AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
63.651

Alpine Hifi kit vs Gladen One Line 200

Sida 1 av 8
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Har planer på att uppgradera ljudsystemet i min 320d E91 -09. Har Radio Professional med 6 högtalare totalt.

Funderar på att köpa nått av dessa två kit, men frågan är vilket?

Alpine Hifi Kit Länk

Gladen One Line 200 Länk

Kan tänka mig att Gladen kitet är bättre alternativ, men till det kitet ingår inget slutsteg.
Har läst flera som har uppgraderat med Alpine kitet och tycker att basen blir bättre men att den fortfarande "skramlar" en del vid hög ljudvolym.
Med Gladen kitet byter man ju även ut basarna under stolarna.

Så vilket kit ska man köpa? Vad tycker ni som har erfarenhet av dessa?
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Här är Gladen One Line 200 Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Gladen! Det gör jättemycket för midbasen om du byter ut midbasarna. Det har även kommit en ny version av kitet från Gladen nu, diskanten är mer bolt-on samt midbasen är mer ventilerad. Kolla om de har fått hem det :)
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Alpinabiturbo , tack för svar!

Ja det lutar åt ett Gladen 200 kit. Det verkar mycket bättre.

Men jag hittade även det här kitet från Audio System Länk

Har läst lite om att Audio System är samma kit som Gladen 200, kan det stämma?
Om det nu är samma kit så är det ju billigare att köpa från den där sidan i Tyskland istället för att köpa här i Sverige. Skiljer ju ca 1200:-.
Ska du göra något mer än att bara byta högtalarna? Tänkte eftersom bilens dörrar i princip är i papp.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Nej tanken är att bara byta högtalarna mot dom som ingår i det där kitet. Hade inte tänkt mig något mer än så. Ja koppla in ett slutsteg till allting såklart.

Du menar att det är dåligt underlag om man skulle vilja bygga ett större ljudsystem i bilen?

Ja tyvärr är de dåligt underlag i dom flesta bilar. E46orna var hemska tex och man undrade om dom själva skulle vilja höra på det skärpet själva.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Audiosystem och Gladen är samma märke, de har stuvat om sina prylar organisatoriskt så nu för tiden går högtalarna under namnet Gladen.

Midbasarna sitter under stolarna så man behöver inte göra något åt dörrsidorna.

Absolut kan du handla utomlands, men BRH är schyssta att ha att göra med :)

Ska du bara byta middarna men låta skräpet i dörrarna sitta kvar?
Personligen hade jag valt Alpine HiFi-paket. I det ingår en förstärkare som ger väldigt bra ljud. Enligt många är ljudet ur detta paket, tillsammans med bashögtalarna från Harman/Kardon HiFi-paket, minst lika bra ljud i bilen som Harman/Kardon HiFi.

Att enbart byta högtalare gör inte så mycket för ljudet eftersom att den inbyggda förstärkaren i Radio Professional inte är mycket att hänga i granen.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Alpinabiturbo , tack för infon! Då kanske det blir en beställning på ett Audio System kit.

Chris87 , jag kommer såklart att installera ett slutsteg till nya högtalarkitet. Köper man det där Gladen Line One 200 så rekommenderar dom flesta ett 4-kanals Mosconi steg. Precis som du säger så hjälper det inte bara att byta högtalare då original HU:n inte har så mycket effekt.
Steget finns hos flera butiker i Sverige för 3295:-
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Huntelaar: Det är ett trevägskit så man byter mellanregisterna också.

Mosconi och audiosystem är en vinnare som Seastreams garage och Ljudbyggaren installerat i många bilar.
orsmann: Problemet med att montera slutsteg är att det finns ingen lågnivå att tillgå och högnivån som finns att tillgå är justerat av en fast equalizer-kurva inprogrammerad i huvudenheten. Equalizer-inställningen går inte att andra.
För att göra det ytterligare lite mer komplicerat så är frekvensomfånget ut från huvudenheten olika för de olika högtalarna.
Därför har jag installerat en DSP som hjälper, dvs audison bit ten. Kostar ungefär som en ok Huvudenhet.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Chris87 , jag känner redan till det där med equalizer inställningarna. Att man är ganska begränsad med orignalstereon. Men köper jag högtalarkitet och slutsteget så lär det inte bli sämre än vad jag har nu.

Mosconi steget är dessutom anpassat för Gladen/Audio System kiten och till BMW's modeller.
Dessutom ska jag få ritning på installationen och alla frekvensinställningar på steget av Ljudbyggaren i Helsingborg.
Och enligt dom så går det inte ens jämföra detta kit med originalljudet i bilen.
Det är skillnad som natt och dag! Så jag ser verkligen fram emot detta köp.
forsmann: En positiv sak, som jag antar att ljudbyggaren även nämnt, är att det är fullt möjligt att koda om huvudenheten (Radio Professional CD) till HiFi så att den ger ut lågnivå på alla utgångar och även stänger av equalizern.
Nackdelen med det är att slutsteget även måste driva de bakre högtalarna, men det är enkelt löst.
Chris: Jag har Hifi på min anläggning (eller hade) och det var omöjligt att få full signal utan en DSP. Bakhögtalarna är delade, framhögtalarna är delade och subhögtalarna får signal från steget som bara får subsignal. Dvs ingen fullrange någonstans. Jag köpte ett bit ten som kan summera signalen.

Finns en tråd på bilstereoforum om en annan kille som byggt i en e60 och han hade också problem med att få fram fullrange.

Vad jag förstått det så är hifi delat aktivt, bussines är delat passivt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
mest resultat kontra tid- och pengainsats =

alpinekitet + basar från 676 eller 677-serien

att använda standardbasarna ihop med alpinekitet är ingen hit, för låg effekttålighet/verkningsgrad/kvalite för den förstärkaren.

har alpine + 677basar i min e92 och det låter helt ok, inte riktigt lika bra som Hifi Professional i F11an (bättre röståtergivning/EQ-möjligheter/ljudbild i denna), men bättre än fabriksmonterade Hifi 676 i E92.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Chris87: Okej, det där med att koda om huvudenheten visste jag inte. Det vore ju verkligen passande om det går att lösa på det viset.

HFR: standardbasarna ihop med alpine-kitet är inget vidare nej. Det var exakt det jag hörde av flera personer att basarna hänger inte med då. Därför blev jag mer sugen på Gladen/Audio System kiten. Då dessa kit även inkluderar basar.

Men vart kan man köpa passande basar till Alpine-kitet? Exempelvis dom du nämner, basar från 676 el 677 serien.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Förrutom på BMW (nya) så kan du ju köpa dem på skroten eller på annons.
Nya på BMW är de ganska icke prisvärda så att säga; runt 2800kr/par för 676 och runt 5000kr/par för 677 om jag inte minns fel.
För de pengarna köper man ju hellre gladen eller earthquake sws-8.
Kollar man närmare på 676&677 så ser man att de är nästan likvärdiga.
Kraftigare talspolar och neodynium (stavning?) magnet på 677.
Harman/Becker som gör bägge.
standard 160mm däremot är rent hyrbilscrap från Philips.
HFR: Impedansen skiljer sig åt mellan 676 och 677. Bashögtalarna i Harman/Kardon HiFi (677) har samma impedans som standard och då Alpine slutsteget är anpassat för impedans på standardhögtalarna, lämpar sig bashögtalarna från 677 bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.