|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det kanske stod 1300 mil i rapporten, inte 13000 mil. Det verkar ju mer rimligt med tanke på att den gått 900 mil 2010. | |
|
Det står tyvärr 130 000km i Carfax, se utdrag nedan. BMW återförsäljare och Catell har väl svaret och det är ju absolut inte omöjligt att det är felaktig uppgift hos Carfax vilket är jättetråkigt i så fall. Jag vet inte var de får sina uppgifter ifrån men det tål definitivt att ifrågasättas ifall bilarna är ärliga. 2011-11-08 130 000 km Fordon bjuds ut till försäljning. 2010-10-05 8 200 km Fordon bjuds ut till försäljning. 2010-07-02 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare. Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige. Rapporterad som leasingbil. Inga lån rapporterade Antal registrerade ägare i Sverige: 4. 2010-05-05 8 170 km Fordon bjuds ut till försäljning. |
|
| Vad menad med att fordonet bjuds ut försäljning? Bilen köptes juli 2010 av Catell AB och har sedan gått som tjänstebil - nu är den ute till försäljning inte innan. | |
| Vad menas ska det stå.. Skyller på iPhonen! | |
| Enligt Carfax ska alltså bilen rullat över 1000 mil i månaden.. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Catell, kontakta Carfax och fråga dem ...Enklast för att reda ut alla missförstånd. Länk |
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Carfax är kass i vissa fall. Ska försöka förklara. Detta hände med min BMW M5 e60 när jag skulle sälja den. Jag annonserade ut min bil med ca 9500mil på mätaren, mitt regnummer syns på bilderna. Jag hade såklart koll på samtliga M5or som kom ut under den perioden, yrkesskada ;) Helt plötsligt en dag annonseras en liknande bil ut med mitt regnummer angivet (dock hans riktiga på bilderna) hos en bilhandlare i Jönköpingstrakten. Den bilen hade gått 16500mil. Detta gjorde att min carfaxrapport visade att min bil gått 16500mil, då bytbil länkar all info om respektive regnummer till carfax. Detta gör bilhandlaren för att han "förbrukat" hans egna bils regnummer tidigare, han kan alltså inte förnya annonsen med samma regnummer på blocket. Det är där den stora buggen ligger. Handlarna vill ha färska annonser. Min bil ser ut följande i carfax idagbesiktning 8900mil, lades ut till försäljning 16500mil, besiktning 10400mil. Ser rätt bra ut va? |
|
Menar du att Carfax hämtar sina uppgifter från Blocket? Låter väldigt märkligt, om det stämmer borde Blocket kontaktas. |
|
| Jakobenkvist, det här är bland det värsta jag har hört, carfax kan ju fullständigt förstöra någons cred och bil. Att dom får samla information så godtyckligt? | |
| Ja i detta specifika fall verkar ju mycket skumt. Med carfax ska jag väl förtydliga. Catell, du bör kontakta carfax för att få detta utrett, säkert en och annan potentiell köpare du missar pga av detta. | |
|
Ja, innehållet i Blocketannonser är ju verkligen validerade data... ;) - Vem som helst kan lägga upp en annons på vilken bil som helst. - Ingen kontroll att angivet regnr hör till den bil som faktiskt annonseras - Mätarställning anges ofta lite godtyckligt, specielt av vissa handlare - Även om det inte är så vanligt så förekommer det då och då sk skämtannonser/födelsedagsannonser där random bil kan förekomma Visst förstår jag att Carfax behöver samla ihop informaiton om bilarna för att ha något att sälja men att bygga en stor del av detta på info från Blocket eller BytBil känns inte direkt seriöst i och med att ingen kontroll görs. ___ //Ulf |
|
| Sen kan man ju vända på det. Att man som köpare missar ett toppexemplar. TS i denna tråd tappade ju intresse efter carfax. Stämmer detta måste man ju först ta en carfax på sin egen bil innan man lägger ut för försäljning så det inte ligger något skumt där och skräpar... | |
| Bara att köpa aktier i Carfax med andra ord..=) | |
| Detta är ju absolut en anledning till att dölja regnummret i en annons, jag har varit emot det förut, men nu verkar det som ett måste om det fungerar på detta viset... | |
|
Med tanke på ovanstående inlägg från Jakobenkvist så är det inte regnummer på bilderna som dom går på utan det regnummer man matar in vid inläggning av annonsen. Det betyder ju troligen att dom köper dessa uppgifter från Blocket. ___ //Ulf |
|
Karl-Hilding |
Jakobenkvist skriver ju att Bytbil länkat till Carfax. Blocket nämner han inte. |
| Enligt vad man kan Googla fram så har dom även nåt avtal med KVD om att alla bilar dom sålt 10 år bakåt i tiden ska finnas med avseende mätarställning. | |
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Jag håller med er detta är en riktig bugg. Jag har påtalat detta hos blocket, bytbil och carfax. Dem själva verkar inte se problemet, eller så vill dem inte ta tag i det. Problemet är alltså egentligen inte blocket utan bytbil.se som på något vis skickar sin information till carfax. Regnumret på bilen från en privatperson får dem dock på blocket. I och med att det sköts så här klantigt så smutsar det ner reko bilar, det är inte helt lätt när en köpare slänger fram en carfax framför nosen och hävdar annan mätarställning. Därför ger jag inte en krona för en carfaxrapport, den enda riktiga historiken får du när du kontaktar BMW eller din rörande märkesverkstad. De flesta märken går att spåra |
| Dags att presentera ett case för Sverker eller Janne Josefsson?:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.