AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.041

återkallelse, BMW 3serie ang.

Sida 1 av 2
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Det verkar finnas tre återkallelse snart, när det gäller BMW 3serie bland annat.
(1) Tandspole byte på E90/91 och E87 bilar.
(2) Batteri kabel byte (pga att motorn plöttsligt tappar kontakt med batteriet och bilen stannar, med risk för olycka)
(3) ev. omprogrammering av OBD port pga biltjuvar som har lyckat att lätt kopiera nyckel via OBD port och köra iväg med bilen. Det börjades i England och nu har den nått Norge, Sverige mm.

Har ngn hört ngt mer?
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Får man fråga vart du har fått höra det här? Kan säkert stämma men det låter lite konstigt att dom ska återkalla modeller som redan har utgått. Men konstigare saker har ju hänt :)
Gäller det e92 med?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Tändspolarna var det ju aktion på för över ett år sedan.

-Tihe Suryoye-
Jopovic; E34 Touring 95-96 återkallades 2008 för problem med rattlåset så även utgångna modeller återkallas.

Låter bra att BMW åtgärdar OBD-porten!

Mvh Stephan
ra
340
raj55
Här har du länkar som beskriver alla tre problem.

Länk

Länk

Länk
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Det hade jag ingen aning om, men imponerande att dom tar på sig så och åtgärdar problem efter så pass lång tid ändå. :)

Har bokat tid för service på min e92 i april, får se om dom åtgärdar det som behövs då eller om man får kallelse efteråt.
Gäller det även E90 LCI?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Återkallandet gäller väl enbart bilar sålda i USA/Nordamerika?

/J.I
Min gamla E30 från -85 fick 1998 en återkallelse pga att bilen kunde levererats med defekt kylarlock. :-)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Hur går en sån där återkallelse till? Skickar BMW hem ett brev där de säger åt en att köra bilen till verkstaden, eller måste man själv hålla reda på att det kommit uppdateringar?

Var kan jag se vilka uppdateringar som kommit för min gamla E38a?

Karl-Hilding
The Stig:

Där är ett problem.

Du får ingen kallelse om garantitiden gått ut.
Om du servar på en icke auk verkstad så får de ingen kallelse men verkstaden bör veta om problemet och skall berätta för dig att du själv kontaktar en BMW-verkstad och beställer tid för detta byte som är kostnadsfritt.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Rättelse: Kallelser kan gå ut efter att garantin har slutat att gälla.

Det finns flera exempel på detta. Se bla tändningslås e34, kylarlock på e30 och kablage e60/61.

Mvh Håkan
ra
340
raj55
Karl Hilding har rätt. BMW skickar ingen brev (om det är inte ngt stort, och batterikabel kan vara stort för det är ett säkerhets risk) och förväntar sig att du bokar service hos de för att åtgärda det som BMW skulle göra gratis för att det är ett tillverknings fel. OCH det är inte bara USA det gäller, det är samma bil som säljs överallt. Jag tycker att Toyota är duktigt. De skickar brev hem oavsätt om du gör service hos de eller ej.
Jag har precis servat min bil BMW E91, LCI, 2009 (4400SEK skulle det kosta men fick 15% rabatt och det blev 3800SEK) och då byttes tandspol också enligt BMW återkallelse. Det tog precis en timme för service. Det är säkert ett sätt att binda kunden till BMW verkstad. I England har BMW ägare varit mer aktiva och besökt BMW verkstad då och då och bett de kolla service information (via bilnyckel) och kolla om det fanns ngt gratis åtgärd från BMW sidan och sedan be de att åtgärda det. Då kan man inte strunta i åtgärderna. Jag tycjker att det är dags att skicka ett brev till BMW Sverige och be ett svar ang.- deras sätt att inte informera kunden ang. åtgärder som ska göras . Kanske ett brev från Autopower admin (med medlemmar bakom sig) kan ha den rätta effekten!
ra
340
raj55
Verkstaden imorse visste inget om batterikabel problem! Och de visste inte om OBD port problem åtgärder heller. De visste om OBD problem och bilstölder, mest dyra BMW typ X5, 6 serie mm. Wake up BMW Sverige!
Karl-Hilding
Vi har två BMW som varit inne på garantibyte.

530LCI fick kallelse för batterikoppling nåt. Garanti hade gått ut.
När det gäller sk trafikfarligt eller brand så får man kallelse. Inte när det gäller motorrelaterade defekter som spridare, tändspolar, högtryckspumpar etc.
Ringde upp och frågade om de bytade tändspolar samtidigt. Svar ja!

116 -09 garantitiden också gått ut. Ingen kallelse för byte av tändspolar.
Kontaktade dem och frågade. Jodå det skulle de göra och jag beställde tid.
Fick inget skriftligt på någon av bilarna att garantijobb var utfört. Inte i serviceboken heller. Helt anonymt.
Mao säljer man privat så måste man gå tillbaka till BMW och be dem läsa av bilens historik.
Tror att också att många får garantijobb utfört när de gör service på BMW utan att personalen informerar om detta.
Gäller dessa 3 åtgärder ALLA, dvs bensin, diesel, 4 cyl, 6 cyl, pre-lci, lci osv?
Kanske bäst att ringa verkstaden och fråga om det gäller just ens egen, det kan ju vara vissa chassienr bara...
bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Jag hade inne min 335i-08 8000 mil på BMW idag i ett annat ärende, då passade man på att byta spridare (injectorer) på garantin.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

@ bokar

Du menar väll aktion och inte garanti?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Fick nyss svar fr Novation:
Punkt1: gäller en del bilar av senare årsmodeller, ej min. (sa inte vilka)
Punkt2: gäller endast 5-serie touring (specar ej modell) , sannolikt e61??
Punkt3: har aldrig hört talas om

Hänvisade till bl a detta forum och den allmänna åsikten hos BMW verkar vara att det är alldeles för yviga antagelser på denna o liknande.

Kontentan är väl att om man är orolig, kolla själv om din bil ev är aktuell.

Mvh
bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Hej remle, ja det är möjligt att det heter aktion, har emellertid aldrig hört det begreppet så när BMW betalar så betraktar jag det som garanti oavsett hur gammal bilen är. Du får gärna upplysa mig mer om vad aktion står för, aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Hälsar bokar
Karl-Hilding
Nog heter det garanti alltid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.