AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
63.647

Alpine Hifi kit vs Gladen One Line 200

Sida 2 av 8
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Ja 2800kr var ganska saftigt för basarna. Då hade jag hellre köpt gladen basarna. Men om man räknar på att dom kostar 2800kr + 4000kr för Alpine kitet så blir det 6800kr totalt. Gladen kitet med Mosconi steget blir totalt 7200kr i Sverige. Beställer man gladen kitet från den tyska sidan jag länkade till högre upp i tråden så ligger kitet på 2800kr och steget på 2200kr. Totalt 5000kr! Väldigt bra pris!
Dock blev jag osäker på om kabelsatsen ingår i kitet från tyska sidan?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
chris87> jo visserligen, men det spelar ingen avgörande roll då basarna får 2 dedikerade kanaler, Alpinesteget arbetar i class D och säkerligen klarar att lastas ner till 2ohm i stereodrift (monodrift hade varit en annan femma). den lilla nivåskillnad som uppstår pga den lägre impedansen hos 676-basarna borde gå att justera med tonkontrollerna. men visst har du rätt i att standard och 677 har gemensamt att de är 4ohm, jag menar bara att 676 ger ungefär samma pang för insatsen om man ska köra OEM-grejer
Hej,

Jag har precis satt i Gladen kitet med steg.. Låter sjukt bra :)
MEEEEEEN... Då är det ju originalstereon.. Jag har BMW Professional
(Med sex högtalare inga diskanter) Hur och vem kan programmera om
den till HIFI? BMW Stockholm ville uppenbarligen inte..
Vad ska du med HIFI till? Hjälper noll, gör de bara värre. Jag kunde ej få signal utan att skaffa en DSP och jag har HIFI. Aktivt delat är mycket sämre än passivt när man ska byta.
Joo, men equalizeringen i professional för att
kompensera originalets urkassa högtalar ligger
för nära dist. dessutom föredrar jag lågnivå framför
högnivå.. Just därför :)
En annan anledning att köpa DSP, där får du 31-bands EQ. Hur får du ut lågnivå ur HIFI?
Men jag vill inte ha ytterligare en "burk" Kodar man om Professional Radio till HiFi
Ställs equalizern rak och utnivån blir balanserad lågnivå. Allt detta finns att läsa på miljoner ställen.. Frågan jag undrade var hur man gör och om nån i Stockholm kan göra det? :)
Ok lycka till!

Jag fick ingen fullrange-signal någonstans och jag har Hifi, under stolarna sitter där filter. Detta filter sitter nog aktivt i oemsteget, men vet ej om de blir samma sak om man inte har steg, osäker där faktiskt. Mycket möjligt att det går om man inte har steg.

Btw, DSP is the shit. Ångrar mig inte en sekund, gör underverk.

Det är lixom lite fler möjligheter till tidskomp mm. Men det har du säkert tänkt på redan :)
Rikey: Kör du via steg nu förresten?
Glöm de, läste fel. Har du inga HPF på steget?
Jodå jag har hpf på steget.. Problemet är bara att signalen
är equalizerad till dist.. Så här hjälper knappt en dsp dist in
dist ut fast rakare kurva.. Bas och diskant är uppskruvad minst
6dB..
Finns ingen Eq på idriven som du kan nolla?
huntelaar: Idrive är extrautrustning till 3-serien och fås enbart i kombination med med något utav navigationssystemen.

Oavsett Idrive eller ej så finns det ingen Eq att justera om inte bilen är fabriksutrustad med HiFi Professional. Har bilen enbart HiFi eller standard högtalarsystem går det enbart göra ton-inställningar (justera diskant och bas).

Professional radion (ej Idrive) i E9x har en fast förprogrammerad Eq-inställning om bilen är utrustad med standard högtalarsystemet. Har bilen HiFi ger den inbyggda förstärkaren i huvudenheten (radion) ut lågnivå och vid HiFi Professional Logic 7 är den inbyggda förstärkaren helt avstängd.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Chris87, jag kommer installera Alpine Hifi kitet i min bil. Är det nödvändigt att programmera om radion för Hifi för att få den större EQn?
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Någon som vet var detta är för system? Verkar bra, frågan är hur stor skillnaden är mellan denna och Gladen?

Länk

forsmann: På nyare 3-serier (byggda efter mars 2009) erbjuder BMW möjligheten att koda om radion i samband med monteringen utav Alpine HiFi.
Det är inte på något sätt nödvändigt men om du kodar om radion ska det, som jag förstått det, bli bättre ljud.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Intressant, det här med att "låsa upp" för att få tillgång till 7-bands EQn som kommer med Hifi 677 - är det något som kan tänkas vara görbart på en E92 byggd 07/2008 med navi professional?
Hade varit sweet.
Någon som vet? Chris? Mjukvaran är hag smått rudis på.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Chris87, okej jag får fundera lite på om man ska göra en omkodning eller ej.
Vet du vad det kostar?
Jag håller på att installera Alpine Hifi kitet nu, riktigt smidigt kit det där. Allt är ju bara plug & play i stort sett. Så väldigt enkel installation. Det som tar tid är ju demontering av inredning o dörrsidor när man inte är van att riva ner sånt.

Risken är nu att man kommer vilja byta ut basarna under stolarna också, och frågan är då, pallar slutsteget att driva ett par kraftigare basar? Exempelvis Earthquake SWS-8 som är anpassade till BMW.
HFR: Ja de är möjligt att få upp Hifi Profesisional Logic 7 EQ:n, men då kommer huvudenheten enbart mata ut ljud via den fiberoptiska anslutningen, dvs den inbyggda förstärkaren stängs av. Så har du idag standard eller HiFi (676) högtalarsystem kommer du inte få något ljud alls.
forsmann: Ingen aning om vad det kostar, men en BMW åf kan enbart via sin utrustning koda om radion på bilar tillverkade efter 2009/03 till Alpine HiFi då det tydligen är en annan kod än 676.

Det går med egen utrustning koda om till 676, men då krävs ett 6-kanals slutsteg (BMWs slutsteg för HiFi (676)) som då även driver de bakre högtalarna. .Alpine HiFi innehåller ett 4-kanals slutsteg och en omkodning till 676 leder då till att ljudet i de bakre högtalarna blir väldigt lågt, så det lär nog inte höras något ljud från dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.