|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| Jag missade att vi snackade 3-serien.. | |
| Är det någon här som har installerat Alpine kitet i en nyare e90? Verkar som att det är skillnad på kablarna bredvid stolarna där man kopplar in allting. Enligt ritning ska det finnas en "bunt" med 6st blåa kablar där dom sitter 3 och 3 i ett par kontakter. Man ska klippa kablarna vid dom kontakterna och sedan skarva på dom nya kablar som kommer från slutsteget i bagaget. Problemet är nu att jag hittar inga blåa kablar som sitter i ett par kontakter. Jag ser några blåa kablar som kommer framifrån och ner till basarna under stolen. Men sen är det inga fler! Någon som vet om dom har ändrat nått med kablarna? Vill ju inte bara klippa nån kabel hit o dit.. | |
|
Nån som vet om det går separata kablar från HUn till alla högtalare i standard ljudsystemet till e90? Jag har nämligen 4st kablar som går ner till subwoofern under stolen, borde det inte bara vara 2st? Jag börjar därför ana att allt är seriekopplat. Kanske är så att det kommer kablar från HUn ner till subwoofern och sen vidare upp till främre dörrhögtalaren? Det ser ut som att det skulle kunna vara så. Ingen som vet? |
|
|
Chris87> ok tack!, du tror inte att det finns några utsikter att låsa upp så man har EQn men ändå behåller högnivåutgångarna? som att man kan låsa upp EQn som hidden menu utan att ändra om utgångssteget. går ju inte att installera en separat eftermarknads EQ/ljudprocessor då den i så fall behöver ha även utgångarna högnivå för att funka med alpinekittet, vilket inte går att hitta. det är väl iofs ingen som känt något stort behov av att rota i just det. Forsman>Jag har installerat Alpine-kitet, min är byggd 07/2008, och med navi pro och utan varesig 676 eller 677. lyft lite mer på mattan (efter att instegslisterna är borta) på min kom det en tvåledarkabel (plus och minus) på vardera sida av bilen, som sedan parallellsplitades till bas resp. mellan/diskant under mattan. Kommer inte ihåg exakta färgerna men du har väl installationsanvisningen? Finns på e90post även. Säg till annars. |
|
| Forsman om du lokaliserar kabeln som går till basen och följer den uppströms s.a.s , så kommer du till splitten. Detta förutsatt att du har std högtalarpaketet. Alpinekitet är gjort endast för eftermontering på std högtsystemet. | |
|
HFR, jag har standard högtalarna med radio professional. Ingen navi eller så.. Jag har en komplett manual på hela installationen, dvs den som man får med till kitet. Har installerat allting nu, har bara inkopplingen av alla kablar kvar. Jag tror att jag har hittat alla kablar som jag behöver koppla in nya kablarna på. Det som gjorde mig förvirrad var att den där "högen" med blåa kablar inte finns i min bil. Och enligt ritning så kommer dom blåa kablarna från varsit håll och sitter sedan med kontakter 3 och 3. I min bil kommer kablarna från HUn direkt ner till basen under stolen, dom kablarna är gul/brun och röd/vit. Sen går det två blåa kablar från basen och framåt till fronthögtalarna. Så jag har 4st kablar ner till basen, och så visar inte ritningen att det ska vara! Men tror att jag har lokaliserat alla kablar ändå, ska testa med voltmeter imorgon innan jag kapar nån kabel. Tack för svar HFR! |
|
|
forsmann: När är din bil tillverkad? För bilar tillverkade i mars 2009 eller senare krävs en annan variant av Alpine HiFi där kablaget har färdig kontaktstycken som ansluts nere vid bashögtalarna under de främre stolarna. Inga kablar ska klippas av och skarvas ihop. Det låter som du köpt fel Alpine HiFi-paket. |
|
|
HFR: Nej, det du vill är inte möjligt. |
|
|
Här är de olika artikelnumren för Alpine HiFi-paketet. Upp till 03/2009: 65 41 0 445 684 Från 03/2009: 65 41 2 163 268 |
|
|
