AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.047

Automatiskt urblåst partikelfilter? Sanningen om rensat partikelfilter!

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Jag fick varning om igentäppt partikelfilter på min 330d i början av december. Bilen har gått ca 24000 mil. Varnade 3-4 dagar sen körde jag 5 mil på 4:an i motorvägsfart några gånger sen slutade den varna. Bra tyckte jag men hade ändå i åtanke att måste nog se över partikelfiltret framöver. Vill inte åka runt med onödigt mycket mottryck i avg. systemet. Rev bort partikelfiltret för 2 veckor sedan och döm av min förvåning att partikelfiltret var helt tomt!!! Varken partikelfilter eller katalysator fanns kvar. Alla så kallade experter jag pratat med så går det INTE att köra bilen med rensat partikelfilter utan att ändra programvaran. MIN bil gav inte en enda felkod med urrensad partikelfilter och gick precis som vanligt! Har pratat med en del förståsigpåare bla en känd chiptuningfirma i Sthl som sa att om man rensar bort partikelfiltret så kommer bilen gå ner i limpmode och ge en massa felkoder pga att det skulle bli för lite mottryck. Även en känd "dieselmek" sa desamma.

Så slutsatsen av detta ÄR att en BMW diesel går precis som vanligt utan partikelfilter! Inga DYRA programvaror behöver läggas in!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Eller så är det så att den som rensade ditt partikelfilter även tog bort partikelfilterfinktionen?

Kan sätta min vänstra arm på att det ligger fel lagrat i shadow-minnet som inte satt någon riktig felkod om funktionen inte är avaktiverad. (då är jag ändå vänsterhänt) :D

Kan tillägga att min 530D varken tände motorlampa eller varnade för igensattpartikelfilter när det var totalstop och bilen limp:ade hejvilt.
Dock så fanns det felkod (uppkommer endast när det är så illa att den börjat limpa)

Om folk hade haft koll på sina termostater så hade troligtvis partikelfiltren hållit bilens liv ut.

mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Läs mitt första inlägg igen...'
Bilen började varna för igensatt partikelfilter efter ha kört ca 1mil. Den gjorde det i 3-4 dagar för att sen sluta med det. Alltså var partikelfiltret igensatt för att sedan blåsas ut helt o hållet utan mänsklig påverkan! Bilen gjorde detta själv!
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Min bil varnade inte via limpmode eller motorlampa då jag körde med rensat filter. Körde så i ca 2500 mil. Det luktar ju diesellok utan filter, men nu har jag ett nytt filret monterad och bilen går kanon utan felkoder.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
ni
520
niklas100
520d 2008
Om folk hade haft koll på sina termostater
Tycker det hade vart bättre om det hade funnits en tempmätare alternativt bättre kvalité på termostater
We
159
Weelie
435D GC-15
En fråga av ren nyfikenhet bara.
Vad menar ni med att man ska ha bättre koll på termostaten?
Varnar inte bilen om tempen ej kommer upp i driftstemp inom en viss tid?
Om inte, borde det inte märkas på värmen i kupen om motorvärmen är låg?
Eftersom tempmätare saknas är det ju svårt att ha koll.

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Precis, motorn kanske blir 55-60 grader och man får skaplig värme i bilen ändå. Sitter ju brödrostar som värmer luften lite med. Och inget varnar om motorn går kall, endast vid överhettning. Så att kolla upp sin motor antingen via servicemenyn i kombiinstrumentet eller obd-läsare är en mkt god ide! Däremot korkas partikelfilter igen om den inte blir 75grader eller mer.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jackar tråden och ställer en fråga: på F3x finns en oljetempmätare och när motorn är uppe i arbetstemp, ~90-95 grader, kan man anta att vattentempen redan kommit upp i "bra" nivå då? Nu var det en diesel detta handlade om och de tar väl längre tid på sig att värmas upp, men vad gäller för bensinare? Jag är väldigt noga med att vid varje körning se till att oljetempen närmat sig 90 C innan jag slår av motorn eftersol jag inte vill att bilen ska dö kortkörningsdöden :p

Jag växlar manuellt för att se till att hålla varvmätaren runt 2-2,5k och aldrig över 3k, värms snabbare än att låta den sköta växlingen eftersom den gärna växlar innan 2k och håller sig under 1,5k vid konstant fart. Jag har för mig att detta ska hålla motor och olja i trim och ge den ett längre liv, räds inte för att varva då oljan är varm nog. Låter det som en bra approach eller är det overkill, blir ingen snålkörning på det sättet men hellre högre bränslenota än framtida verkstadsnota då jag kommer behålla bilen minst generationen ut och kör ca 2500- 3000 mil om året. Pendlar 9 mil till jobbet ToR. Vad tror ni om det här?

