|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
| Jag har inte haft några problem med mitt system. Fungerar jättebra, jag är nöjd. Fast ibland när man drar på lite väl högt så dör basen och det blir ett konstigt sprakande ljud från framsystemet. Antar att det är slutsteget som inte orkar driva mer då detta uppstår. Det är ju inte det största steget i detta kitet direkt. | |
|
Tack för svar forsmann! Får man fråga hur du har signalkablarna kopplade till slutsteget samt vilket steg du kör på? Jag har, som jag skrivit i en annan tråd, högnivån direkt in i slutsteget. Ska dock prova med en jordisolator samt en extern hög-lågnivå omvandlare, tänkte jag. |
|
|
Mitt ljud va katastrof när jag körde högnivå rakt in på steget. Satte en billig H/L omvandlare och nu låter det grymt bra.. Ok! Gongen är lite hög... Men det kan jag leva med :) |
|
|
Okey, ska prova med att koppla allt via en någorlunda bra H/L omvandlare. Tack! Men jo precis, gongen kan man ju ändå leva med. Huvudsaken är ju att man får en renare signal som inte distar sönder :) |
|
|
Tjena,, Jag monterade in Alpines kit nu i går och jag kan säga att jag är super nöjd ,blev ett riktigt bra lyft på ljudet,, enorm skillnad blev det, både på dörrhögtalarna även basarna under stolarna fick en helt annan gång. Nu känner man frekvensförändringarna i basen tydligare och fastare,, Kan klart säga att det var värt pengarna alla gånger om, Dessutom tycker jag att själva monteringen inte var några större problem hade gruvat en del på detta innan, men med en diverse länkar om demontering av dörrsidor osv så var det en enkel match.. Jag kan klart rekommendera Alpines kit.. MVH // Daniel |
|
|
Hej Jag har en BMW E91 från 2007 med "Stereo" + Radio Professional. Funderar på att köpa Alpine kittet för att uppgradera samt byta ut basarna till något annat. Basarna jag tittar på är de basar som ingår i Gladen One kittet, de går att köpa separat för ~1999 i sverige eller ~170 EUR i tyskland. Är det någon som har denna kombination? Gladen One basarna verkar vara 4ohm, vad har orginalbasarna för impedans (6,5" i standard paketet) Sen undrar jag också, vart i bilen finns de här magiska blå kablarna man ska kapa för att koppla in alltihop? (antar att det står i bruksanvisningen så fort man fått kittet?) Mvh Henrik |
|
|
gbghenke, jag har installerat alpinekitet i min e91 2009, jag blev väldigt nöjd. Ett rejält lyft från standard ljudet. Hade också planer på att byta ut basarna till dom där Gladen basarna, men frågar är om alpine steget klarar att driva dom? Dom blå kablarna du undrar över finns på utsidan av förar och -passagerarstolen. Man tar bort den lilla listen som sitter precis bredvid stolen och sen lyfter lite på inredningsmattan så hittar du en bunt med blåa kablar. Men allt det där står i anvisningarna till kitet som du får med när du köper det. Glöm inte att köpa dom andra fönsterlisterna som man måste byta ut vid installationen. |
|
|
Jag tror nog att Alpine steget klarar av att driva Gladen basarna, känns som att det kan ju inte bli sämmre än standard skiten som sitter där orginal :) Börjar nog med att beställa Alpine kittet och koppla in det. Har du någon bra site för gladen basarna separat där det är billigt? :) Alpine kittet har jag hittat för 325 EUR vilket är helt ok pris för lite ljuduppdatering! |
|
|
Det kommer nog orka driva steget så basen fungerar ordentligt. Men har du läst mitt inlägg längre upp på denna sidan? Skrev att höjer man volymen ganska mycket så dör basen och framsystemet börjar spraka. Det känns som att det är steget som inte orkar mer? Men jag kan ha fel :) Standard basarna är rena skiten så ett byte till Gladen bör bli bättre. Det finns nån tysk och nån dansk sida som har basarna till bra priser. Men minns inte vilken sida. Annars finns Ljudbyggaren.se i Helsingborg som tar 2000:- för båda. |
|
