AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.306

Bmw och deras kamkedjeproblem

Sida 11 av 13
@coldhex

Men som jag skrev så lät det ytterst lite, du fick i princip trycka ner huvudet i motorutrymmet för att antyda nått ljud.

När man satt i bilen eller när huven var stängd så var det tyst.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag hörde inte heller några ljud inne i bilen. Men om jag vevade ner rutan och stod still eller körde nära en vägg tex så hörde jag ett släpande ljud. Prova att stå på tomgång och varva bilen till 1500 rpm. Där brukar det låta mest.

Efter att kedjan var bytt hördes inte en antydan till kedjeljud.
@coldhex
Jag hörde bara ljudet när jag satte ner huvudet i själva motorutrymmet.
När jag stod med huven öppen och gasade så uppfattade jag inget ljud alls.
Bilen är tillverkad 2012-10 så den borde ha den uppdaterade kamdrivningen.

Det kommer alltid finnas ljud som låter konstiga. Se till att ha en bra maskinskadeförsäkring med låg självrisk och strunta i att lyssna, då slipper man oroa sig.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Var på Wölkes idag o frågade lite om kamkedjorna. Pratade med en grymt erfaren mekaniker. Han har plockat ur mellan 50-60 N47 motorer. Han sa att det är den undre av kedjorna som felar 99% av gångerna. Byte av övre spännare tyckte han var menlöst,eftersom det e dom undre som behövs bytas plus kedja. O det var ett jobb på en BRA bit över 20k. Jag har ju från o till ljud lite missljud från kedjan. Men han lyssna nu o nu hördes det inget sjävklart :-). Men han sa jag hör inga missljud överhuvdtaget. Sedan sa han att det rasslar ordentligt om det e kedje problem. Och att det låter ännu värre när du gasar på tomgång. Så kontentan av detta är att jag kör tills bilen rasar ihop om det nu skulle mot förmodan vara fel på kedjan.
Jamtime
Tror du gör klokt i att inte ängsla dig nå mer över detta. :)
ti
100
tippz
318d E91 -10
intressant! då struntar jag förmodligen i ett byte jag med... ändå liiite nyfiken på hur det skulle bli med ett byte, men men...

tror ni man vågar sig på en motoroptimering om man anar väldigt lite kedjerassel, endast vid tomgång? har nämligen fått ett bra erbjudande att göra en optimering imorgon, och är väldigt sugen på att slå till!
Jamtime
Jag vet inte, men rent logiskt tänker jag att det inte är kedjan i första hand som får ökad belastning vid högre effektuttag. Jag skulle vara mer bekymrad över tid för turbon och andra delar i "tryckvägen".
Det enda som skulle få mig att avstå motoroptimeringen är att maskinskadeförsäkringen kan vara värdelös om de får nys om det och något hänt med motorn. Om det inte är BMWs power kit som avses såklart.
ti
100
tippz
318d E91 -10
maskinskadeförsäkringen gäller ju inte ens längre på min, gått för långt och åren har löpt ut!
Finns ju flera bolag som har maskinskadeförsäkring som gäller upp till 8 år och 16000 mil. Din verkar ju inte vara 8 år men vet ju inte hur långt den gått.
ti
100
tippz
318d E91 -10
jaså? vilka då? kollade runt nämligen på ett flertal bilar och hittade ingen över 11000 mil eller vad det nu var

min har gått 14 500 mil
Verkar som de flesta inte är teckningsbara längre tyvärr. Funnits ett antal tidigare hos t.ex. Salus Ansvar osv men de flesta verkar ha sänkt till 12000 mil som max.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Min bil har en motor (N47) som är behäftad med ett allvarligt typfel enligt BMW. En högst onormal frekvens av kam-transmissionshaverier på grund av något som aldrig riktigt till 100% blivit klarlagt. Motorn har blivit undersökt efter ca. 7500 mil och friskförklarad (fan trot) vid den så kallade `aktionen´.

Skulle det vara en bra ide´att trimma denna bil och låt oss säga öka effekt/moment med de ca. 20% som dessa `trimboxar´ gör??

Inte enligt mitt sätt att tänka;)

PS
Maskinförsäkringen gäller naturligtvis inte en bil som ändrats så att typintygets data inte stämmer. Tror även att det är olagligt rent skattemässigt då underlaget för fordonsskatten är ändrat.

Därav skulle jag själv endast installera BMWs Power Kit, lagligt är bäst :).
ti
100
tippz
318d E91 -10
är det riktat mot mig, eller vad @Sabud? effektbox snackar vi ju inte om, de är ju direkt kassa.

samtidigt kan jag känna att kedjan i sig borde väl inte slitas mer än om den inte vore optimerad, och isåfall väldigt lite
Pratade väl mest generellt, jag personligen skulle inte öka effekten på annat vis än med BMWs egna saker. Just på grund av legaliteten.

Jag håller med dig om att kedjan är nog inget att oroa sig för.
ti
100
tippz
318d E91 -10
menade inte till dig nu, bmwOfar :) menade till Sabud!
ti
100
tippz
318d E91 -10
däremot får man ju typ ge tvådubbla om inte mer hos BMW för allt, känna inte värt det egentligen
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
tippz: jag skrev så klart inlägget efter att läst ditt men inte för att `raljera´ utan mer för att det är ett högst relevant ämne, skulle tro att ganska många kör med eller går i tankar att skaffa något av alla dessa enkla och billiga prylar för att skaffa sig mer pulver. Har man då en N47 2007 och framåt?
så blir det ju ett lite annorlunda ställningstagande än om man har en motor helt utan dessa problem.

När jag köpte min bil blev jag erbjuden BMW:s kit för då lite över 20k mot normalt 25k men avstod då jag tyckte det var lite dyrt. Vidare visste man nada på verkstan då man inte hade monterat något ännu. Säljaren snackade även om nytt typintyg samt lite högre skattesats.
Någon som vet hur det ligger till med just de saken?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.