AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
63.648

Alpine Hifi kit vs Gladen One Line 200

Sida 7 av 8
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Jag har beställt Gladen 201 one Extreme 3-väg och Mosconi DSP 4to6. Håller på fortfarande att leta efter ett Mosconi steg för att driva dessa element. Dem sägs spela väldigt bra, får lämna en recension här sen när jag satt in sakerna
ra
4
raybanjohan
BMW 120D -08
Hej funderar på att köpa ett paket av ljudbyggaren (One 201)
Men tänkte kolla om man kan få nått tips av någon som redan installerat kitet, vilket ni köpte och om ni är nöjda eller om ni skulle gjort nått annorlunda.
allså vad som är mest prisvärd och var man ska lägga sig för att det ska vara nöjd, men att inte lägga mer pengar för nått man ändå inte behöver.

1. Är det värt att lägga till för extreme basarna?

2.Funderar vilket av stegen jag ska satsa på
Mosconi G One 60.4, Mosconi G one 120.4 DSP eller Mosconi D2?

3.Vad gör DSP funktionen och vad är skillnaden med och utan?

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Raybanjohan:

Jag har beställt mina förvisso nya och ej spelade, men uppackade, faktiskt från ljudbyggaren. Så jag fick ett schyst pris komplett Gladen one 201Extreme och Mosconi DSP 4to6.

Nej jag tror inte det är värt pengarna att gå från vanliga Gladen one 201 till Extreme, det enda som skiljer är bara 8" basen som drivs i 2Ohm, det resulterar till lite extra mos i botten men tills priset av kanske något sämre ljudkvalite (vanliga är på 3ohm) fick någon kommentar i ett annat forum att det räcker gott och väl med den vanliga Gladen istället för Extreme. Jag öppnar upp här lite för dem som hört, har inte hört nåt av dessa... Men det är min känsla efter att enbart gå på spec och läst i forum etc.

Dem rekommenderar ett 60.4 Mosconi slutsteg det kittet, men jag väljer att i första hand leta efter 120.4.

Fördelen med Mosconi D2 är framförallt att den är väldigt liten! Går med enkelhet att gömma den dold, andra fördelar är att den har inbyggd DSP med sub utgång. Nackdelen är väl priset 6200:-

Mosconi 120.4 DSP har ingen kanal ut, om man vill i framtiden skaffa sig ett till slutsteg till en bas.

Man måste ha DSP om man skall köra med orginal Huvudenhet, du får rätt ljudkurva, går att optimera ljudet så att det blir väldigt bra, en del saker huvudenheten inte klarar av.

Har hållt på en del med bilstereo med andra märken en del tidigare, men jag har faktiskt aldrig hört Gladen mer än att jag läst på väldigt om sakerna.

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Enligt en med massa års bilstereo erfarenhet säger att 60.4 räcker länge, med 2ohm last får man bra med pulver, det är inte effekten som sätter en gräns, det är bilen.

Så verkar iaf som 60.4 med lätthet orkar driva Gladen fullt ut. Saken är att ett Mosconi 120.4 kostar bara 500:- mer än 60.4.
ra
4
raybanjohan
BMW 120D -08
Jo absolut men sen är det ett par tusenlappar för att få nästa steg med DSP funktionen, men den behöver man tydligen om man kör med orginalenheten?
ssom jag har tänkt att göra, så min fråga är om jag kunde köpt ett billigare steg utan DSP till min business stereo?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Aktivt system med extern förstärkare så klarar man sig utan DSP, men man behöver isåfall en omvandlare Länk.

I ditt fall har du inte det, således är det DSP som gäller, inbyggd i slutsteget eller externt DSP.

Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Har den inbyggda DSP'n i Mosconi stegen någon annan funktion än parametrisk eq och separat tidskompensering för varje kanal?

Om inte så handlar det väl bara hur rak (eller tweekad) tonkurva man vill ha om väljer DSP eller inte?

