AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.311

Bmw och deras kamkedjeproblem

Sida 12 av 13
@Sabud

Har det installerat i min bil, den är typreggad med 147 kW istället för 135 kW som är standard, inte kollat om det berör skatten, den var låg oavsett.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
OK. Verkar även som om det BMW-kit som gäller nu bara är för årsmodeller
från mitten 2010. Vet du något om det? Kanske för att `skona´ de tidigare motorerna;)
ti
100
tippz
318d E91 -10
@Sabud det är lugnt!

jag vet att bmw ger ut nytt typintyg på det, så den biten är ju bra! sen vet jag inte huruvida dom tar ansvar om något händer motorn? kan väl tycka att de borde göra det, men de är ju duktiga på att slingra sig dom också!

blev för övrigt ingen optimering, han hade inte rätt grejer samt att han hade varit tvungen att ta ur styrenheten då bmw ca. - 07 och framåt är nedlåsta via odb2 uttaget(känns ju lustigt, men visst)
ti
100
tippz
318d E91 -10
synd faktiskt, var jävligt sugen på ca. 40 hk mer och runt 100 extra Nm :)

snabbt kan vilken bil som helst åka, men det är vridet som är roligt!
Först vill jag tacka Sabud, coldhex, gaspo och ni andra som gav goda råd, kul!

Själv så hade jag i princip bestämt mig för bilen jag skrev om tidigare i den här tråden, dock fick jag kalla fötter efter att ha läst både här och på andra forum om kamdrivnings problematiken.

Nu har jag inte så stor erfarenhet om nya BMW motorer men har ändå 25 års erfarenhet gällande bilar. Missljud som missljud, vare sig det är på en B20 från 68 eller en nyare N47a...

Men hursomhelst så ringde jag upp säljaren, bilen stod hos en större BMW återförsäljare. Där så hade han låtit flera sk experter lyssna på bilen, bland annat en som var ansvarig för garantiärrenden och hade jobbat i över 30 år, men ingen av dessa ytterst duktiga och erfarna mekaniker lyckades uppfatta ljudet.
Ett ljud som tog mindre än fem sekunder för mig att uppfatta, det var svagt men ändå hade samma periodicitet som många av klippen man kan höra på youtube.
Dock var det inte ett skrammel utan mer än lågt släppande ljud, men helt uppenbart härstammar ljudet från kamdrivningen.

Hursomhelst så kom vi inte överens, själv är jag inte villig att lägga ner närmare 200k på en bil som har missljud i motorn. Så nu är bilen tillbaka på blocket, får väl hoppas att nästa spekulant verkligen lyssnar på motorn...

Det riktigt sjuka är också att bilen även är en sk "premium selected" certifierad bil...
@Sabud
Ingen aning om varför det är 2010 och framåt faktiskt. Kan ju vara så att de bara ville sätta en gräns.

@Enchanter
Fast bara för att du har ett ljud från kamdrivningen innebär det inte att den är dålig eller har ökad risk för att gå sönder. Läser man runt på nätet verkar det närmast standard att N47 motorerna har ett svagt ljud från kamdrivningen, oavsett om de har problem eller inte. Gäller för övrigt många andra märken också som testade kamkedja. Lyssnar man efter saker kommer man alltid hitta något som kan oroa.

Jag har inte ens lyssnat på min, varken när jag köpte den av BMW eller nu, jag ser till att ha en bra maskinskadeförsäkring och oroar mig för viktigare saker istället.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )

Allt dravel med premium-kontrollerade, garanti, vi har kollat osv...

