AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.724

Rabatt 5-serie

Jag var förra veckan på BMW och skulle titta på en ny 5-serie. Via mitt jobb kan jag få 10-11 % rabatt på bil och utrustning, enligt ramavtal. Försäljaren föreslog att jag istället skulle ta en Business Comfort Edition, men då får jag inte en krona i rabatt på utrustningen. Någon annan som har samma erfarenhet, eller är det bara jag som råkade ut för en ovanligt hårdnackad försäljare?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket billigare är business än en vanlig?

Poängen med businessmodeller brukar ju vara att de är lägre prissatta så förmånsvärdet blir lägre. Istället för att köpa en 400kkr bil för 360kkr och få ett förmånsvärde beräknat på 400kkr, så säljer de samma bil för 360kkr och kallar modellen business, alltså en annan modell i skatteverkets prislista och då beräknas förmånsvärdet på 360kkr. Men då lämnar de ingen rabatt eftersom rabatten är inräknad i det redan lägre priset.

Sen finns det kanske ändå lite, lite förhandlingsmöjlighet, men räkna kanske inte med det.

Det är precis som Grelle skriver men glöm inte att ringa fler BWM-handlare! Jag antar att du kommer från Lund och då inser du snart att det är samma ägare på i stort sett alla BMW-handlare från Ängelholm till Malmö men det finns ju fler landskap! Iofs har jag lyckats spela ut Lund, Malmö och Ängelholm mot varandra. Söderströmgruppen ska inte ha det för lätt...! :D
Sen kan jag tänka mig att säljaren får en liten extra guldstjärna i bokslutet då diverse kampanjer som business edition ofta är sponsrade av generalagenten, dvs BMW Sverige.

Det stämmer att ramavtal oftast inte gäller på paketpriser som säljaren säger.

Precis som ml99 skriver har Söderströmgruppen tyvärr monopol på BMW försäljningen i större delen av Skåne. Och de är väl dessutom delägare i några av de andra kedjorna också om jag minns rätt. Fast rabatterna brukar ändå variera lite även om de ofta slutar med ungefär samma tak.
Kolla annars med Kristianstad vad de kan erbjuda.
Jag köper att modellen är nettoprissatt, men tycker det är märkligt att de inte kan ge samma rabatter på extrautrustning som på andra bilar. En taklucka borde ju kosta samma oavsett priset på bilen i övrigt.
Det finns inga hyggliga bilsäljare, en del verkar tro det. Det finns säljare som vill sälja bil mer än en annan säljare. Är priset viktigt så väljer man den som är mest sugen på att sälja.
Det lättaste är att speca bilen exakt som du vill ha den och begär pris från 8-10, eller 20-30 om man orkar det, olika firmor. Brukar skilja en hel del! Sen fortsätter du med att spela ut dem mot varandra. En del blir förbaskade vilket är helt orimligt! Jag utgår från att när BMW handlar in sina komponenter till bilarna så agerar dom på precis på samma sätt. Då gäller inte någon hygglighetsprincip eller lokalpatriotism. Då ska det inte göra det heller när jag köper bil.
För mig är det ointressant vilken del av bilen som jag får rabatt på när jag köper privat, det är slutsumman som är intressant.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Enig, har också tagit in offert på 520d Business touring, förstår att man inte får mer rabatt på själva businesskampanjen (rabatterad ~16%), men la till extrautrustning utöver detta på ca 110tk, fick då bara 2tkr i ytterliggare rabatt.
(brukar normalt få 10% rabatt på extrautrustning via företagarna och kanske något extra lullull på köpet för att avsluta affär)
Verdi
janih,
Om du får 16% på bilen och 0% på extrautrustningen hamnar du säkert kring 10% totalt? Dvs detsamma som om du köpt bilen utan paketerbjudande, fast med fördelen av ett bättre förmånsvärde.

Det finns helt enkelt ingen gratis lunch...
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Verdi, hos Mercedds får jag 10% rabatt på buinessmodeller, businesspaket + all övrig extra utrsutning, + lägre förmånsvärde...;-)
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
"Mercedes", "businessmodeller", "utrustning" mycket stavfel blev det, hade varit fint med en redigerafunktion....
Verdi
Men då så, varför köper du ingen Mercedes då? :-)

Jag kan tala om varför. Mercedes bruttopriser är ofta löjligt höga och för att få sälja nånting måste de dumpa priserna genom olika erbjudanden.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Köpte en 520i Business på firman i somras och fick ramavtalsrabatt även på utrustningen.
ja det blir ju att jämföra äpplen med päron om man blandar in Mercedes prissättning. Det är ju precis som Verdi skriver rent löjligt hur de prissätter sina bilar. Till slut dumpar Hedin Bil och de andra större åf samma bilar som en hel del betalat sura pengar för. Jag skulle aldrig drömma om att köpa en ny Mercedes.

När det gäller BMW-s prissättning så är den precis som ovan beskrivs, att Business modellen kommit till för att få ett lågt förmånsvärde.

Vilken spec vill du ha på din bil? Det framgår inte helt klart om du skall ha den som förmånsbil eller äga den privat?

Delar för övrigt även ml99-s åsikt att det spelar ingen roll vad du för rabatt på, det är ju slutpriset som är det enda intressanta. Jag har aldrig någonsin räknat på vilken rabatt jag får på själva bilen och extrautrustningen. Slutpriset är det enda jag tittar på.

/Anders
Arese: Grattis, då kanske dig vill dela med dig av detta till Lundakalle så han vet vilken handlare han skall vända sig till ;-)
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Vad jag känner till ger inte businessmodellerna lägre förmånsvärde, enbart "allmänna kampanjer" som tex comfort edition. Dvs erbjudandet ska vara tillgängligt för alla och inte bara juridiska personer för att förmånsvärdet ska kunna sänkas. Jag kan ha fel dock..

Mercan har även lägre nettopris än bmw´n i mitt fall, alltså inte enbart större rabattsats....
Verdi
Stämmer nog det där om förmånsvärde. Finns väl dock ett motsvarande erbjudande för privatpersoner numera?

Grejen är väl att du vill ha en BMW. Annars skulle du väl ha signat för en Merca redan... Finns många bilar med lägre nettopris än BMW. :-)
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Lundakalle har helt rätt Business Comfort Edition är en nettoprissatt modell. Komfortpaketet ingår och istf 392.000 betalar du 329.000 har jag för mig på en 520d T vilket ger 65.000 i rabatt. Blir också lite billigare förmånsvärde se skatteverkets bilförmånsberäkning. Ramavtal brukar man inte få på ex M-paket då det är nettoprisatt, så det kan man ju alltid välja till. Tipset är nog att som någon skrev: Speca din bil som du vill ha den och be att få 2 offerter en på business varianten, där då inte får ramavtal och en på normalvarianten där du får ramavtal! Jag tror att det krävs rätt mycket tillval för att det ska löna sig dock. Själv väntar jag in Faceliften till sommaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.