|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag var jag och besiktade bilen,gick dock inte igenom. Åkte dit på avgasvärdena. CO 0,3 CO2500 0,7 HC 250 Lambda 1.00. För ett år sen gick bilen heller inte igenom pga dåliga värden,bytte då katalysator till en universal från biltema. besiktningsmannen tyckte att det lät ihåligt från katalysatorn, kan den vara slut efter ett år? Olja och filter är relativt nybytt så det ska det inte vara i alla fall. Tack på förhand för hjälpen, brukar alltid få mycket bra svar här! :) | |
| Säkert inte samma livslängd som en original kat. Men hur gamla är tändstiften? | |
| De har nog varit med några tusen mil, var dock i bra skick vad jag kunde se då jag kollade dem i höstas men kanske är dags att byta trots allt. | |
|
Trist. Bara en tanke om oförbrännt bränsle kommit in i katten och brytit ned den i förtid... |
|
|
Med dom värden du fick så är det inte säkert att det är något fel. En ersättningskatalysator måste varmköras ordentligt för att klara besiktingen, dom är för små. Är det kallt ute kyls den ner väldigt snabbt när du stängar av motorn. För att jag skulle klara besiktningen fick han köra 2 varv med 3000-4000rpm. Först hade jag liknande värden som du, efteråt låg co på 0, co2500 på 0 och HC 12. |
|
|
Ytterligare en fråga inom avgasområdet. Hur förändras/blir det någon förändring om jag kör bilen på alkylatsoppa, dvs lättare att få igenom besiktning om jag ligger nära gränsvärdena. |
|
|
Avgas värdet kan stiga om du använder FEL olja i bilen. Hände mig förra året när jag använde mobil 1 5-30w i min e39 523. Bytte till 10-40w bmw olja och den gick igenom. Tips till dig kan vara kolla din intro bok vilken olja som e godkänd för din bil, dvs visko och kvalité (acea api osv) och jämför med den oljan du har i bilen om den matchar. Om katten är slut efter 1 år så är det säker skit kvalite på din katalysator. Reklamera den.. |
|
|
Nu är ju tråden gammal, men om katalysatorn förstördes pga. ett bakomliggande fel i bränsle/tändsystemet/styrsystemet är det inte konstigt om detta grundfel dödar en ny katalysator efter kort tid! En 523:a skall gå utmärkt på Mobil1 5W30, men om oljan är gammal och motorn sliten kan oljan bidra till höga värden i avgaserna pga. inblandning av t ex. bensin i oljan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skillnaden i avgasvärden var snarare själva oljebytet. E34 med katalysatorn under bilen är kända för svårt med avgasvärden på besiktningen.. Jag hade monterat skydd under bilen så att inte katten hamnar i totalt luftdrag som den annars gör. Kanske lindat systemet också och flyttat lambda sensorn närmare motorn om det är den varianten där den sitter nära kat. Det innebär nämligen att det tar lång tid för sensorn att vakna vilket innebär fetare blandning vilkrt ger kortare livslängd på kat osv osv. Fungerar väldigt dåligt att bara köra i stan med dessa bilar. Besikta på sommarhalvåret o kör 120km/h på fyran några mil först samt håll lite varv på motorn medans du väntar på att få köra in. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.