Det är tyvärr till största del bluff, bilförsäljare är och förbli släkte som vlll kränga bilar och bryr sig inte om något annat. Oavsett om det står i snygga kostymer i BMW-palats eller på en grusig bakgård med vimplar :)

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan inte annat än hålla med bmwofar angående. Ena dagen låter min motor så o andra dagen si. Jag skiter i det o kör bara orkar inte noja mig.
@bmwofar
Det är sant att det ska låta lite om kamdrivningen, men det jag hörde var ju ett pulserande ljud och det tyder på att nån av kedjorna inte är tillräckligt sträckt.
Sen enligt vad vissa säger så ska det inte vara nån fara att den går sönder, men det tycker jag inte spelar nån roll.
Missljud är ett missljud och bör åtgärdas, om kedjan börjar glappa så kan man räkna med att glidskenorna slits mer och kedjan bör också bli utsatt för mer påfrestning.
Sen kan man ju tänka att det inte blir så kul när det väl blir dags att sälja den...

@Joachim76
Visst är det så, jag är ju inte naiv så det är klart man fattar det :)
Tycker bara det är lite komiskt när de framställer dessa bilar som så otroligt bra och sen när det möter verkligheten så är det nått helt annat.

@Gaspo
Står man där med en bil som låter så är det väl inte så mkt annat att göra.
Personligen så stod jag med pengarna i handen och skulle köpa en bil.
Att då spendera en massa pengar på en bil som har missljud gör jag inte, inte ens för en BMW (ett märke som trots allt har varit min favorit sen man tog körkortet för 20 år sedan).
Det är synd för den gick ju riktigt fint i övrigt...
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Enchanter:

Var de ovilliga att undersöka status på kedjor-spännare?

Det är ju så att en ej tillräckligt sträckt kedja får en mycket förkortad livslängd samtidigt som den gör åverkan på dreven. Precis som på vilken MC som helst. Tycker jag hör uppgifter på de mest varierande uppfattningar om hur deras motorer / kedjedrifter låter. Antar att det är så enkelt att alla dessa motorer har kedjor-spännare med olika status-kondition.

Jag har kört 40k mil och mer med mer än en av mina bilar och skulle nog inte välja just N47:an som `från ny till skroten-bil´ ;)
@Enchanter
Fast så enkelt är det ju inte. Vad är tillräckligt sträckt egentligen och vem bestämmer det? I just N47 fallet finns det gott om fall där det rasslat rätt rejält och kedjan inte alls är för sträck enligt BMW. Betyder det att motorn slits mer än annars? Kanske det, men det betyder inte att motorn kommer rasa innan bilen gör det.
@Sabud
Det är uppenbart att de inte vill göra nått alls, de hade 4-5 riktigt erfarna mekaniker som lyssnade på motorn och de sa att det inte var några problem alls.
Personligen tyckte jag att de skulle gjort nån mätning för att kolla statusen på kedjorna men det ville de inte göra.
De hade haft bilen ett tag och även sänkt priset i omgångar, så de hade nog redan gjort förlust på bilen...
Det är precis så som du säger, en kedja som inte är spänd och sen börjar "självsvänga" det är ju det som gör det pulserande ljudet, gör ju att påfrestningarna ökar och livslängden minskar.

@bmwOfar
Det är sträckaren som ska se till att kedjan är just sträckt och är den inte det så gör inte sträckaren sitt jobb, precis som Sabud skriver i inlägget ovan så leder det till att kedjan får ökat slitage.

Sen som du säger så har jag också hört att det inte ska vara nån risk att kedjan går av på de nyare modellerna, men personligen så skulle jag inte kört med en bil som har ett missljud från en så pass viktig komponent som kamdrivningen. Om det nu skulle paja så är det bara att byta motorn...
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
har inte följt tråden till 100% men har den här instruktionen varit uppe till diskussion,
Länk
känns som att den här typen av fel vill man kunna mäta för att ta ställning. letat efter bmw repair instruction 1131540 som refereras till men har inte hittad den.

