|
|
|
|---|---|
|
Får lite klagomål om att stolen inte går att justera upp tillräckligt mycket så hon kommer upp högre för att se bättre framför bilen !!!!! Det är en komfortstol i en 525 XD E61 -10 Trodde det var en enkel match att montera in distanser under själva infästningsskenorna mot balken. 3 av skurvarna gick rakt ner men den fjärde var skruvad snett nedåt bakåt så den varianten sprack då det är en del bök att få till den sista distansen!!! Kan man lägga distanser/mellanlägg under själva stolsunderredet på ett "lätt" sätt eller har någon en annan idé ? Vore trist att behöva sälja/byta en nyinköpt kärra för att stolen är för låg | |
Verdi |
Är du säker på att du hittat alla reglage? Låter konstigt att det inte skulle gå att få upp stolen tillräckligt... Hur kort är hon? Kan hon inte sitta på en kudde eller nåt? :) |
|
Låter jättekonstigt. I min E61:a (visserligen med sportstolar) gick det köra stolen högre än någonting annat jag tidigare sett. Även om personen i fråga skulle vara ett barn på 10 år så skulle sikten över ratten inte vara något problem. Att nå pedalerna skulle dock bli ett jätte problem :D _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
En E61 är ingen Jeep Men nog kan man få upp stolen så leta upp reglaget Ha deT |
|
Verdi |
Låter som att hon vill komma så högt upp så att hontyp ser var fronten på bilen slutar. Har aldrig kört någon E61 så jag vet inte om det går men det är möjligt att hon måste tänka om. Kan vara så enkelt att det var lättare att se var bilen slutar framåt på er förra bil och att hon vant sig vid det. Har ni inte PDC fram? |
|
Alla reglage är funna men hon tycker det är för lågt :) Att nå pedaler är inget problem. Fick sänka ner ratten för att se head up tex !! Vi har alltid haft bilar där man sitter högt och ser bra så det är nog mest en vanesak men ganska irriterande att höra hela tiden då jag själv sitter mycket bra. Har pdc fram men det är inte problemet utan hon vill upp :) Går det inte att höja själva underredet är det nog lättare/lugnare för en själv att byta modell än att höra dessa kommentarer hela tiden ;) Någon som är intresserad av en 525 XDT -10 i värsta fall !!! Specifikationen finns på tavlan som handlar om navi , tv mm Men som sagt hoppas jag någon har något förslag på att höja stolen |
|
|
comfort: Hur kort är din fru egentligen? Du får säga till henne att det bara är att gilla läget för det blir inte bättre än så. :-) För att uppnå max sitthöjd måste stolen vara så nära ratten som möjligt samtidigt som sittdynan måste vara plan. Sittdynan får inte vara vinklad bakåt. |
|
|
Tror hon är 159cm lång eller kanske kort man ska säga :) Måste däremot kanske ha för kort överkropp helt enkelt och får lägga henne i sträckbänk. Om det vore så lätt att säga att hon ska gilla läget vore det bra , problemet är att jag ska lyssna på gnället hela tiden och det lär man bli tokig av till slut så går det inte att få upp stolen mer så är det lättare att byta bil för nervernas skull. Hade hoppats att någon råkat ut för detta elände någon gång och höjt stolen på något sätt men det verkar kört på den fronten. |
|
Karl-Hilding |
Jag har samma elände på E60. Komfortstolar här också och de går INTE högt upp. Hustrun är 167 ca och normal längd på benen. Hon var också bortskämd med E46 och sportstolar där hon nästan satt i taket. Sportstolar och manuella std-stolar går betydligt högre upp. Hustruns etta med sportstolar är ingen höjdare heller att gå högt upp. Där sitter hon i översta läget men hade gärna lyft stolen 1-2 cm till. Verdi: Är det inte synd att lägga en kudde på en komfortstol, men hellre det än att byta bort bilen - eller hustrun. |
| Jag har samma problem med min Sambo.. Dock har jag en F11 med sportstolar i skinn. Hon är bara 155 så kort är hon.. Hon vill gärna komma upp högre men det går faktiskt inte att fixa verkar det som. Det är vinklingen vid rumpan typ som inte går att fixa.. Just nu sitter hon på en vinterjacka för att se ordentligt.. Det har gått så långt att hon kör inte Bmw:n längre utan har bara vår andra bil, en Corolla.. Känns så där när vi båda pröjsar för bilen.. Man kanske får fixa en skräddarsydd skinnkudde så hon lider igen detta köp eller kanske en sån där pensionärskudde som vissa har :) | |
|
Trodde jag var helt ensam om detta problem men ganska snabbt dök det upp flera med samma dilemma !!! Om det på så kort tid dyker upp flera så borde det väl finnas någon lösning på problemet då BMW måste ha fått frågan tidigare och då förmodligen vill ha så många nöjda kunder som möjligt utan att behöva sitta på en kudde :) Om bara någon hade en specialdistans för det högra främre fästet som är ca 20-30mm högt så löser sig resten lätt |
|
|
Samma problem här. Min 158 cm långa fru satt på 3 (!) stolsdynor i vår kärra i början. Nu har hon dock vant sig vid att man sitter lägre i denna bil än vår förra (Saab 9-5 Aero med sportstolarna). Även här comfortstolarna, som ju i övrigt är FANTASTISKA. Jag är också inne på att det handlar om en vana att sitta annorlunda snarare än högre. I mitt fall så jämförde jag med Saaben då vi hade den kvar parallellt ett tag. Min hjässa var inte högre i förhållande till taket med stolen i översta läget i respektive bil. Däremot kändes det som att jag satt uppe i himlen i Saaben ändå, beroende på att man hade mer kropp ovan sidorutorna. Moderna bilar har ju betydligt högre dörrsidor än äldre. Där tror jag en del av förklaringen sitter. |
|
|
Jag tror Verdi och Rhinoblue är på inne på rätt spår. Det handlar inte endast om att komma högre utan det är nog vanor det handlar om. Tidigare var ju flera bilar boxformad, speciellt Volvo, så man såg var fronten slutade. De är ju nästan omöjligt på flertalet modeller idag, man måste köra dem tillräckligt ofta så man vet var fronten är. Ska man utgå från statistiken så kör ju kvinnor mindre och det kanske gör att vanan var fronten finns är mindre och då vill man komma upp högre så man ser. Men att komma upp högre hjälper inte säkert, vi längre (minst 30 cm + gentemot damerna som nämns i denna tråd) ser ju inte alltid heller var fronten tar slut. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag vet inget om distanserna, däremot skulle jag kunna berätta en anekdot om varför det är så bra att ha kort fru, men eftersom den är lite stötande så avstår jag :) Jo, en sak: skulle det inte gå att skaffa längre bultar och istället för att höja hela skenan fixa ett par tjocka hylsor mellan stolen och skenan? |
|
|
Ett parallellproblem till detta. När min tjej kört bilen så kan jag inte komma in i den eftersom stolen är så långt fram och högt upp... tjejen väger för lite för att kunna trycka tillbaka den med sin egen vikt efter att hon kört... Men komfortstolar har väl minne med flera vsl antar jag... så då var det inget problem för er förstås... |
|
|
Komfortstolen har som tur var minnesknappar så man slipper trassla sig in i hennes körställning. Har inte hunnit kolla ordentligt om underredet är delat så man kan ha distanser där men vid första snabbkollen förut såg det inte delbart ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.