|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ett aut problem! Fyllde på 2 liter olja för 1 vecka sedan och har kört 80 mil. Idag när jag kontrollerade stickan är den nere på min igen! Detta har jag konstaterat, det är ingen olja i kylarvätskan eller tvärt om, den ryker inte blått, det är inga oljepölar under bilen, har lyst med ficklampa ner i motorrummet och kan inte se någon läcka i den omfattningen. Det luktar visserligen lite bräbd olja när man står på tomgång, men det borde ryka från motorrummet om det läckte så mycket tycker jag. Så var tar oljan vägen? Vad ska jag göra? Hjälp! /Rusbe | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Vilken bil/motor handlar det om? Årsmodell? |
|
Hej, Glömde det :-)! Det är en E46, 320i från 2001 motorkod M54. /Rusbe |
|
|
Just M54 är ju ökänd för att käka olja, tror till och med BMW har sagt att 1L/100mil är acceptabelt men 2L på 80mil innebär såklart att något inte är som det skall... Det är ju rätt mycket problem med vevhusventilationen på dessa motorer, om denna inte blivit bytt är den kanske på G? |
|
Då har vi samma motor. Jag har haft problem med extrem oljeförbrukning och har läst en hel del om detta för M54 motorer. Min gamla motorn (var tvungen att byta motor) förbrukade 1 liter olja på 20 mil under sina sista dagar. Avgasvärden var bra, motorn gick klockrent (efter 20 000 mil) och var helt torr dvs inga läckage alls. Tjockare olja (10W-60) hjälpte inte i mitt fall alls. Nu till den ordningen av möjliga lösningar jag tycker du ska fortsätta med: Kolla vevhusventilationen - är den igentäppt så kan oljeförbrukningen öka en del. Under vinterperioden så brukar M54 motorerna ha problem med klägg som täpper till vevhusventilationen och som i värsta fall fryser och då leder till dyra reparationer. Om oljeförbrukningen inte minskar efter föregående steg försök med WD-40 metoden som du kan läsa om på forumet: Länk Är oljan bytt nyligen eller är det dags för oljeservice snart? Gammal olja kan förbrukas snabbare är färsk olja. Många M54 motorer förbrukar en del olja och om du kan sänka din förbrukning lite med någon av stegen ovan så bör du nöja dig med det. |
| Det är några som haft det problemet och just med 2,2 liters versionen av M54. Trucker hade väl också detta fenomen. | |
|
Eftersom det luktar bränd olja är det troligen problem med vevhusventilationen och det leder ofta till hög oljeförbrukning - så börja i den ändan i felsökningen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är det kolvringarna som är grundproblemet på M54? | |
weeeman bra fråga! Detta undrar jag också. Vad var det för fel på min gamla motor egentligen? Känns riktigt trist att byta en motor som under 20 000 mil inte har gett upphov till en enda felkod samt att den fungerade klockrent på alla möjliga sätt förutom just oljeförbrukningen. Kompressionen var det inget fel på men det kan vara så kallade oljeskrapringarna som sitter på kolvarna och koksar fast. Detta är väl teorin bakom WD-40 metoden? Konstigt att ingen egentligen har kunnat påpeka vad den svaga punkten i M54:ans konstruktion egentligen är! |
|
Hej, Fylde precis på olja, ca 0,75l, från min till max. Som sagt ca 100 mil! Jag antar att jag får leva med detta skitfenomen! Men jag testar både WD 40 och att byta vevhusventilation. kan ju inte bli sämmre!? Mvh Rusbe |
|
|
Tänk på att om vevhusventilationen har satt igen sig och tryckt ut olja via t ex ventilkåpspackningen, kan den vara förstörd så att den fortsätter läcka olja även om vevhusventilationen fixas - så ev. måste du byta den packning där oljan har tryckts ut för att lösa problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det någon här på forumet som vill ge sig på att byta vevhusventilation? :-) |
|
|
Nu bor du lite långt bort annars har jag bytt åt dig billigt:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hej! Har du skruvat något innan? Vevhusventbytet är inte så svårt som det ser ut. Jag hittade filmer på youtube som i detalj beskriver hur man gör. Ganska mycket saker som måste demonteras för att komma åt med inget som är svårt då man sett filmerna. Här är länk till första delen Länk Anders |
|
|
Jo, jag har skruvat en del själv. Får väl bli så nu med, orkar bara inte :-)! Men jag fattar inte detta, jag fyllde på olja till max(upp till andra försänkningen på stickan) var ute och kollade nu och det har sjunkit lite, typ 0,5-1mm, hur f..n gick det till? Ingen pöl under bilen, ingen som kört och plant underlag. Är det så att vevhusvent som är igenkoxad kan ge detta fenomen? Eller rinner det ut typ var? Vet att oljestickan har förbindelse längs sidan? Den brända oljelukten kom i samband med att jag fyllde på i förra veckan, kan detta oxå vara pga att den då trycer ut oljan på fel ställe? Mvh Rusbe |
|
|
Någon här på forumet som vill/kan hjälpa mig med detta byte i Skåne? /Rusbe |
|
|
Noterade idag att det är rätt fuktigt av olja under insuget, är det inte där alla slangar och vehusventilationen sitter!? Bilen har stått i uppförsbacke och det syns på uppfarten att det läckt en aning. 3 små pölar på ca 3-5cm i diameter. Står den plant syns inget, men lutar den bakåt så kommer dom små dropparna!? Hmm, några tankar/ideer kring detta här på forumet!? Mvh Rusbe |
|
|
Min 325xi 04 (numer såld) började dra olja i höstas. Jag fick byta både slang till vevhusventilationen samt även ventilkåpa. Den senare läckte olja som droppade ner på katalysatorn/grenröret varav det luktade bränt varje gång man stannade. Gick på ~4000 kr på Mechanum GBG (bytte vattenpump och lite mer samtidigt, så är inte helt säker på priset). |
|
|
Hej igen, Blir lite fundersam, men är det möjligt att det krävs ca 1-1,5 liter olja på 80 mil. Kan det "bara" bero på kassa kolvringar eller "bara" vehusventilationen med venitkåpspackningen eller är det troligt att det är bägge delar? Mvh Rusbe |
|
|
Glömde att skriva, jag körde 70 mil motoväg igår med konstant fart på 110. Verkar som att den drar mer då än landsvägskörning som den annar får gå och då förbukar den mindre olja!? Kan detta antyds något? Mvh Rusbe |
|
| Jag kan hjälpa dig byta ventilationen om du vill det och inte funnit någon annan som hjälper dig. Pris kan vi diskutera så fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.