|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Själv kör jag också Gladen, Mosconi i Volvon. Trevliga grejer! :) Har följande setup: Gladen AEROSPACE 165.2 2 x Gladen ZERO 10 PRO-SB Mosconi 6to8 DSP Mosconi AS 100.4 Mosconi AS 200.2 |
|
|
Nu har jag gjort precis som du sa Simon76. Efter inställningarna nu, låter det väldigt bra nu! Jag är nöjd med Gladen one 201Extreme, väldigt nöjd Härlig Setup måste smälla på bra det där. Funderade okså på den där Gladen Zero 10" som jag tänkt gömma reservhjulsbaljan |
|
|
Kul :) Får man fråga hur mycket av funktionerna i DSPn du använder? Jag misstänker nämligen att du bara har skrapat på ytan. Tror du kan få fram bra mycket bättre ljud när du har lärt dig allt om DSP.. Eller hittat någon butik i din närhet som kan hjälpa dig tidskompa osv. |
|
|
Det ingick en programmerad ljudfil när jag köpte DSP till min bil. Gick och köpte Blåtands modul till DSP idag, ska försöka koppla upp DSP mot laptop till helgen och programmera några filer för olika musikkaraktärer. Blåtands modulen är tänkt att kopplas med min telefon så jag kan skifta mellan lyssningskurvorna höja sub level osv. DSP är något helt nytt för mig, så det ska bli intressant att lära sig. =P |
|
|
DSPn du har köpt är mer avancerad än vad du kan ana. Du har nu tillgång till ljudinställningar på en helt annan nivå än vad du är van vid. Det där med att skifta mellan olika lyssningskurvor anser jag vare helt vansinnigt. Vadå, ska man ena dagen ha ljudet bra inställt för att nästa dag göra det lite sämre? Så funkar det inte och det är inte därför man köper en DSP. Med en DSP kan du ställa in, eller Tweaka, ljudet väldigt detaljerat, men när du väl har fått till det så låt det vara. Visst, det kan kanske vara bra att kunna ändra basen lite ibland, men du har ju ingen bas i nuläget. Ändrar du på 8" så ändrar du även volymen på bla de manliga rösterna. Helst så ska du ha separata steg till varje högtalare, alltså 4 kanaler till mellanregister och diskant samt 2 kanaler till dina 8", då kan du verkligen finjustera med tidskomp. Det här med tidskomp är verkligen häftigt, det gör mer för att förbättra ljudet än vad en EQ gör! Mitt råd, om du vill ha bra ljud, är att leta upp en bilstereobutik i din närhet som sysslar med SQL, dvs tävlar i välljud. De kan hjälpa dig att tweaka. Läs även här Länk |
|
|
Under/överlapp av delningsfrekvenser är inga problem och an ibland behövas, dels så hänger det på vilket branthet du delar med(6,12,18,24,30,36db/oct) och dels hur linjärt högtalarna spelar. Gladens underlappning i delningen beror säkerligen på att 8orna "peakar" lite över 100-130Hz och därför trots en delning vid 100Hz/12db oct så får man en linjär frekvensgång upp till 180Hz där mellanregistrena tar över(vilka med den delningen givetvis också spelar frekvenser även under 180Hz). Det är bättre enl min erfarenhet om man kan få systemet att spela linjärt genom att arbeta med nivåer, delning, branthet, fas och tid istället för att gå in i Eq:n och dra iallefall :) |
|
|
Håller helt med Hewi! Eq är det sista man ändrar på, men man behöver nästan alltid dra ner någon "stapel" till sist, där det peakar. Som jag skrev så finns det väldigt mycket att ställa in på en dsp.. Inget man lär sig på en helg. Det går heller inte att sitta här och rekommendera fininställningar, det måste lyssnas fram. 😊 |
|
|
Jag har fått hem ett DLS RA10 slutsteg och detta är tänkt att lira med en DLS UR10 i en 20 liters låda. Jag har en fråga, mina midbasar som jag har under stolarna spelar upp till ca 300hz LPF. Men jag vill att dem spelar Från 100-120hz upp till 300hz. Allt nedanför är det tänkt att sub:en ska grejja. Ska jag då ställa in midbasarna på HPF 120hz eller? |
|
| Ursäkta middarna är satta på BP inte LPF | |
|
Om du ställer in delningen till middarna i processorn så sätt ett BP-filter. 120Hz låter väldigt högt i mina öron. Det kommer bara att brumma och vibrera en massa från basen och du missar snärten i midden. Testa BP till middana 70-300Hz. Branthet 18 eller 24db nedåt och 12 uppåt. LP till basen 70Hz, max! (personligen brukar jag köra runt 50-55,) Branthet på basen 24db/oct. |
|
| Förresten, du har väl tagit bort de passiva filterna som följde med middarna? | |
|
Hej Simon76: Kanal 3+4 är Midbasar, här nedanför finner du en screenshots delningen på midbasar, tänkte du nåt i den stilen? Länk Att bägge 1+2 mellan register) samt 3+4 (midbas) är satta på högpass är för mig okänt till vilken anledning. Vill ändra lite succesivt på så sätt vet jag vad som är felinställt och vad som är rätt inställt. |
|
|
Ser ok ut. Som du själv säger så får du sen testa dig fram själv.. Anledningen till att både mellanregister och middbasar ska ha Högpass är för att inga av dem gillar de lägsta basfrekvenserna. Varje element (högtalare) ska spela vad den klarar bäst. Basen till de lägsta basfrekvenserna, middarna till middbasfrekvenser osv.. Du bör ha högpass även till baslådan! Prova 22-25Hz.. 18db |
|
|
Testar att lyfta den här tråden. Har monterat Gladen One 201 extreme i min 320i E91 -06. Driver hela kalaset med ett JL Audio XD400/4 som ger 4x75w. Original stereoanläggning är så vitt jag förstått den snikigaste som fanns, med Business huvudenhet och 4st högtalare totalt, en i varje dörr. Nuvarande setup är: HU- Alpine 178bt Gladen one extreme JL Audio xd400/4 Enligt installationsbeskrivning som medföljde Gladenkitet så har jag klippt båda looparna på delningsfiltren, och ljudet är lite mjukare, men fortfarande riktigt skarpt. Får inte till inställningarna på steget alls. Och det där med branthet och liknande har jag försökt läsa på, men blir tyvärr inte klokare. Har ställt in HP och LP på steget som Gladen själva beskrivit. Men jag tycker inte att det blir någon harmoni alls mellan diskant, mellanregister och bas. Någon mer som kör med denna setup och kan ge tips, eller rekomendera hur jag ska dela filtren och ställa in branthet? Kanske någon som på ren svenska kan förklara hur branthet fungerar? Är helt vilsen tyvärr. Tack på förhand/Stoffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.