Är högnivå utgångarna på nyare BMW så förvrängda att en parametrisk eq behövs?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Som jag tidigare sa, har jag varit i samma sits och tankar som Raybanjohan, efter två veckors forskning på svenska och eng forum samt haft kontakt med endel personer, är detta jag kommer fram till.

En gissning är att utan DSP, låter det pankaka av sakerna. Vid gissning
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du behöver ingen omvandlare till 60.4, det steget har både låg och högnivåingångar.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Hewi:

Räcker med 4.60 för att få bra ljud som det vart tänkt när man satt in Gladen kit och förstärkare?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Edit 60.4*
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Honda Civic CRX 1.6i-16 -87
Jag har snart bytt ut hela framsystemet mot Gladen One 201 + slutsteg. Har endast kvar att byta sub basarna under stolarna då det började snöa och slaska så in i norden! Min bil är en E91 LCI med Hi-Fi paketet, dvs jag har ett litet slutsteg orginal längst bak till vänster i bilen.

Jag konfererade en hel del med Mick på Germaniks.com som var väldigt hjälpsam och hjälpte mig att ta fram ett paket som jag kände motsvarade min budget och förväntningar. Slutade med 201 högtalarna och ett Gladen M-line 95.4 slutsteg. Fick alltihopa i ett paket tillsammans med dämpmatta och alla kablar som behövdes för installationen. Mick fixade även fram en adapterkabel som pluggas in mellan kabelstammen och orginal slutsteg så allt blir plug and play.

Slutsteget är tillräckligt litet för att monteras stående ovanför orignal slutsteget bredvid varningstriangeln. Jag fick lov att kapa ur lite i plasten dock för att rymmas att montera kablaget. Alla justeringar på steget sitter nu upptill och alla kablar neråt. Bakre systemet drivs fortfarande av orginal steget.

Upplevda skillnader:
Direkt när jag bytte högtalarna fram så märkte jag stor skillnad i midbas och diskant, betydligt klarare och behagligare diskant. Mid basen kom fram mer då jag tyckte att den saknades helt och hållet innan.
Efter jag installerat slutsteget så finns betydligt mer kontroll över högtalarna, märks mest skillnad på basen där den låter rappare och kanske går lite djupare. Här märks att orginal steget är lite underdimensionerat. Jag förväntar mig att få ytterligare lite djupbas och kraft när jag bytt ut baselementen.

Gain är än så länge satt på minimum då framhögtalarna redan spelar högre än de gjorde med orginal steget och orginal basarna tycker jag låter lagom högt. Behöver fadea lite bakåt på stereon för att få samma balans i ljudet fram/bak.
Totalt landade paketet på ca 6800:-
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Då har jag installerat ett Gladen One 201 efter ca 20-25 inspelningstimmar kan jag berätta lite vad jag tycker.

Midbasen är mest imponerande, mellanregistret slår rätt hårt och väldigt rapp mellanregister, går att vrida på rätt högt, utan att det bottnar. 8" basen gör sitt jobb fyller ut dem lägre frekvenserna, men inte mer. (78watt till basarna för lite)

Diskanten är bra, kan upplevas som lite S:ig i högre volymer, som så många andra diskanter, men diskanterna tar ju längst tid att spela in.

jag driver dessa högtalare med Phoenix Gold 78 wrms i 4 kanal, ett kraftigt slutsteg.

Använder mig av Mosconi ljudprocessor, så jag ska tweaka detta nu efter en del timmars inspelning för optimal prestanda.

slutsats: Fint ljud att lyssna på behagligt i långa färd turer, jag har annars haft problem att lyssna en hel låt för att jag letar alltid efter fel, men inte detta.

Jag kommer att komplettera med en 10" sub under bagaget, lite tweak, sen är jag i himlen. Bäst av allt är att, setupen ej syns, inte effektslukare och spelar bra

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Majid: Testa att fasvända diskanterna, i många fall försvinner s-igheten då.
Basarna är extremt lättdrivna så att dem "bara" får 78wrms är inte problemet, de ger inte mer helt enkelt, vid vilken frekvens delar du basarna?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Hewi:

Problemet med S-igheten är löst tack.

