AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
825

Rykande 740 (e38)

Ca
17
Casper
740 e38 -95
Bytte olja och stift innan semestern under vilken jag körde 350 mil, nu sotar den igen stiften närmast brandväggen samt ryker rejält i avgasrören när när man startar samt kört motorn varm.
Kan det vara ventiltätningarna? Toppackningarna (båda sidorna??)...? Hällde i syntetolja 10-40 bytte därefter på prov till vanlig mineralolja 15-40 för att testa om syntetoljan helt enkelt blev för tunn!
detta hjälpte inte (trodde inte detta heller egentligen) men man måste ju prova!
HJÄLP det blir nog dyrt detta eller....

Peter
350:- om du pillar lite själv. Symtomen du beskriver låter precis som ett standardfel på V8:erna. Det handlar om ett menbran som sitter monterat länsta bak på insuket mot torpeden. Med arbete hamnar det krin lappen.
Lycka till, du kan nog pusta ut!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Syntetolja i en gammal motor brukar vara väldigt ohälsosamt, koksavlagringarna löser upp sig och beger sig ut i oljesystemet.
Avlagringarna håller tätt på många sätt i en gammal motor,häller du då i syntetolja som har en renande effekt så brukar det ryka en del och sätta i gång att dra olja som aldrig förr.

hoppas dock att tobbz har rätt!

Mvh
Skalman

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Blir lite nojig när man ser Casper´s problem,exakt samma scenario hade jag där det rök som fan i en kvart,massvis med vit rök kom ur rören.
Bilen har alltid fått syntet sen den första ägaren,jag
är den tredje och bilen har gått 17550 mil.
Ska jag börja med mineral?Skalman! vad säger du?Tycker nog att den drar lite väl mycket olja just nu(Märks att nojan växer va).Gjorde även oljeservice före semestern.
Mvh Dic.

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Låter som om Tobbz har rätt. Lite av ett standardfel.
Det är är en ventil som reglerar vevhusventilationen,
membranet går sönder/slutar fungera vilket gör att
olja sögs upp i insuget och sen förbränns. Mera av
en grå rök (särskilt vid hårt gaspådrag) än svart.
Delen är inte så dyr men kan vara krångligt att byta
den då den sitter mot torpedväggen.

Kolla länkarna

Länk

Länk

Japp, insugsmembranet är det med största sannolikhet. Hade samma symtom på min + att bilen gick illa på tomgång.
Bytte membran och alla problem var borta.
Har för mig att det kostade en tusing att få det fixat.

Mvh.
Micke Olsson
Ca
17
Casper
740 e38 -95
Kära BMW bröder, tack för era svar men jag hittade felet! Det var inte något av ovanstående utan:Insugningsslangen hade lossnat vid insprutningen!
Enkelt fel med samma symtom som vevhusvent.membranet!

Peter
Ca
17
Casper
740 e38 -95
Glömde tyvärr skriva i första inlägget samt i mitt svar att bilen gick illa i samband med röken!
Tack än en gång för hjälpen!

Peter
Skönt att det löste sig på enklast möjliga sätt.

Mvh.
Micke Olsson
Ca
17
Casper
740 e38 -95
Fan, jag blir så glad när folk är hjälpsamma!

Peter
Jag håller med.
Om man lever efter mottot "att hjälpa andra så kan man själv få hjälp" Kanske inte av samma person men ändå hjälp.

Mvh.
Micke Olsson
Ca
17
Casper
740 e38 -95
Ooops! Det visade sig att det inte bara var den förbenade insugsslangen utan det var i själva verket vevhusvent.membranet som ni skrev allihop!
Tack för hjälpen återigen!
Mycket bra att ha tillgång till er hjälp!

Peter
Hehe, så lite så...

Mvh.
Micke Olsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.