-Tihe Suryoye-
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Kan väl nämna att jag bytte olja efter inkörningen på 150 mil och kommer byta igen vid 1500, därefter säger den själv till vid 3000 mil... sen fortsätta så. Kaka på kaka?

-Tihe Suryoye-
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vitoco: Låter som seriös overkill. Jag tror inte du behöver oroa dig över att köra bilen normalt så länge du sköter servicen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Den som vet hur ett partikelfilter ser ut vet också att det knappast tömmer sig själv på innehåll.

Att köra med tomt eller utan partikelfilter utan att ha avaktiverat partikelfunktionen sliter något fruktansvärt på turbon eftersom den när regenereringsprocessen startas kommer att tokövervarva eftersom motrycket är lägre än vad DDE:n räknade med att det skulle vara.

Weelie
435D GC-15
Tycker också att det låter otroligt att ett p-filter går går sönder i så små bitar att det ej fastnar på vägen ut. Tror inte att ozz far med osanning, finns ju ingen anledning till. Men skulle det kunna vara möjligt att förra ägaren rensat p-filtret och bilen larmar efter den tiden och milen då filtret egentligen borde vara igensatt? Iochförsig konstigt att den sen slutade larma också.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Thorssa: då ska det taggas ner på uppvärmningsmanin lite :p

-Tihe Suryoye-
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mitt partikelfilter började bli ganska rejält igensatt i min 330D, dock fanns inga felkoder satta om du inte läser från "shadowminnet" där du ser att det finns en vilande felkod. (efter termostatbyten) så är tempen uppe på 88-93 grader igen is tället för ca 55-60 grader och regenereringsprocessen startar och problemet löst.

Denna vilande felkod har TS säkert åkt runt med utan att ha märkt något.
Bilen har slutligen satt en kod och varnat för partikelfiltret... Inte att mottrycket är för högt utan helt tvärt om och trott att det handlat om ett igensatt filter när det egentligen handlar om ett tomt filter (för lågt mottryck).... Men det e ju bara min teori :D

SubSub
330XD F31 Touring
Liten tanke...

Jag sitter i en relativt ny 330d (F31). Det här med partikelfilter och att bilen alltid ska gå ordentligt varm, hur påverkas det av start-stopp funktionen? Så vitt jag märkt gör den inte ngn skillnad i om bilen är varm eller kall. Hur ska man tänka här, ska man stänga av funktionen tills bilen uppnått arbetstemp, eller ngt annat?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vet flera som åker runt utan partikelfilter utan några som helst problem.
Su
10
SubSub
330XD F31 Touring
Nu var ju inte det frågan. Det är klart att man kan åka utan, man kan även åka utan ljuddämpare och vindruta om man vill. Frågan var huruvida start-stopp funktionen påverkar partikelfiltret vid kall motor?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag fortsatte på trådskaparens inlägg. Mitt inlägg var inte menat för start stopp funktion. Ledsen om det misstolkades. Va häftigt att du har kört utan vindruta.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jag tror det funkar bra ändå med start och stopp. Tomgångskörningen bidrar så pass lite till uppvärmningen, det är när du kör det blir varmt.
Bara termostater är friska och motorn blir riktigt varm borde det funka fint!
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Angående start och stopp funktionen, så tycker jag att man kan koppla ur den, om man inte bor eller kör i ett område där det alltsomoftast blir långa stopp.

Säg den som kör en mil till jobbet och motorn stannar fem gånger... Är det vettigt?
En dieselmotor drar väl ca 0,5 l/timme på tomgång?

Angående oljebyten har jag kollat på en hel del videos senaste året.
För den som köper ny bil och skall ha den länge, verkar de första bytena vara viktigast.
Det andra oljebytet efter ca 500 mil gör att oljan byts när alla anliggningsytor har slitits ner till nivån som kommer att gälla för väldigt lång tid. Sedan finns det inte inga spån i "systemet".

Sedan kan man ju inte finna någon som tycker att man skall köra mer än 1.000 mil heller!
Det finns flera orsaker till detta. Bara att googla lite...

Leif L
Reser mest med hoj.
Sannolikt:
Partikelfilter rensat och justerat i mjukvara.
Varning som kommit upp beror på:
1) bilen har rullat runt 20k varpå varningen kommer per automatik som serviceåtgärd
2) en sensor har gått hädan - är funktionen borttagen kommer den fortfarande varna om en sensor får kortis

just my 2 cents..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.