AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.418

BMW e39 Oljud från motor (Film)

Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Har under en tid haft oljud från motorn i min 528 -99. Är det vanosen eller kan det vara något annat? Kamkedja, spännare?

Film:

Tacksam för svar/David

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Davis,

Lite svårt att säga, men jag skulle gissa på att det är den berömda vanosen som så ofta låter som en "diesel tickande"...
Länk

Men vi får se vad övriga säger....
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
otäckt ljud.

Känn på spännrullar, vattenpump osv så inget glappar... låter som något sitter löst.
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Tja! Jo jag har haft misstanke om vanosen men kollat klipp som tex detta på 330n och då kommer å går ljudet varierande av varvtal. På min låter ludet "linjärt" med motorvarvet tycker jag och man hör de så tydligt på tomgång som jag inte hört på de "vanos-rassel" filmerna jag sett. Därför vart jag lite fundersam om de kan va något annat!?

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Undrar bara om du minns när du bytade vattenpumpen senast?... det skulle inte kunna vara glapp på den? alltså lagret på den??...
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Om jag inte minns fel så var det ngn som hade samma ljud på tomgången och vad jag läste mig till så var det antingen axial, radial glapp på vattenpumpen som orsakade sådant metalisk ljud på tomgången, efter han byttat så så han att ljudet var borta.... var länge sedan så jag kan inte riktigt hitta tidigare inlägg.
Men du kan väl återkomma om du nu kommer fram till vad det var, vore uppskattat.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Länk

Samma ljud..???
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Länk

Samma ljud på denna.. lyssna efter 0:50
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Shit va skönt att jag beslöt mig för att höra mig för på autopower innan jag gjorde nått. Hade planerat att renovera vanosarna när de blivit lite varmare men efter de här svaren känner jag mig rätt säker på att det är vattenpumpen!
Kommer återkomma efter jag haft tid att byta den.

Tack för svaren!

Extra stort tack till dig Ethel!

Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Hej,
Jag tror inte heller det är Vanosen. Det är ett annat ljud.

1) Kontrollera visco-kopplingen på fläkten. Kan vara glapp och kännas som om det har "kommit grus" i själva kopplingen.

2) På V8:orna fr.o.m. -99 års modell (M62TU), så har BMW börjat med ett otyg vad beträffar drivning av kamkedjan. Kamkedjan "leds" runt av "chain guides" istället för kugghjul. För att inte kedjan skall slitas och låta illa, så är de här "chain guides" beklädda med ett plastunderlag (!!!!!). Så kedjan glider på ett antal plastbitar.... Självklart kommer plasten för eller senare att vittra sönder och till slut hamna nere i oljetråget. Då börjar motorn låta illa och sedan är det inte långt till totalhaveri. Jag bytte kamkedjor och VANOS i somras. Jättejobb för en hemmamekare. Min bil hade gått cirka 25000 mil då. Alla V8:or råkar nog ut för det här för eller senare.

Ev. har du samma problem?
Enkelt o få svar på om det rimligtvis är v-pumpen. Häng av remmen som driver v-pumpen (blanda annat). Starta bilen i max 30 sek, är ljudet borta så kan du vara rätt säker på att det är något av aggregaten/rullarna som driver v-pump mm som ger oljudet.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så här lät min 528 -97 när remspännaren var snustorr. Jag badade den i olja så blev det tyst igen.

Länk

___

Min bil: Länk
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Det ska testas innan jag byter nått. Bra tips!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Lägg ifrån remmen från va pumpen och starta, så gjorde en mek som hjälpte mig när han skulle lokalisera ett liknande ljud.

mvh
Lyssna även noggrant runt AC-kompressorn. På min E39 rasslade det rejält om kompressorn.
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Tänkte uppdatera lite hur det gått med detta.

Bytte vattenpump men ljudet kvarstod. Provade starta utan visko-fläkten och ljudet - BORTA!
Jag hade ingen aning om att den kunde låta så illa (även om det nämndes här ovan huhumm) men man lär sig något varje dag! :)

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
En annan fråga om något som nämnts i tråden angående kedjorna på v8 är de bara 99 o framåt detta fenomen finns dvs inte på alla v8 innnan detta. Kan va bra o veta då man är lite sugen på tex 540
jo
50
johnnyy
540iA 98
min är oktober 98 med plast
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ok då gäller detta kanske alla m62 då tycker mig sett de nämnas i en tråd ja läst i
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.