AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.543

högtryckspump skurit vid 16000 mil.

Sida 2 av 4
Ni
958
Nip
320i-04
Fysiologiskt så får du väldigt tryckfall efter ett filter - vilket betyder att du måste ha ännu kraftigare pump för att få samma sprut i spridarna.

Så annan konstruktion av pump kanske som tål lite bensin åtminstone. Bensinsensorer för att inte tanka fel - och även att startspärr slår till om man känner av bensin i omloppet.

Begagnatmarknaden måste ju vara död för diesel med sådana riskfaktorer där reparation lätt överstiger bilens värde.
Hej, om det är till nån hjälp står det en 520d e60 på en skrot utanför Tidaholm, tror det är en 05:a så bör vara liknande system?
do
8
doj
320D Touring -08
Hej!

För min del så var offerten på 54000:- inklusive moms...
Eftersom min bil hade gått 16000 mil så täckte inte min försäkring det "maskinfelet" och BMW hade ingen goodwill överhuvudtaget så det blev att betala allt från egen ficka (roligt när man ägt bilen i 5 månader)

Jag gjorde som så att jag hörde mig omkring med massa verkstäder och fick reda på att auktoriserad BMW verkstad byter ALLT som finns efter högtryckspumpen (spridare, pumpar i tanken, slangar osv osv) automatiskt även om det inte är sönder!

En verkstad som jag var i kontakt med (oberoende BMW verkstad) skulle ta del för del och göra rent det som inte var sönder m.m.

Min nota hamnade tillslut på 33000 kr istället för 54000 så det var ju iaf billigare och jag har inte haft några problem efter det.

Så mitt tips är att höra dig omkring och kolla med olika verkstäder.

Mvh
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Någon som vill förklara vad som skiljer på denna typ av dieselbil mot ex. min 335i där, som tidigare skrivits i tråden, det inte kostar mer än ca 6000kr att byta pumpen när den brakar. Helt vansinniga summor även om priset här gick ned från 54 till 33. Motsvarar ett rejält turbobyte.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
På min 335i byttes pumpen för runt 5000kr, kommer inte ihåg exakt. Men på min bil byttes den pga av att den gick illa på tomgång. Så det är mycket möjligt att en skuren pump på en direktinsprutad bensinare blir lika omfattande. Det kan nog någon mer insatt svara på.

Bra iaf att trådskaparen fick ner priset så mycket.
Min 330XD -09 råkade ut för samma sak i förrgår. Högtryckspumpen skar och jag fick bli bärgad från motorvägen.

Kostnadsförslag på 94000 ink. moms. Jag har dock tilläggsförsäkring för maskinskada men självrisken är 50%.

Enligt mekanikern jag pratade med så är det inget man kan påverka genom körsätt eller liknande däremot kan det hända om man tankat dålig diesel.

Det som jag funderar på att kolla upp är dieseln som finns i tanken, tankade fullt dagen innan och tanken var då nästan tom (några liter kvar bara) jag tankade på en ST1 station.

Vi har dessutom två st 325D -08 som jag nu funderar på att byta högtryckspump på för att undvika dessa jättekostnader. Någon som vet vad en sådan pump kostar monterad och klar?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Usch, riktigt tråkigt att höra. Hoppas det löser sig!

Hur långt har bilen gått och vad menar du med "dålig" diesel. Kvalitetskontrollerar dom inte dieseln innan eller kan den spontant bli dålig?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är de höga trycken som ställer till det. 10ggr högre än i bensinmotor. Därför blir det så petigt och därför letar jag bensinmotor utan turbo till andrabil. Går sällan sönder o när det går sönder är det inget dyrt. Skulle akta mig för beg. modern diesel just för att OM något händer kostar det mycket.
do
8
doj
320D Touring -08
Hej,

Kolla upp så din modell inte har förlängd garanti för högtryckspumpen för hos BMW är det ett känt problem. jag vet att min 320d inte hade det, men vissa modeller hade.

Jag fick också samma svar angående dieseln, att med största sannolikhet är det "smutsig diesel" som orsakat det, men jag kollade upp bränslet i både tank och filter, dock var inget utav dem dåligt. Men helt klart värt att kolla.

