|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
| Någon som kan länka vart man kan köpa gladen kitet? | |
| Ljudbyggaren i Hyllinge. | |
|
@forsmann Det du skriver att jag bara förstärker signalen till högtalarna och inte gör nåt med stereon. Man förstärker ju bara signalen till framhögtalarna, därför befarar jag att det påverkar Pdcljudet. Några har ju också skrivit att dom får starkt ljud från gong/pdc. Vet dock inte om detta gäller för Gladenkittet eller bara Alpinekittet... Anders |
|
|
Jag installerade alpinekittet igår, inga problem med pdc ljudet! Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 |
|
|
Anders.B Aha du tänkte på själva volymen när pdc aktiveras. Trodde du menade om pdc-ljudet påverkas av Gladen kitet. Pdc ljudet piper ju från olika högtalare efter vart hindret är bakom/framför bilen. Trodde du menade att detta påverkas. Själva volymen för framhögtalarna kan jag tyvärr inte svara på, aldrig hört någon som haft problem. Men skulle de vara så, så borde detta gå att ställa in. Det vet säkert Tony på ljudbyggaren i Hyllinge. Jag fick fruktansvärt högt ljud från pdc/gong med alpine kitet installerat. Hade -5 på båda i stereon, men det var lika högt ändå. Alpine steget har ju inga inställningar, så jag kunde aldrig sänka ljudet. Sen köpte jag Gladen kitet istället och då kunde jag sänka pdc/gong ljudet genom inställningarna på Mosconi steget. Blev skitbra! |
|
|
@Migge6 Du skriver att du har de som nämns i tråden, är det galdenkittet eller alpine? Kolla även din Powerpost! Anders |
|
|
Anders.B jag har Gladenkittet och ett 4kanals steg till det.. jag har svarat via Powerpost till dig;) |
|
|
Nu har jag kört med Alpinekittet i en vecka och kan konstatera att pdc ljudet har blivit högre men inte störande högt. Däremot när utetempen sjönk till +3 så reagerade jag på det höga gongong -ljudet. Finns det ngn lösning på detta? Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 |
|
| bruno, jag hade samma höga gong i min bil när jag hade alpinekitet. Tänkte ringa BMW o fråga om dom kunde fixa det. Men jag köpte Gladenkitet sen istället och då kunde jag sänka gongen på slutsteget. Men hör med BMW om dom kan fixa det åt dig. Dom monterar ju alpinekitet åt kunder och borde kunna justera gongen på nått sett. | |
|
Hej. Jag har monterat alpine kit i min E91 och har inga problem med pdc eller gongen Allt detta går att justera i ljudiställningarna. |
|
|
Finns inte med i ljudinställningar på min iDrive. Kan man nå det via ngn dold meny? Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 |
|
|
@Chris87 du verkar ha koll. Har beställt ett Alpine kit till min e81 med buissnes sterio tillvärkad 03/09 alltså nya härvan. Har ej fått hem grejjerna ännu men tänkte höra med dig ang programmeringen man kan göra, har tillgång till ISTA-P så det kostar mig inget att programmera. Programmeringen är vad jag förståt till för att göra ljudet ännu bättre stämmer detta? Jag har bashögtalare från fábrik under passagerarstolen som är inkopplad och spelar. Kan man programmera tillbaka till icke utförd alpine/hifi åtgärd ifall man ej tycker ljudet blir bättre eller tom sämre? Mvh |
|
|
Hej på er, Har byggt om ljudet totalt i min F31. Bara original huvudenheten är kvar. Det blev ett riktigt lyft, MEN jag vill programmera bort det som ligger med i signalen från original, dvs att basen tonas ned när man spelar högt. Utsignalen är alltså inte linjär, utan förändras beroende på volym. Jag har/hade sniknaste ljudet, kan det heta Professional kanske? Har läst och sökt på forumet, och om jag fattat rätt så ska man kunna programmera om huvudenheten till "hifi"? Då ska kurvan vara "rak" oavsett volym? Var in och frågade hos min bmwåterförsäljare, men de (reservdelskillarna) hade förstås ingen aning... Det svaret var iofs väntat. Så, min fråga är om jag har fel eller om det finns en sådan "uppgradering/omprogrammering"? Med vänlig hälsning, /l-b |
|
|