Chris87, tack för infon! Det är därför inte kablarna stämmer i min bil med kablarna i ritningen. Det förklarar hela grejen med installationen. Men jag var så ivrig att installera kitet i bilen så jag har redan klippt kablarna och anslutit med dom nya från kitet. Så det är redan försent nu, lite tråkigt. Men men, gjort är gjort. Har fått allting att fungera, så jag vet vilka kablar som går vart osv. Men dock hörde jag förut att basen är fruktansvärt dålig. Ställer jag balansen på stereon till höger eller vänster så kommer basen igång precis som den borde, och hela ljudet blir riktigt bra. Men så fort jag ställer balansen på 0 så blir basen skitkass. Måste vara nån kabel som jag av misstag har vänt på plus o minus eller? |
|
|
chris87> ok, tack, värt att fråga:) forsman> när du skriver fruktansvärt dålig, menar du att den distar? eller att den endast minskar i volym när du har balansen nollad? om det är det senare så låter det som att du råkat fasvända en av basarna (förväxlat plus/minus på en av elementen), spelar inte så stor roll vilken du "vänder tillbaka". eller så har du råkat förväxla plus/minus på signalen som går bak till Alpine-steget, så att hela" Alpineförstärkta" vänster eller högerkanalen är ur fas. |
|
|
HFR, nej basen minskar i volym. Själva basljudet försvinner ju mer balansen ändras till 0. Så det är nog som du säger, jag har nog lyckats fasvända en av basarna. Ska kolla detta ikväll. Men jag kikade på alla kablars färger både bak på stereon och på ingången på alpine steget. Alla minus kablar har en brun rand på sig. Så det är lätt att skilja alla kablarna. Ändå har jag tydligen lyckats vända nån fel. Får kika på det där ikväll och hoppas att jag hittar felet. För även om jag inte har rätt alpine sats till min bil, så kan det väl inte vara någon annan skillnad mot den andra satsen mer än själva kontakterna som man ansluter till basen under stolen? |
|
|
Det var precis som jag trodde, hade lyckats fasvända en av basarna. Så nu poppar det finfint i bilen. Men höjer man volymen en del så hör man hur basarna under stolarna börja skramla en massa. Hade tanken på om man skulle byta ut dom mot t.ex. Earthquake SWS-8. Men orkar slutsteget av att driva dom basarna tro? Eller har ni förslag på några andra bra basar som är bättre än original skräpet som sitter där nu? |
|
| Bashögtalarna från Harman/Kardon HiFi-paket fungerar väldigt bra ihop med Alpine-förstärkaren. | |
| Chris87, vet du vart man hittar dom? Är det nya hos BMW som gäller? Eller kanske går att hitta på skroten? Men finns Harman/Kardon till E90 eller är det till E46? Passar dom direkt under stolarna eller måste man bygga om nått? | |
|
Antingen hos BMW eller om du kan hitta dem på någon bilskrot, Tradera eller Ebay. De finns till E9x och de passar perfekt. Såvitt jag vet är de plug n' play, bara att lossa de befintliga högtalarna och montera dit de nya och koppla in kontakterna. |
|
| Okej! Vet du hur dom ser ut? Jag sökte på ebay och hittade en del. Nästan alla stod det E46 på. Så dom lär inte passa min bil. Behöver alltså leta efter ett par anpassade till E90. Men tror inte jag såg några på ebay, och åka till BMW och köpa helt nya är väl inte gratis antar jag. | |
| Man varför inte skaffa ett par riktiga basar? Kolla in på bigdogaudio.de eller nån av de svenska återförsäljarna. | |
| Rikei, jag kan köpa det oxå. Spelar ingen roll, vill bara bli av med allt skramlande som original basarna orsakar just nu. Det jag undrar över är om slutsteget orkar driva ett par dyrare basar av annat märke. Steget är ju inte så stort och har inte så mycket effekt heller. | |
|
Hej, Har ni haft några problem med några missljud efter inkoppling? Hur löste ni dem? Mvh Sahi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.