|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! som dom flästa verkar ha så har jag problem med kylarn. skall ta allt från början och vad som är gjort så får vi se om ni kan komma på nått. Började med att jag köpte bilen då förra ägaren sa att det var luft i system på den. började med att jag lufta system fick bra värme i ca 20min sen kom kylan stanna och kolla och upptäckte att det läckte vid luftskruven. tillbaka till garaget och försökte fixa sprickan lyckades täta trode jag efter luftning fick värme ca 30min. åkte och tryckte systemet visade sig att det läckte en då. köpte ny kylar slang med luftning och kärl då jag upptäckte läcka där med. åkte till en polare byte grejerna och tryckte och verkade tätt luftade men får ingen värme endå och när jag kört 30 min vade nästan tomt i kärlet fyllde på körde 10 min behövde fylla på igen. ser inte att det läcker nånstans. ingen olja i vattnet å inget vatten i oljan. så tror inte på nån spricka i toppen. så vart tar vattenet vägen och var är min värme? kan de va så att det är luft kvar som inte jag får ut lr kan det va nånting annat som spökar. frågade också förra ägaren om vattenpump han sa att ägaren innan han bytt den för inte så längesedan. om man nu kan lita på de. hoppas nån av er har bra förslag mvh daniel mejl ivarsson_1988@hotmail.com numer 0707820328 | |
|
Hur mycket vatten har du haft i? Låter ju som en luftbubbla. Jag hade själv ett väldigt problem med att lufta och att den slukade vatten. Jag vet faktiskt inte vilken utav mina metoder som fungerade, men fungerade gjorde det! 1. Ha bilen avstängd, öppna luft.skruven och påfyllningslocket. Fyll upp ordentligt med vatten, blås hårt med munnen i påfyllningshålet och fyll hela tiden på vatten mellan blåsningarna så att avloppet längst ner i expansionskärlet alltid ligger under vatten. 2. Stäng luftningsventilen och gör samma sak. 3. Fyll på upp till markeringen på exp.kärlet, stäng påfyllningslocket och starta bilen. Vrid Kall/varmluftskruven i kupen till kallt liten stund, sedan till varmt igen och låt bilen gå upp i temp. Kolla nivån i exp.kärlet. Ut på en provtur, om den börjar gå upp i temp, gasa ur bilen ordentligt(5000rpm+?) så att varmluft går uppåt och du får därmed värme i bilen. Sen kan du prova att öppna luftningsskruven men jag kan nästan garantera att det kommer bubbla ur vatten direkt. Jag gjorde på detta viset, och det fungerade. Innan jag gjorde det jag skrivit ovan hade vi provat ALLT! Stå i backe, varm luft i kupen, provkört osv osv. |
|
|
Ungefär 5-6 dl kanske sådär mellan fingrarna. Hmm det har har jag aldrig hört innan men ger det ett försök ikväll. Hör av mig när ja provat! |
|
|
Inte helt ovanligt att kylaren ger sig, särskilt om bilen gått en bit. Min var på det där viset och kylaren hade svällt och läckte lite grann. Jag bytte kylare, expansionskärl och så köpte jag ett lock för E30 som har 1,4bars tryck. Nu är problemet som bortblåst och luftningen gick busenkelt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.