Min mekaniker sa även till mig att man helst inte skall göra en diesel till mindre än 10% kvar i tanken för att det kan komma med skit osv. (vet inte om det stämmer)

Att bara byta pumpen skulle kosta runt 10 000 vet jag.

Hoppas det löser sig för dig.
Det som gör mig lite orolig är att vi dessutom har två stycken 325D -08, alla tre bilarna har gått mellan 11000-13000 mil. Jag kommer fråga bmw om pumparna på dessa skall bytas eller så vill jag ha förlängd garanti på dessa delar. Vi har dessutom en Alpina med bensin.

Pratade med en person som jobbar med utveckling inom bilbranschen på en hög nivå och han sa att en sådan pump skall hålla 30-40 tusen mil och absolut inte gå sönder vid under 20 tusen. Han menar att den enda troliga orsaken är att pumpen är av dålig kvalitet.

Det som jag tycker är lite sjukt är att detta verkar vara ett känt problem och att BMW då inte går ut med rekommendation att man bör byta den är underligt framförallt när en skuren pump leder till ofantliga kostnader pga av följdskador.

Som ni kanske ser av min bilpark så är/var jag väldigt nöjd med BMW men nu funderar jag faktiskt på att byta ut alla dieslarna till annat märke.

Vad gäller den höga kostnaden så beror det till stor del på att BMW säger att man skall byta allt som har med bränslesystemet att göra, oavsett om det är sönder eller inte.

En bränsletank går ju att rengöra men det går inte garantera att den blir 100% ren men man har ju faktiskt bränslefilter. Dessutom så är det bra mycket enklare för BMW verkstan att sätta in en ny tank istället för att ta ut den gamla, tömma den, rengöra och sedan sätta tillbaka den. Den lösningen är däremot billigare men det är ju inget verkstan bryr sig om.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Fick själv tipset av min mek att använda en oljetillsats när man tankar som ger extra smörjning för den torra dieseln som finns i Sverige. Kostar ca 300kr på mekonomen och ger ca 500 mil så utslaget är det ju ingen större kostnad.
do
8
doj
320D Touring -08
"Vad gäller den höga kostnaden så beror det till stor del på att BMW säger att man skall byta allt som har med bränslesystemet att göra, oavsett om det är sönder eller inte.

En bränsletank går ju att rengöra men det går inte garantera att den blir 100% ren men man har ju faktiskt bränslefilter. Dessutom så är det bra mycket enklare för BMW verkstan att sätta in en ny tank istället för att ta ut den gamla, tömma den, rengöra och sedan sätta tillbaka den. Den lösningen är däremot billigare men det är ju inget verkstan bryr sig om."

Ja, fast bakom högtryckspumpen har du instrpuarna, pumparna i tanken m.m.

Min ekonomi tillät mig inte att betala 54000:- just då. så en fristående BMW verkstad bytte del för del istället för att köra på BMW's princip att byta allt från början, så istället hamnade notan på 33000:- och nu 1500-2000 mil senare går den fortfarande fint.

Jag köpte ju BMW för att jag ville ha en kvalite bil, tyvärr han jag inte köra med bilen mer än i 5 månader innan pumpen pajade.

Och eftersom det är ett känt problem och drabbar flera och BMW inte hade någon good-will i överhuvudtaget så kommer jag inte heller köpa BMW nästa gång.
Doj: Naturligtvis så måste vissa delar bytas ut men det går ju att göra som din verkstad gjorde nämligen att kolla vilka delar som är trasiga och byta dem istället för att byta alla delar oavsett skick, tanken var bara ett exempel.
J-
534
J-A
325i T -08
Verkar som moderna dieselbilar inte har bränslefilter värt namnet. Inget man satsar på eftersom det kostar pengar och kräver utrymme. Dessutom drabbas inte tillverkaren eftersom garantin har gått ut för länge sedan när problemen kommer.

Jämför bränslefilter i en medelstor fritidsbåt där man har grovfilter med vattenavskiljare + finfilter.

Undrar om BMW dieselbilar är mer drabbade av följdskador efter skuren högtryckspump än andra?