Lillebjörn III: Jag vet inte om det är exakt samma i F31 om i e9x modellerna (och många andra med). Men i t.ex. e9x är det 3 olika steg på ljudet som jag förstått det. Första är snik ljudet med Business huvudenhet. Det sitter då totalt 6 (5?) högtalare totalt som alla drivs av stereons utgångar. EQ-kurvan är inte rak och möjligen HP/LP filtrerad till olika utgångar?! HiFi, paket S676A. Professional huvudenhet. Det sitter totalt 8-10 högtalare totalt beroende på årsmodell. Samtliga högtalare drivs av ett separat slutsteg som sitter v. bak. i bilen. Detta verkar enklast att uppgradera då stereon skickar ut 4 kanaler differentiell lågnivå ut till slutsteget (fram och bak). EQ-kurvan är rak. Top HiFi, Logic 7, etc. Huvudenheten vet jag inte exakt vad den heter men jag antar att det även här är professional enheten men med skärmen i mitten av instrumentbrädan. 9 högtalare totalt och utsignalen från stereon är via MOST fiberoptik bak till ett slutsteg med 9 kanaler. Källa: Länk Jag tror att enklaste sättet att få en "rak" utsignal är att antingen köra på en DSP eller hitta någon annan än BMW verkstad som kan koda om stereon till HiFi/S676A paketet, om det nu är samma i F31. |
|
|
@Vicious Tackar för ditt svar. Det kan nog stämma det du säger om E91, med tillägget Individual på ljud tror jag. F31 är ganska lika på papperet, men om det är exakt samma vete f-n... Jag hade från början 6 högtalare, i dörrarna fram, under sätena och i bakdörrarna. Och ja, det var frekvensuppdelat. Kanske det var business då? Problemet är att jag har DSP. (Match PP82DSP) men den kan inte trolla bort det som huvudenheten gör innan den får signalen. Länk Jag matar alla kanaler från huvudenheten in i dsp:n och den gör allt rätt. Ljudet är egentligen kanon, inställningsmöjligheterna räcker till med råge för billjudstävlingar. Men som sagt basen dämpas lite när volymen höjs. Är det nån som har tips på BMW-verkstad som har lite mer koll än min verkstad? /l-b |
|
|
Så vitt jag kan läsa mig till så är det ungefär samma på F3x som E9x. Däremot verkar HiFi paketet i F3x fått sig en boost med bättre högtalare, center högtalare samt mer effekt i stereo/slutsteg. Totalt 9 högtalare i det paketet(?). Verkar som det paketet var standard i USA men inte EU. Om man utgår från ovan så bör du ha instegs stereon, förr benämnd business. Nu gör jag en vild gissning men stereon kompenserar säkert lite på högre volym då basarna under sätena verkar ha lätt för att dista, speciellt på väldigt låga frekvenser. För att koda om till HiFi så är nog enklaste sättet att gå via någon annan än BMW, alternativt göra det själv. |
|
|
ok, jag tror du har helt rätt med att den kompenserar ned basen på högre volym. det var riktigt snikna "basar" under stolarna... då är frågan om det går att koda om min HU och OM det går, vem som kan hjälpa mig? (jag har inte utrustning och känner heller ingen som har) tips tages tacksamt emot! l-b |
|
|
Här: Länk finns lite info om omdkodning för F3x. Du kanske blir sugen på att köpa kabel samt program och koda om lite andra saker med ;) Nackdelen är att jag inte såg någon parameter där som verkar ha med HiFi att göra. Annars hjälper det mycket att veta ungefär vilket område som du kan tänka dig att åka till för att få det gjort. Om jag minns rätt så finns det några ute i Solna eller om det var arlanda som kodar om BMW. |
|
|
Tack för infon Vicious! Jag har läst en del om folk som programmerar om själva, men att börja från noll (eller snarare minus för mig :-) vete tusan) Jag får söka efter nån som har resurserna. Att åka är ett litet problem, Stockholm och Göteborg är jag ofta i pga mitt arbete. Kommer du någon på mer specifikt så meddela gärna! /l-b |
|
|
Vill tipsa om en ny produkt som jag själv tänkte skaffa som erbjuder mycket i ett litet format. En 4-kanalsförstärkare med inbyggd DSP som även kan erbjuda streaming via blåtand. Mosconi D2 heter den och går loss på 6200. Streamingmodulen går på en 1000 kr cirka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.