|
|
|
|---|---|
|
Precis i vecket, och på baksidan är det ju en plåt i vägen. Länk Länk Nu är det ju inte jag som ska betala, men ändå. Helst vill man ju ha en ny lucka bara och inte en sönderhamrad spacklad variant som börjar rosta bakifrån. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Går nog ev att trycka ut med hydralriktverktyg och spridakil om man får in den i hålet, banka och slår är nog inte tilllämpligt. Dock för du nog räkna med lite spackel det kommer man inte ifrån. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Jag hade ringt till dessa: Länk Kan ju vara värt ett försök. Hälsn. Per |
|
|
Det där riktar man nog utifrån med hjälp av ett speciellt lim och glidhammare. Jag hade liknande bucklor i vecken på framskärmarna på en gammal bil som jag lämnade in och han fick ut dom helt, man såg inte ens att det varit bucklor där tidigare. Skicka PM om du vill ha nummer till företaget som gjorde jobbet. |
|
| Dom riktar det genom att punktsvetsa dit en elektrod och sen dra. Man kan ju hoppas att låset fortfarande är helt efteråt. | |
|
Ja har väldigt bra erfarenhet av Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Finns även trebenta stativ för de limbara stiften, som då fungerar lite som en trebent avdragare. Är det originallack så håller den oftast bäst för denna metod. Kanske det finns lackskador så att det behövs omlack ändå i ditt fall. | |
| Japp, den ska riktas och lackeras om. | |
|
Hur har bucklan uppstått? Är mest nyfiken... Mvh Martin |
|
|
Jag stod stilla vid ett rödljus då en ouppmärksam förare i en Renault "missade bromspunkten" en aning. Stötfångarna tog i varandra och stoppade Renaulten men dess extraljus hälsade på på i bakluckan. Som tur var var den snöig så riktig när kontakt med det franska åbäket blev det inte. Dock tycker jag stötfångaren sitter lite "glappt", har inget minne av att det var så förut. |
|
|
Aha. Det såg lite ut som: "Jag ska bara rulla ner släpvagnen från uppfarten här.....och.....nej!...stopp!!......boink! ;) Jag har en buckla själv högre upp bredvid emblemet. Grabbens kompis rände in cykelstyret där när han cyklade framåt och tittade bakåt.... :P |
|
|
Jag trodde att du ville rikta den utan omlack, ska den riktas och lackas om så klarar vilken bilplåtslagare som helst av det :) deejaywasp: Det är han som riktade bucklorna på min bil, han är duktig. |
|
|
Den där bucklan fixar man lätt med en slägga, plastic padding och risgrynsgröt! ;) Nej, men allvarligt talat: beklagar verkligen, tråkigt att råka ut för. Till tröst tror jag att det finns duktiga plåtisar/riktare som kan suga ut den där buckan helt utan omlackering. Det vore det bästa som jag ser det. Såvida du inte har andra skador på luckan (rost t ex), så är det bättre att behålla en rostfri, fungerande lucka. Det är rätt mycket jobb att byta lucka, jag har gjort det två gånger, och även om du slipper göra det själv så är det lurigt för vem som helst att få alla små plastdetaljer sådär 100% tajt på plats som de är original. Lätt hänt att det blir repor etc, så om du kan rikta utan att byta lucka så tycker jag det är att föredra. Good luck! |
|
|
Lacken sprack i nederkant så omlack obligatoriskt. Luckan är rostfri och dränkt i rostskyddsmedel inuti. ;) Den byttes på rostgaranti för länge sen o i höstas bytte jag några av plastpanelerna som inte satt 100% pga trasiga clips. Hoppas bara maskering och lackkant blir bra. Går ju inte få bort den smala långa listen som sitter under öppningsbara rutan. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
marin849: menar du listen under glasluckan i botten på badbaljan ?? Länk Länk Listen är som en svamp och håller kvar en massa fukt så jag har bytt min efter rengörning lite slipning ordentligt grundad och två lager hammarlack. Bara att värma upp lite med värmepistol och bryta bort, ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja exakt, tack! Ytterligare ett uppdrag för min nya vän Steinel HL2310 LCD mao. :) Jag har kapat 2mm i nederkant på sidolistorna för att förbättra vattenavrinningen, kände på denna list men det verkade sitta en grymt starkt dubbelhäftande tejp (kan de ha använt nån för stark sort vid byte av luckan kanske?) så jag gav upp, MEN jag tänkte inte på att värma. Läge att ta bort den så de kan lacka hela vägen in! |
|
|
Värmepistol är rätt redskap. Det är lätt att repa eller få någon ful spricka i plasten när man flyttar den till en annan lucka. Så blev det för mig -- jag har inte brytt mig om att sätta dit ett par lister sedan dess -- bl a den list ni talar om (ovanför badbaljan). Det får bli vårens projekt, att köpa nya lister och clips till bakluckan. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.