|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
Niksve, Tony på Ljudbyggaren har inget med alpine kitet att göra. Han jobbar med Gladen's produkter och är väldigt erfaren på det. Han har monterat Gladen kit i väldigt många BMW. Men alpine kan han inte hjälpa dig med, tror inte han är intresserad av alpine överhuvudtaget då han jobbar med bättre prylar. Alpine kitet säljs hos BMW, så det är dom du ska vända dig till. Men när jag ringde BMW för att ställa några frågor om installationen så vägrade dom svara pga att det inte var dom som installerade kitet. Så då fick man leta svar här eller på andra bmw forum. |
|
|
Mmm förstår att han inte är intresserad av Alpine kittet :) Tänkte höra med ett kitt med Gladen och Mosconi.. Vad det kan kosta osv. Så har man lite att jämföra med.. vill inte lägga ner allt för mycket.. Monterade du ditt Alpine själv? Gladen basarna också? |
|
|
Hej! Jag har monterat mitt gladen kitt, slutsteg och dörrbågarna hos Tony.. Betalade runt 10-11000 har jag för mig. Var för lite över ett år sedan.. Jag är nöjd. |
|
|
Gladen kitet kostar runt 3500:-, mosconi steget 3000:-. Fönsterramarna 600:-. Installationsmanual får man av Tony om man vill installera själv, det är inte så svårt. Ja jag monterade Alpine kitet och basarna själv, det är i stort sett bara plug n play. Väldigt smidigt, man behöver aldrig göra nån åverkan på bilen. |
|
| Jaja priserna har gått ner lite nu;) sen undrar jag om jag inte satte i ett större steg i min med.. | |
|
Forsman! Du skriver detta "Dessutom ställer man in steget så Gong ljudet i bilen blir mycket lägre, precis som från fabrik. Underbart!" Kan du justera Gongen på radion! Eller du har skruvat ner på steget? |
|
|
Fick offert av Tony idag.. Han vill ha 12500:- för gladen + mosconi kittet ink montering. Lite för saftigt för mig.. Så Jag beställer Alpine kittet och diskantramarna hos schmiedmanns. hoppas bara man får ihop det hehe |
|
| Tror du kommer sakna basarna;) | |
|
Migge6, ja jag kan äntligen justera gongen på radion. Och steget! Ställer man Gain på 0 på steget så blir gongen lägre i kupén. Då blir den som från fabrik. Jag har min gong på -5 på radion, och det plingar väldigt lugnt nu. Det som är fördelen med Mosconi steget, att man kan ställa in allt. Alpine steget har ju inga inställningar man kan ändra på, så då får man leva med en tokhög gong i kupén. Nilsve, vad får du ge för alpinekitet hos schmiedmann? |
|
|
Alpine kittet ligger runt 3700:- sen plus 700:- för diskantramarna vid rutan. Men måste kolla med min bmw firma att dom verkligen kan koda om stereon.. Till Alpine Retrofit kit. |
|
| Niksve, varför ska du koda om stereon? Du har väl professional hu:n? | |
|
Japp Prof hu. Läser man på lite andra forum så verkar det jämna ut eq i stereon så det blir en bättre signal till steget = Låter bättre.. Plus att gong ljudet ska funka som det ska. Så är det tänkt iaf.. Men jag har inte pratat med bmw ännu. Och det verkar som man bara ska göra det om bilen är tillverkad efter 03/09. Känns som dom bytte något i huvudenheten då.. |
|
|
Hej Jag undrar lite om främst gladen kittet. Är det lönt eller ens möjligt att montera bara högtalarna eller måste man även monteta stget? Angående installationen, finns alla kablar fördragna i bilen? Om jag även ska montera steget var placerar jag det samt var tar man ström till det? Bilen i fråga har Navi Bussines och standard högtalarna. Anders |
|
|
Anders Du får garanterat bättre ljud. Men herre jissus kompletterar du med ett Mosconi steg låter det helt otroligt bra. Samtliga som har satt sig i min BMW instämmer, tryck i basen till tusen, det är bara bilens chassi som sätter begränsningen......ler När jag trycker på svänger det rejält i "sparklådorna" vilka fungerar som basreflex i BMW. Önskar att ni alla som funderar på att uppgradera sunk ljudet som BMW levereras med, till Gladen/Mosconi. Garanterar att samtliga som VERKLIGEN har lyssnat på det småler åt alla andra alternativ. ds. Bip ljud fram resp backvarnare är klockrent. |
|
|
Bra pris på Alpine-kittet: Länk €300 till E81 E82 E87 E88 E90 E91 E92 E93 |
|
| Skit bra tråd, idag hämta jag min 330 e91 -09. Sjukt nöjd med bilen och tycker ljudet är okej hade förväntat mig mycket sämre. Så efter ha läst denna tråd kommer jag garanterat införskaffa mig gladen eller alpine. | |
|
Hej Jag har Pdc både fram o bak. Undrar hur ljudet från pdc påverkas av gladen kitet? Får man en vettig o lik nivå både fram o bak? Anders |
|
|
Anders.B Jag kan rekommendera att om du ska montera Gladen kitet, så köp även Mosconi steget. Effekten i bilens originalstereo är inte tillräckligt mycket för att du ska höra den stora skillnaden på högtalarna. Man behöver steget att komplettera med för att högtalarna ska få rätt effekt. Ang. ljudet från pdc så kan jag inte tänka mig att det blir nån skillnad mot hur det är från fabrik. Med Gladen kitet installerat så byter du bara högtalare och ökar effekten till dom med ett slutsteg. Man ändrar ju aldrig nånting i stereon, så den borde skicka ut rätt ljud ur rätt högtalare när en park. sensor blir aktiverad. |
|
|
Anders.B, inga problem med PDC, varken front/rear eller left/right. Håller med forsman, glöm inte Mosconisteget. Insatallerade ett Gladenpaket så fort jag köpte bilen, ångrar inte en krona. /Loefvenhamn |
|
|
Jag har allt ni pratar om och min pdc låter högre än innan och Går ej att sänka i menyn. Men annars är jag super nöjd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.