När jag skrev inlägget låg delningen på ca: 50-60hz LP, skruva upp dem uppskattninvis ca 130hz LP låter mycket bättre nu. (konstigt att det finns folk som gillar dessa basar inställda på 50-60hz)

Men jag har några skumma problem som jag vill fråga nu:

1. Jag kopplar på min laptop till Mosconi Ljudprocessor via USB kabel, datorn hittar inte DPSn, "Ljudprocessor ej anslutet" står det. Jag har tankat hem mjukvaran. Tänkte jag skulle kalibrera in alla utgångsvärdena innan jag börjar med att ändra på filtren i steget.

2. ska jag sänka basen i stereon på 0, och höjja dB level på ljudprocessor?
Har ej möjligheten att gå in på mjukvaran så jag försöker lyssna till mig vad som låter bäst, problemet är om jag höjjer på dB level till -5 dB på DSPn så klagar lite den högra diskanten i vissa toner, låter som skrapljud i visa toner,

3. Delningen på mellanregistret skall vara inställd på HP eller BP?

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Majid: Det är ingen, som vet vad den gör, som sätter ett par middbasar på 50Hz LP.. Jag föreslår att du sätter BP på middarna, en gissning är att 35-200Hz kan funka utan extra basar. För att veta exakt måste du kolla hur lågt mellanregisterna går. När du skaffar bas så höj till typ 50-60.
Sen har du ju ett passivt filter till mellanregister och diskant, så då ska du sätta det aktiva filtret på drygt 200Hz HP. MEN, gör alla aktiva justeringar i processorn inte på steget!
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Simon76

När du säger middarna menar du då mellanregister eller 8" basarna? På slutsteget jag 4 kanaler, front kanalerna är inställd på BP(mellanregister ca 300hz) Rear kanalerna är inställd på LP ca 130Hz (8" )

Mellanregistret låg på för lite ca 180hz, nu när dem ligger på 300hz rockar dem på bättre. Jag vet att dem ska ligga på 250-300Hz men jag missade lite.

Det blir bara bättre och bättre, känns som diskant oljudet är borta, efter nya inställningarna, ställde CD-spelarens bas på 0, ökade Level dB på Mosconi utan skorr på diskanten
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Så här.
LP-lågpass, släpper igenom frekvenser under det angivna värdet.
HP-högpass, släpper igenom frekvenser över det angivna värdet.
BP-bandpass, begränsar värdet både uppåt och nedåt. Släpper igenom frekvenserna mellan de angivna värdena.

Med middar så menar jag dina 8". Jag tror att de både mår bättre och låter bättre om de slipper de lägsta frekvenserna under 30-40Hz nån stans.. Ju högre du klipper dom ju högre kan du spela utan att de distar(låter illa). Samma gäller för dina mellanregister, det är därför de "rockar" bättre nu när du har höjt gränsen för var filtret ska klippa dom. Sen ska du inte ha för stort glapp i frekvenserna mellan middarna och mellaregisterna för då missar du ju de ljuden. Kan ju bli så att vissa manliga röster bara försvinner..
En "ren" bas på 10 eller 12" brukar man inte spela högre än 50-70Hz.

Sätt BP på 8". Prova 30-250Hz.
Sätt HP på mellanregister och diskant. Prova 300Hz

När du sen lär dig processorn, så bör du även gå in och justera brantheten på filterna. Men börja så här!
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Enligt Gladen ska man dela 8" på LP 100-130 och mellanregister HP180-200 hz
Länk

MEN enligt mina öron låter det bättre som du säger Simon76.

Imorgon ska jag ställa BP på midbasarna och HP på mellanregister, och glappet mellan middarna och mellanregister!

Tack för input!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Delar man som Gladen skriver så låter det säkert bra, men bara när man spelar lågt. Vill du kunna höja lite mer så måste du klippa de lägsta frekvenserna på både 8" och mellanregisterna. Samt då också följa upp med den övre delningen av 8". Du får laborera lite och se vad som funkar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.