| Har någon testat att byta ut original basarna till några andra med alpine steget? | |
|
Niksve, jag tänkte göra det i min bil. Men har inte lagt ner någon tid överhuvudtaget på ljudet senaste tiden. Antar att jag har vant mig vid original skräpet nu :) Men jag är fortfarande sugen på att byta basarna. Har du E90 med alpine kitet? Om du hör någon som har bytt så hör gärna av dig om resultat. /Jim |
|
|
Nej jag har inte en e90 än.. Men snart :) Ljudet är viktigt i blivande bil så jag hade hoppats att någon skulle ha testat. |
|
|
Hej hej! Jag kanske har en dum fråga, jag är ute efter en E9* och vill ju självklart ha bra ljud i bilen, vilka högtalarpaket finns det och om det är det snålaste, går det att köpa något av alternativen i denna tråd rakt av? Jag är inte någon audiofil, har haft en E82 med hifi och vill gärna ha minst lika bra som det. |
|
|
Ett hett tips för bättre ljud är att sätta bra dämpmatta i dörrsidorna vid monteringen av högtalarna. Finns hos de flesta billjuds-handlare. /J Surf Or Die!!! |
|
|
Har monterat Gladen högtalare idag , blev ju lite bättre ljud nu :) Midbasen är det som sticker ut mest ,men även ljudbilden blev bättre. Tycker ljudet släpper från högtalarna bättre nu. Hoppas på att det blir än bättre då allt är inspelat. Driver basarna med ett Soundstream reference 644, diskanter och dörr högtalarna går på orginalsteget än så länge. Har även en 12:a i bagaget. Har Logic7 i bilen. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Fortfarande inte någon som monterat några andra basar med Alpine kittet? Ska beställa Alpine och funderar på vilka basar man ska köpa... |
|
|
Jo, här kommer en uppdatering. Fick till slut tid och lust att byta originalbasarna till Gladen basarna. Köpte dom av Tony på Ljudbyggaren i Helsingborg. Blev skillnad mot det gamla skräpet, mer djupbas numera. Men basen dog ändå när jag höjde volymen för mycket som jag beskriver i ett tidigare inlägg på sidan. Basen dör och framsystemet börjar spraka. Ringde återigen Tony och beställde det rekommenderade Mosconi 60.4 steget. Kopplade in steget och ställde in det efter Tonys rekommendationer, med ganska nedställd bas. Nu jädrar blev det skillnad på ljud. Blev nått helt annat att poppa musik nu. Det gick att vrida på volymen så högt att det verkligen blir sjukt irriterande för öronen, utan att steget lägger av. Så jädra nöjd! Dessutom ställer man in steget så Gong ljudet i bilen blir mycket lägre, precis som från fabrik. Underbart! Visste jag denna skillnad på gladen kitet och alpine kitet innan jag köpte nått, så skulle jag utan tvekan köpa Gladen direkt. Det slår Alpine med råge :) Jag har alltså ett ca 4x40w alpine steg om någon vill köpa? :) |
|
|
forsman: Skitbra info! Dock blev man ju lite osäker om man ska köpa alpine kittet eller ej då.. Men frågan är ju högt du spelar för att basen skulle dö.. Bara en undran.. Har du kodat om radion till hifi? Om man skippar Alpine.. Får man då köpa något speciellt för att kunna koppla in Mosconi 60.4 steget och Gladen One Line 201 BMW kittet? |
|
|
Nja, man kan spela ganska högt med alpine kitet ändå, så länge man inte har för mycket bas. För då ger steget upp till slut. Alpine kitet är helt klart ett stort lyft mot original, eftersom middarna blir bättre och man får diskanter i framdörrarna. Nej jag har inte kodat om någonting. Allt är som från fabrik i stereon. Du köper hela kitet med alla högtalare och sen köper du Mosconi steget. Kabelsats ska vara med i Gladen kitet. Det enda som tillkommer är fönsterramarna som du behöver för att montera diskanterna i framdörrarna. Dessa finns att köpa hos bmw, och dom behövs även om du väljer alpine kitet. Tror dom kostar ca 300:- st. |
|
|
Ok. Då "räcker" säkert Alpine kittet till mig.. Men det smartaste alternativet är nog att ringa Tony på ljudbyggaren innan man gör något :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.