AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.259

En jämförelse och en hyllning till min 530 e61

Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Var tvungen att skriva av mig lite efter att under föregående vecka lånat firmabilen för en 20 mils resa. Bilen i fråga var en 2013 Volvo V40 D2 Summum.

Bakgrund Volvo v40 D2 Manuell
Modellår 2013
Ca 900 mil
Skinn / elstolar / större stereo / helljus ass / Xenon/ 16” med dubbdäck (okänt märke) MM

Bakgrund BMW 530 i M-sport Touring Auto
Modellår 2006
Ca 15000 mil
Skinn / Komfortstolar / HUD / GPS / Xenon / 17” friktion (kinadäck)

Resan var mellan Nyköping och Eskilstuna på riksväg 53. Ljust på ditresan och skymning/mörkt på hemresan. Det var moddigt och allmänt taskig väg. Under resan reagerade jag på följande. Vindrutetorkarna på Volvon hade det svårt att få en jämn renhet på rutan och lämnade alltid fläckar kvar efter spolning eller användning. Nya torkare så det var knappast det som var var felet. Dessutom gav dom ifrån sig svaga ljud vilket inte kändes premium. Halvljuset helt ok, lika så helljuset. Efter ca 1 timmes körning var jag stel i nacken som vanligt efter att ha kört en Volvo. Stolen i övrigt var bra men hade något svårt att hitta en bra körställning. Dessutom klämde jag mig på den jäkla rattinställningen som i Volvon själklart är manuell. Körningen i sig var inte någon upplevelse till det bättre. Är införstådd med att Volvon är en mindre bil men den var lynnig som sjutton när det blev lite moddigt och kurvigt på vägarna. När vi är inne på känsla så var det en del i Volvon som inte kändes helt super på en modern bil. För det första är vägljudet bra mycket mer påtagligt i Volvon än BMW om ändå ok. (förstår att däcken spelar in). Känslan i vissa reglage var mindre lyckade och den minimala skärm som erbjuds som standar för att visa information ser mer ut som en leksak än något som ska sitta i en premiummässig bil. Efter att lämnar Volvon på kontoret och satt mig i min BMW slog ett par saker mig. Min bil är mer än sex år gammal och rullat en bra bit mer än Volvon MEN. När på allt känns bättre i BMW. Vet att många saker är skit grejor men saken i helhet lämnar Volvon rejält efter. Saker jag tänkte på är ex den otroliga komforten och ljudbilden i kupén. Är ju så tyst. Ljudet när man öppnar och stänger dörrar, känslan i spakarna runt ratten (även om vissa andra delar av reglagen inte är riktigt lyckade på pre face lift). Stolarna är ju helt grymma i BMW. Motorn och växellådan jobbar ju helt underbart tillsammans. Layouten i förarmiljön känns tydligt och bra och fortfarande relativt modern. Skärmen ser ut som något som passar i en premiumbil och fan vad man blir bortskämd med ex HUD på landsväg. Men framförallt så är ju körkänslan så mycket mer närvarande i BMW även om det börjar bli en gammal bil. Volvon skulle med all sannolikhet vara en mycket trevligare maskin utan den toksvaga D2 motorn och den manuella lådans som man var tvungen att växla ner hela tiden för att bilen skulle orka. Dock drog den ju minnemalt med sås vilket är en klar fördel mot min BMW. Vet att det är som att jämföra äpplen och päron men tycker ände det är roligt att jag alla dagar i veckan skulle välja min gamla BMW framför den nya Volvon om man skulle gå på känsla och upplevelse. BMW E61 trots sina brister är för mig en helt underbar vägkamrat som jag har svårt att se en ersättare till för dom pengar som dom idag kostar.

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Åkte till Åre med polarns nya xc90. Det som retade mig var bl.a att bältesspännet är fixerat i baksätet så det blir en fruktansvärd trång yta i sidled att sitta på om du inte vill ha spännet som trycker in i din höft i 8 timmar. på hans gamla xc60 som var en 2010 tror jag, gick det inte ens att sitta i mitten bak. Sjukt hårt!

Volvo har misslyckats med komforten i baksätet. xc90 ska vara en större bil än tex xc60, men det är fortfarande otroligt trångt för en vuxen man att få plats med benen om någon ska kunna sitta rimligt bekvämt i framsätet.

Gps:en i volvon är också den ett skämt. Gps appar som är gratis till iphone som tex Waze är bra mycket bättre. Slår du in en ort i den, så vägrar gps:en i volvon att godta den om du inte dessutom slår in en väg. I normala fall kan man välja, kör till centrum! Men ICKE.

Sen förstår jag inte, väljer man skärmar som tillval i nackstöden så kanske man försöka utveckla en möjlighet att kunna justera ut skärmen så man slipper ligga på golvet för att kunna se något. Om personen i framsättet inte vill sitta dubbelvikt.

Kan tyckas som små detaljer men det som stör mig mest på dessa nya bilar är komforten i baksätet. Icke godkänt!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min fru har en Volvo s60 drive summum 2012. när vi ska åka lång åker vi alltid med vår Bmw från 2008........say no more.

jo,en sak vår Bmw 320-99 är helt super vad gäller framkomlighet och antispinn mm i vinterväglag jämfört med volvon, ganska märkligt.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.