FAF
@Enchanter
Fast det är ju där du har fel, du antar att det du kallar missljud inte kan existera utan en sträckt kedja eller andra problem, det är inte nödvändigtvis sant. Om du läser runt lite kommer du se att det finns massvis med bilar som har vad du kallar missljud och vid kontroll inte alls har en sträckt kedja, och sedan gått många många mil sedan dess utan problem. Snarare sagt verkar det som att dessa motorer låter från kamdrivningen utan att det behöver indikerar problem. Läser man på forum från UK/US finns det bilar som fick bytt övre kedja där ljudet återkom efter 200 mil och de kört typ 15k mil sedan dess utan att något förändrats.

Tror säkert att de tidigare N47 motorerna har högre sannolikhet för fel med kamdrivningen, kanske även de senaste årsmodellerna, men vi pratar ändå relativt små tal.

Tycker för övrigt det är roligt att det blir så mycket storm på internet kring ökad sannolikhet för fel i en bil när vi ändå pratar relativt låga absoluta tal, det är ju ändå bara en bil. Samtidigt är det nog få av de som oroar sig för bilen som ser över sin levnadsstil i allmänhet för att minska risken för cancer/hjärtinfarkter med mera, där insatsen är mycket högre än en bil.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Det verkar finnas en allmän uppfattning att bara sträckaren gör sitt jobb är allt väl. Så är det ju inte! Om kedjan som den gärna gör i dessa motorer sträcker sig, alltså blir längre når den ganska snart en punkt då den inte passar i kedjedreven utan börjar modifiera dessa. Kan säkert med en bra spännare pågå ett bra tag innan haveri. Dock borde dessa motorer låta ganska annorlunda än de friska.

Att kedjorna slits / sträcker sig kan ha fler orsaker men det man kan påverka är nog som många sagt (och BMW:s infoblad) att byta olja oftare än de 3000 mil som stipuleras. Konstigt förövrigt att BMW inte gått ut med detta externt.

Nedan lite elementärt om kedje-drev-slitage

Länk
Pe
27
Pendlarn
320d -04
Då får även jag som nybliven E91-ägare (sedan en månad) till en i övrigt mycket fräsch 320xda sälla mig till skaran.

Bilen har idag rullat ca 11000mil och under de ca 500mil som jag kört bilen har ett mycket lågt men karaktäristiskt släpande ljud växt fram. Jag som är hyperkänslig för onormala/missljud, ringde och pratade med BMW som sa att det var ingen fara.
Gav mig dock inte utan ringde igen och fick verkmästaren att lyssna på bilen. Han hävdade att, -jo visst låter det lite men det gör alla N47:or. "Det är ljudet från glidskenorna - inget att oroa sig över." Inte helt övertygad men iaf något lugnare åker jag därifrån.

Några dagar går men jag kan inte släppa detta, ringer igen och ber om en tid för uppmätning och inspektion av kedjan för att se om den är inom toleranserna. Meken vill att vi lyssnar på bilen tillsammans innan han tar in den och han bekräftar direkt mina misstankar att det är kedjorna som låter, om än väldigt lite.
Efter kontroll står jag så här nu med en kostnadsförslag i ena handen och numret till försäkringsbolaget i den andra.
Hoppas vid gudarna att motorförsäkringen tar detta.
@Pendlarn
Om bilen uppfyller villkoren i försäkringen bör du inte oroa dig alls.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt nu har man återigen plötsligt fått det släpande ljudet igen. Helt sjukt verkar komma o gå. Jävla skit bil man har. Allt packar ihop. Batteri,bussningar,bromsok,låskista,antennförstärkare på 4månader. Äh jag kör tills kedjan rasar. Konstigt bara att detta släpande ljud kan komma o gå.
ti
100
tippz
318d E91 -10
jag har slutat bry mig faktiskt

detta ljud verkar ju så gott som finnas på alla n47 motorer, och inte fan går alla sönder för det, snarare tvärtom.

man blir ju helt knäpp om man ska gå och lyssna på motorn varje gång man sätter sig i bilen
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tippz:Ja jag skiter också i det nu ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.