Karl-Hilding
Är det skillnad på diesel och bensinare förutom högre tryck i högtryckspumpen? Gäller N53.
Jag bytade H-pump, Nox-sensor och El-termostat för cirka 11.900 kr. inkl allt. Inget annat behövde göras.
An
4
Andreas_Palovaara
535xd Touring -12
330xd Touring -10
Är det ingen som tycker det är helt sjukt långa intervaller
på bränsleflitret, köpte nyss en 330xd-10
som gått 5700mil.
Då den var det aldrig bytt filter enligt boken.
Filtren idag är dessutom stora som en colaburk och ligger under bilen på lägsta punkten = allt vatten bör samlas där.
På min 325td var filtret stort och satt stående i motorrummet med en avtappning under, när man öppnade den kom det alltid ut en skvätt vatten.
Skulle inte tro att det är mindre vatten/kondens idag.

Först är man orolig över några jävla flärpar som kan sugas in i insuget och haverera motorn och nu läser man om det här.
Vad är det för jävla skräp man har köpt, nu vågar man ju knapt köra med bilen längre när man nästan är på 16000mil

Lider med er som drabbats och undrar om vi inte ska starta någon typ av hjälpfond man kan vara med i med månads avgift typ en autopower försäkring?

Har audi och mb liknade fel på sina bilar eller är det bara vi bmw disel ägare som sover oroligt?
An
4
Andreas_Palovaara
535xd Touring -12
330xd Touring -10
Tror inte BMW är mer drabbad än något annat märke med Bosch pumpar,
insprutningssystemet är ju snarlikt i alla moderna dieslar.
Däremot är jag skeptisk till dom långa serviceintervallerna som är på dagen bilar.
Verkar också vara så att ju dyrare bil ju längre intervaller.
Och visst ser det fint ut om ens "lyxbil" bara behöver servas vartannat år.
Frågade förövrigt om man ska byta olja i axlarna på en X, men det tyckte bmw handlaren bara var "onödigt"
Lite skillnad jämfört med en Dodge RAM vi har där man rekommenderar att
byta alla oljor och filter minst en gång per år.
Men det är klart då går dom i många fall 40,000 mil utan problem också.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Av maskinskadeförsäkringskostnader att döma är BMW inte ensamma. Moderna dieslar och direktinsprutade bensinare toppar listan med god marginal :)
Vad gäller olika bilmärken så är tyvärr BMW de som har klart störst problem med skurna pumpar, VW har också haft vissa problem medans Volvo och MB inte råkat ut för detta problem i samma utsträckning.

Pratade med BMW sverige 2ggr och min verkstad 1 gång idag för att få lite info.

BMW säger att detta inte är ett vanligt problem, när jag frågade om jag skall vara orolig för mina andra bilar så sa han att jag skulle be min verkstad kolla dem.

När jag pratade med verkstaden så sa de att pumpen inte går att kontrollera då den är helt sluten och inte går att öppna. Frågade om detta var ett vanligt problem, de sa att de haft 3 bilar i år med skurna pumpar (bor i en kommun med 80000 invånare).

När jag pratar med BMW igen så säger killen att han trodde man kunde kolla pumparna men att de visst inte gick. När jag återigen påpekar att pumpen verkar vara en svaghet så sa han att så inte alls var fallet. När jag nämnde att bilar på flera marknader blivit återkallade pga av undermåliga pumpar så sa han att det visste han inte om.

Eftersom alla mina dieslar snart skall bytas ut så bad jag honom kolla om det fortfarande är samma pump på nya bilar. Efter drygt 2 timmar så ringde han tillbaka och berättade att det är andra pumpar idag, när jag då undrade varför de bytt pumpar på motorer som inte är så förändrade så blev han lite tyst. Jag frågade igen varför de byter ut en sådan del när det i grund och botten är samma motor om det inte är för att de gamla pumparna är dåliga. Då sa han bara att det här inte kommer inträffa om jag beställer de nya (2014) modellerna.

Jag förväntande mig ingen hjälp från BMW och har inte heller fått det men jag är inte direkt sugen på att köpa fler dieslar från Munchen.

Detta känns jäkligt trist eftersom jag i övrigt varit ganska nöjd med bilarna förutom problemet med bakrutetorkarna som "alla" råkar ut för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.