|
|
|
|---|---|
|
Jag har en bil som stått förvarad i en lada i några år som första vintern blev möglig i bagageutrymmet+på bältena och ratten! Jag "sanerade"bilen och stoppade in torrbollar och efter det blev det nästan bra! I somras när jag tog ut bilen så tvättade jag inredningen ordentligt med svag klorinlösning och dammsög enormt noga.Jag lånade även en maskin för ozonbehandling av en kompis som är bilförsäljare(han får bort tobak och hundlukt med den ),och det mesta av mögellukten försvann. Nu har bilen stått utomhus under tak sedan i slutet på oktober,och nu är mögellukten tillbaka! Eftersom jag är extremt känslig för mögel,märker jag att även mögelsporerna är tillbaka(men det syns inget) . Undrar om det finns nån metod eller mirakelmedel , så möglet försvinner permanent ? Jag har provat många olika medel ,men tycker inte att det hjälper! För några år sedan hade jag en Mazda Miata som det var mögel i ett par sömmar på caben, och det försvann efter att jag ångat bort det med en ångtvätt, men nu är det betydligt större ytor som måste rengöras! Har pratat med en rekondfirma, och dom sa att ozonbehandling är det som funkar, men det verkar ju inte ta död på möglet !! Tacksam för tips !!!!! | |
|
Pröva ett medel som heter BreakDown. Innehåller enzymer. Har behandlat en matta som var möglig som blev bra. /G |
|
| Boracol, finns hos Granngården. Är eg avsett för trä o att tillsättas i färg men det skulle jag prova med. | |
|
Tack för svar! Jag "googlade"lite ,och såg att det finns bla Boracol(som jag tidigare använd vid målning+rengöring).Ska tydligen finnas ett mer "prisvärt" och mer konsentrerat som säljs på nätet ! Så jag tror jag provar det !! Var igår på Kjell o co och köpte en "joniserings apparat"som endast kostade 299:-.Kopplade in den igår kväll,och redan efter 10 timmar var lukten nästan borta.Men han som sålde den trodde inte att den dödar mögelsporer !! Ska även finnas nåt som Biltema säljer som tar bort lukt.Hade för kanske 15 år sen en bil som luktade unket,och då sprayade jag nåt som hette Yokoair på mattor och klädslar, men har för mig att det blev en kortvarig förbätttring !! |
|
| lukten kan du få bort genom att ställa in en skål med ättika och låta stå, fungerar bla i kylskåp. | |
|
Mögel är lurigt och det vete tusan om det ens går att få bort om man inte tvättar riktigt grundligt med mögeldödande medel. Lukten går att få bort kortsiktigt genom olika metoder men mögelsporerna är oftast kvar och kommer till liv igen så fort rätt betingelser infinner sig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du måste ha nåt som dödar svampen typ boracol | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skulle tvätta med Virkon. Tr garanterat bort mögel och mögelsporer utan att efterlämna kemikalielukt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.