AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.307

Bmw och deras kamkedjeproblem

Sida 10 av 13
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hade nere kupefilterkåpan,kåpan under den igen och kollade efter kedjesträckaren. Den går ej att se med blotta ögat! Utan man måste ner med armen i det trånga utrymmet sedan lååång in på blocket hitta jag den till slut. Hylsa 27 är det! Bulten pekar ju duktigt neråt. Testa o tog en förlängare i precis lagom längd. Försökte sätta dit en hylsnyckel gick ej. Staget som håller i dpf/katalysatorn är i vägen. Går säkert med en lite mindre hylsnyckel än den jag hade. Kortare skaft o inte lika kraftig som min. Iaf så måste man få väck staget till dpf för att kunna använda hylsnyckel. Testade även med hylsa förlängare rörlig led. Aldrig att jag vågar mig på det. Förstår inte hur det ska gå med rörlig led alls. Jag har inga bra erfarenheter av rörliga leder. Speciellt inte när leden kommer sitta så långt in.

Utan rörlig led:Slutsats är det går nog att få loss bulten med lagom förlängare som jag hade och en inte lika kraftig hylsnyckel en med kortare skaft. Det kan nog bli svårt o få kraft eftersom det e långt ner o långt in o tight mellan plåt o hylsnyckel. Man måste ta bort staget till dpf. Det är tight!! Det går INTE med en momentnyckel om inte det mot förmodan skulle finnas VÄLDIGT små sådana.

Med led nyckel aldrig! Det vågar jag mig inte på. Bulten sitter för långt in o man kommer slinta o göra skallen rund. Jag vågar mig inte på det iaf.

Om jag ska göra detta. Så kommer jag skita i hur många nm den ska dras med. Dra den ordentligt bara. Sen ska man tänka på att den skall ju tryckas in ordentligt först innan man får gäng. Det e ju en fjädrande funktion o den verkar ganska trög. O då göra detta när sträckaren sitter där den gör är väldigt jobbigt.

Han som skrev innan om att han mekat så mycket o bytt spännare m.m. Testa gör detta på en N47!! Du har haft en barnlek innan på dom motorerna du mekat med hur simpelt som helst på dom motorerna.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
NGA: Tycker att det var en HEL del kablar,kablage ivägen. Speciellt dom som går till den vita burken. Vad fan det nu e för nått :-)
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Den vita burken är kopplingsbox och där sitter också styrenheter där är kablarna från motorn kopplade med kontakter.Tänk på att staget sitter med
en M8 bult underifrån muttern man ser sitter fast i staget och sedan sitter
det en M12 bult i motorn också men dom är lätta att skruva bort.
Hej!

Skulle behöva lite hjälp igen...

Kollade på en riktigt fin 120D idag (2013, byggd 2012-11), gått 8000mil.
Efter en kortare provkörning så tänkte jag lyssna lite på motorn, så öppnade motorhuven och stack ner huvudet för att lyssna.

När jag lyssnade på motorn så tycker jag att jag hör lite ljud från kamdrivningen men det låter väldigt tyst, dock tycker jag att det låter lite "pulserande", men svagt.
När jag med huven öppen gick tillbaka och gasade till så hörde jag ingenting.
Det hörs ingenting när man kör eller så, utan man får verkligen sätta ner huvudet i motorutrymmet, i mitt fall så lyssnade jag på högra sidan av motorutrymmet.

Gnällde lite på försäljaren och de skulle kolla med mekanikerna imorgon, dock förmodar jag att de kommer att säga att det inte är nått fel.

Så hur pass nojig ska man vara??
Förmodar att kamdrivningen borde låta lite och inte vara helt tyst?

Fråga två...

Har hört att de brukar mäta upp kamkedjorna (innan du bestämmer åtgärd).
Om jag har fattat rätt så tar de ut sträckarna och sen mäter avständet för att se om kedjan är tillräckligt spänd?

Är det så de brukar göra och om så är fallet gör de det på båda kedjorna ?

