|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! I mitt försök att "estimera" vilken nivå jag bör lägga mig på i mitt framtida bilägande (första bilinköpet ligger nära förestående se Länk ) så har jag nu kommit till Försäkringsbolag. Det är ju, som med alla andra månatliga kostnader, att man gärna söker sig till det billigaste bolaget. Men jag tänker också att något som kan vara minst lika viktigt är bemötande när något går sönder i bilen och eller bilen blir stulen eller vad tråkigt som nu kan hända. Vad är era erfarenheter? Vad tycker ni om BMW Bilförsäkring (som väl är IF om jag har förstått rätt), IF, solid, Trygg Hansa för att namnge ett fåtal? Finns andra försäkringsbolag som ni har bra eller riktigt dålig erfarenhet av? | |
|
Jag har inte behövt nyttja mitt försäkringsbolag speciellt många gånger, så jag får väl säga att samtliga fungerat de gånger jag behövt (byte av ruta pga stenskott är väl det vanligaste). Jag har utnyttjat Trygg-Hansas drulleförsäkring för något år sedan när jag råkade skada interiören vid dammsugning. Inga problem med ersättning. Däremot ska man nog sätta sig in i villkoren. De mindre bolagen har ofta kopierat de större bolagens villkor rakt av, men det kan vara värt att läsa på. En sak som kan vara intressant att titta på är självrisknivåerna. Jag fick ett "otroligt" erbjudande av ett nystartat bolag som jag nappade på. Problemet var bara att självrisken vid rutbyte var 35% av kostnaden. Min dåvarande Audi A7 hade en väldigt dyr och avancerad ruta, vilket gjorde att självrisken vid bytet gick loss på 4 500 kronor. Eftersom bilen bara behövde halvförsäkring pga vagnskadegarantin så kan man säga att det var idiotiskt att välja det bolaget. Trygg-Hansa har en fast självrisk på 1500. |
|
| Har behövt nyttja BMW Originalförsäkringar ett par gånger och de har varit väldigt bra att ha att göra med. Ena gången var skadegörelse, då fick jag sänkt självrisk och ärendet togs om hand på ett smidigt sätt, och andra gången blev vi påbackade och det ärendet drog ut på tiden pga olika uppfattningar om vad som hände (lång historia, men mitt försäkringsbolag gjorde vad de kunde på ett bra sätt). Fortsätter därför med dom även om de kanske inte är billigast just nu. Med BMWCS-rabatten är priset dock klart i nivå med andra. | |
| Både jag och min far har blivit tvungna att utnyttja våra bilförsäkringar hos Länsförsäkringar och det har inte varit något som helst tjafs. De brukar dessutom kunna erbjuda konkurrenskraftiga premier. | |
|
Hej TR808, Eftersom du är 37 och på väg mot att bli 38 så tror jag att BMW Original borde hamna rätt bra i pris för dig även jämfört med andra bolag. BMW Originalförsäkring har klart bäst villkor och med det menas att de har en väldigt bra maskinskadeförsäkring med både bred omfattning och lång giltighetstid. (12 000 mil om jag minns rätt). Bredden i omfattning innebär att den omfattar mycket av de elektronikprylar som sitter i en modern BMW. På den punkten kan det vara lite si och så hos de olika bolagen. Gjensidige och TryggHansa har rätt bra villkor också. Jag är 38 och bor i c Sthlm, och i år är det faktiskt första gången som Original ligger vettigt i |
|
| Har bytt till SalusAnsvar för att komma åt den förlängda motorskadeförsäkringen, 8år/16000 mil. Har ej haft någon skada så jag vet ej hur de behandlar kunden i det läget. | |
|
Även Trygg-Hansa erbjuder 15 000 mil maskinskada. Tror de flesta bolag kommer att följa med då den magiska 10 000-mils gränsen inte är lika magisk längre. |
|
|
AlexanderK: Man skall säga att utöver att jag köper min första bil så tar jag också mitt körkort nu (!!!) - således är ju frågan hur pass trevlig årskostnaden blir eftersom jag är så pass körkorts-ny :) Nu när jag ännu inte har kökrkortet så är ju försäkringarna helt vansinnigt dyra, men om jag förstått rätt på försäkringssäljana rätt så är det så att eftersom jag är över 24-25 (som verkar vara någon sort magisk försäkringsgräns) så kommer jag får någon sorts årsbonus på 4 (eller om det var 5) år när jag väl har körkortet. Only time will tell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.