deras kamkedjeproblem

Sida 2 av 13
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Bmw har kanske kopierat delar av denna motorn.Klicka på bilden till höger. Länk. Cykelkedja och en kedjesträckare vilken sprack i godset. Sträckaren var en rent löjlig konstruktion. Jag har haft motorn. Bytte sträckaren (sprucken) Topplockpackning kaputt (byttes) och sålde bilen till en bilfirma. Köpte en bmw 7 serie och behöll den i 16 år. M30 dubbelkedja mums
Lättmekad och täta oljebyten med nya filter.
Att BMW väljer att bygga en motor med kamkedjan mot torpedväggen är ett mysterium. Ett helvete att åtgärda fel, och dyrt blir det, Glömmer aldrig saab j.....n med kedjan mot torpedväggen.

Hoppas det ordnar sig med bilen peppe90

Varför är det plötsligt så svårt, att läsa och skriva här på sidan Texten är helskum!

Ha det gott! Kalopps
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Tur att du har motorn med kamkedjan i fronten och inte n47 motorn.

Ha det gott Kalopps
Karl-Hilding
kalops skriver:

"Varför är det plötsligt så svårt, att läsa och skriva här på sidan Texten är helskum!"

Har samma problem om jag går ur AP och klickar in mig igen.
En stor jäkla text!

Pe
28
Peppe90
BMW 520D xdrive touring M-Sport -18 G31
Ja jag väntar att bmw ska ringa så man får höra vad det är för fel på bilen. Vi säger att kedjespännaren är problemet och dom byter den och ev kedja. Vågar man ha kvar bilen och köra med den eller är det byte av bil som gäller? Han på bmw menade att det var någon ny uppdaterad spännare som skulle läggas om det var felet men de vettefan om det håller ändå.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hej Karl-Hilding
Visade sig, att explorer ändrar i zoomningen av sig själv. Höll på, att få ta fram förstoringsglaset. (jäkligt irriterad)
Gå upp på visa, välj 100% zoom. Gå upp på visa, och klicka på uppdatera.
Fungerade på min tröska.

Ha det bra!
Kalopps

Visa användare
10
Dotzie
Bmw 335 i Coupe
Bmw 318 IS coupé Individual
Jag ställer mig frågande till att detta skulle gälla alla bmw-motorer, min erförsäkring.ferenhet är som det sägs i ett av inläggen att motorer med kamkedja är det som håller i längden och naturligtvis utifrån att man servar bilen enligt intervallerna.

Naturligtvis så bygger även BMW måndags-exemplar men dessa utgör ju då kanske några promille av alla bmw-bilar som tillverkas så att generalisera och säga att detta är stort problem för bmw alla motorer utan fakta är väl att ta i. Motorjournalister brukar vara mästare på snoka upp sådana saker också om det skulle finnas ett utbrett problem.

Felet kan ju vara ett konstruktionsfel kopplat till en viss motor och frågeställaren anger att det handlar en bil med N43 motorn. Denna motor kom 2007 och sitter vad jag förstår i 320-520 bland annat, det finns ju som sagt bmws motorgaranti upp till 8000 mil om bilen är svensksåld annars så får man ta det via sitt försäkringbolag om man har helförsäkring.

Någon form av statistik finns säkert och annars får man söka informationen via bilverkstäder och annat så kan man få ett uppfattning hur det ser ut med kamkedjeproblemet på N43-motorn.

My car Brings Me Women
We
159
Weelie
435D GC-15
En bil med kamkedja ska hålla bilens livslängd tycker jag, om man byter olja med rätt kvalite enligt biltillverkarens föreskrifter.
Helt klart så finns problem hos speciellt Audi även tydligen en del BMW modeller.
Har en bekant som fick byta på sin Toyota efter 12000 mil.
Jag tror själv att man medvetet bantar på kedjans och eller kedjesträckarens kvalite i jakt på att spara pengar. Tycker det är en tydlig trend att skära på kostnader med följd att riskera att få kvalitetsproblem istället.
Och när man gör det på vitala motordelar så är det helt åt helvete.
Då är det ju bättre att man går tillbaka och börjar montera gummisnoddar (kamrem) igen, för då vet man ju att det inte håller.

do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Felet med trasig kamkedjesträckare är även vanligt på mini bilarna.
Jag har haft inne min BMW116i hos BMW (2009-11, 4500mil) ett par gånger för byte av kedjespännare. Det började i december, de bytte spännaren och sedan tog det ca 3v så var skrammlet tillbaka, de bytte igen och allt var bra men nu är det påväg tillbaka igen. För tredje gången på tre månader! Har kanske kört 100mil under denna tid.

Vad är det som händer? När dom har bytt spännare så är det ok, ett tag i alla fall... Dom funderade även på Vanos-drevet???

/Trött
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Remo: det du skriver stämmer enligt vad jag sett med.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
@ Lus.

Tackar för bekräftelsen. :-)
ef
13
ef98dpa
320i Touring -07
Hej.

Jag håller på och kika på en 320 -07 med N46(? 110kw). Är det något liknande med den eller något annat man bör tänka på?

/D
Peppe hur gick det för dig?
Pe
28
Peppe90
BMW 520D xdrive touring M-Sport -18 G31
Bilen är fortfarande kvar på BMW. Dom skulle byta spännare, kedja och oljetrycksregleringen, den som styr trycket till spännaren. Hoppas bilen funkar för mig efter det här.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Hej allla!

läser trådarna om N 47 med förskräckelse, har just skaffat en med 15800mil på mätern, visst den är tyst o fin , men får inte kläm om det går att förebygga? För det verkar ju hända under 10 tusen mil?är det då det sker? och efter det är man safe?

Kan det vara dom långa service intevallerna? för ingen olja är gjord för att vara bra, och göra jobbet så länge, det kan vi alla vara överens om..? Så frågan är vad kan man göra?

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
En jobbarkompis till mig har en 320i -08 ca 5500mil, fick problem med kamkedjesträckaren, kostnad 24000kr.

628csi
Det här inlägget handlar förvisso inte om en 3-serie men om en 118d från 2008 där kamkedjan gått av vid 14.000 mil. BMW (Bilia Group i Göteborg) slår ifrån sig och säger att de aldrig hört om ett liknande problem men läser man här på forumet så verkar det ju inte riktigt sant.
Så är det någon som haft någon som helst framgång med att få BMW att ta (åtminstone delar av) kostnaden? Några tips på vart man ska vända sig?
Och ni som råkat ut för detta, vad gjorde ni? Utbytesmotor eller renovering?

De
8
Dennis_1988
335d touring e90 285 diesel hästar :-)
Ska köpa en 335d 2007 idag som gått rätt långt så där borde man ju höra om kedjan e på väg o gitta
Jag fick _ingen_ förvarning över huvud taget. Aldrig några missljud från motorn eller någonting.
När det väl hände så körde jag i maklig fart (~60 km/h) på en liten landsväg och motorn stängde bara av, återigen utan något som helst missljud, min första misstanke var att det var en säkring till bränslepumpen eller liknande som gått...

De
8
Dennis_1988
335d touring e90 285 diesel hästar :-)
Låter inte bra .. kanske e bra de e en långmilare den har fått ett antal servicar och kedja kanske e bytt i annat fall vänder ja om med min d5 o glider hem :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.