Tack på förhand
ti
100
tippz
318d E91 -10
på tal om detta med svårighet att komma åt kedjesträckaren, ni tror inte att det blir lättare att ta bort plastskyddet under motorutrymmet och ta den vägen istället? har inte själv tittat, men bara ett tips!

Var även inne på AdBildelar igår, de hade kedjesträckare att ta hem, men de såg inte om det var den nya eller inte.. Men visst måste det vara den nya i vilket fall? Var ju ganska billig där, ca. 350 kronor eller något sånt
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Det är inte gjort i en handvändning, min bil skulle de ha en dag för att göra den kontroll som ingick i `Aktionen´ av berörda n47:or 2007-2009 som utfördes 2015.

De mäter övre den kedjans uttänjning-förlängning-förslitning och byter till en uppdaterad kedjesträckare oberoende om kedjan behöver bytas eller ej.

Vet inte om de kan kontrollera undre kedjan med motorn monterad. Antar att den undre kedjan inte är något problem annat än då den övre havererat,

Men din relativt nya 120D, 2013 är väl inte alls inblandad i de här problemen? Om du i någon grad trots det känner dig `nojig´ skulle jag direkt avråda från denna motortyp för du kommer alltid att lyssna;)
@Sabud

Hörde från nånstans att kontrollen kostar runt 2500:-, vad jag har fattat så började de alltid med den kontrollen för att se hur passa allvarligt det är, men mer än så vet jag tyvärr inte.

Har lyssnat på en massa klipp på youtube ikväll och där hör man ofta väldigt tydligt rassel, så lät det absolut inte ifrån den bilen jag provkörde.

Men det är ju som du säger, den är ju som sagt tillverkad i november 2012, så den borde ju ha den uppdaterade kamdrivningen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tippz:Ja kunde man förlänga armen sin ordentligt så går det säkert :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fan har sökt hela internet ingen som har bytt denna själv. Blir tokig jag ska bara göra det. Med med led på förlängare är jag livrädd för.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
NGA: Nån update? Vågar man rörlig led? Har bara dåliga erfarenheter av dessa.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Men staget är ju lätt att ta bort och då skall det gå att komma
till utan att använda någon led,och köp original sträckare 11318576201
den kostar ju inte mer en ett par hundralappar mer,och så vet man ju
att det är rätt.
ti
100
tippz
318d E91 -10
surt för mig bara att behöva åka till en bmw återförsäljare för att köpa en sträckare! har ju ca. 7 mil närmaste

kanske kan ringa dom och beställa?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Staget över motorn filterhuset tycker jag inte är i vägen. Däremot staget till dpf är riktigt mycket i vägen. Plus kablarna till kopplingsdosan.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det är staget för dpf jag menar några andra stag finns väl inte i närheten
sträckaren finns ju här också men vad är det för kvalitet och vilket
fabrikat skall man i så fall välja Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Febi är ju bra grejer. Säkert original leverantör av sträckaren?! Men bättre o köpa på BMW för o vara safe!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
NGA: Det är en sådan du menar som rörlig led va:Länk
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
gaspo; Ja det stämmer,och man behöver inte vinkla den så mycket och det
blir faktiskt lite lättare att skruva av sträckaren och då kan man även använda momentnyckeln vid monteringen,när man väl har lossnat den kan man ju skruva
för hand.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Enchanter: jag hade aldrig köpt en n47 med pulserande ljud, men det är jag det. Köpte själv en 320d -12 trots att jag hörde ljud. Jämförde oxå med youtube. Köpte bilen men kunde inte sluta noja efteråt. Körde in på bmw och de sa direkt att det var kedjan. Antar att det kan låta lite olika.
@coldhex
Det beror ju på hur mkt det låter, om det slamrar eller om det är ett "normalt" ljud från kamdrivningen.
Det är väldigt lätt att börja nojja, men har svårt att tänka mig att en motor som har två kedjor är helt tyst, att man hör lite är nog helt ofrånkomligt.

Såg nått klipp på tuben ifrån nån snubbe som hade bytt kamdrivningen, han påpekade att trots att allt var nytt så "lät" det från kamdrivningen och det då var helt normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.