AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.280

Ingen laddning X5 4,4 (E53) Vad kan vara fel?

To
38
Toft
116i -04
Hej!

Som rubriken lyder så har jag ingen laddning i bilen. Batterilampan började lysa och efter ett tag var batteriet urladdat. Jag har mätt på batteriet och voltmetern visade inget utslag med motor igång.

Vad kan vara fel? Generatorn trasig? Rem trasig? Säkring? Relä?
Hittar ingen info om varken säkring eller relä, finns ens detta?

Jag misstänker att generatorn inte har laddat tillräckligt tidigare, då jag nyligen bytte batteri, trots att det förra batteriet endast var 2 år gammalt.

Tacksam för hjälp!
Hälsningar/ Johan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ingen spänning när bilen var igång?? Vad är det för spänning på batteriet när motorn är avslagen?
To
38
Toft
116i -04
Samma spänning, 11V då jag mätte (och inget utslag när jag startade motorn).
Hade ytterligare ett batteri inkopplat. Just för att kunna ta mig hem (bilen blev stående). Batteriet som som sitter monterat va slut. "Klickade" bara när jag vred om nyckeln. Blev urladdat mitt under körning (bilen betedde sig konstigt och dog till slut, precis som om det inte fanns tillräcklig kräm för att hålla den tänd).

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men hade varit kanon om någon vet några vanliga felkällor till detta problem? Stämmer det att det inte finns någon säkring till generatorn?

Har även hört att laddningsregulatorn kan vara kass. Hur vet man det, och var sitter den?

Hälsningar/ Johan
Ka
5.697
Kane
Låter som generatorproblem. Ny kostar ca 11 papp. Finns dock bilelfirmor som kan reparera dessa vattenkylda varianter. Sök här på forumet så¨borde du kunna få någon träff.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det vanligaste felet när generatorer ger upp (vilket verkar vara fallet) är att kolen i laddregulatorn har slitits ner så de inte har kontakt med släpringarna längre.

Men även elektroniken i laddregulatorn kan ge upp.

Dessutom kan dioderna i generatorn gå sönder.

Laddregulatorn sitter på baksidan av generatorn.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
38
Toft
116i -04
Tack för svaren!
Sökte runt lite på nätet och såg att man kunde köpa generator från Tyskland eller Staterna för cirka 2000:- (ja, den billigaste låg t.o.m på 110 dollar om jag inte missminner mig). Vågar man lita på dessa priser? Är det så pass stor diff.?
Bilen har gått 26000.
Får man fram felet med hjälp av Autocom tror ni? Enda programmet som jag själv har tillgång till nämligen. Annars får det väl bli verkstan antar jag.
Hälsningar/ Johan
Ka
5.697
Kane
Beställer du från Tyskland är det mycket billigare frakt och ingen moms/tull.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felet lär inte generera en felkod.

Har den gått 26000mil utan att ha bytt/renoverat generatorn, är det troligen kolen som är slut, men det kan vara andra fel också...

Enklast är att demontera generatorns laddregulator och inspektera längden på kolen - det syns tydligt om de är dåliga.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har precis bytt generator på min X5-02 ! Bilen har gått 16700 mil,och misstänkte att generatorn var på gång att gå sönder när laddningslampan
blinkat till ett par gånger.Jag beställde en generator på Ebay tyskland,och måste säga att det var bland dom smidigaste och snabbaste leveranser jag
fått sänt till mig! Jag beställde onsdag 09.30 och fick vid beställningen uppgift att det skulle ta en vecka,men redan på fredagen(alltså 2 dagar) var
DHL och ringde på för att lämna! Men i o med att jag var på jobbet kom den
till mitt lokala postombud,så jag hämtade på måndagen !!
Helt otroligt smidigt.Jag betalade 2255:- för en vattenkyld 150ah generator,när BMW tar nästan 11000:- !!!!!
Jag har köpt rätt mkt tidigare på bla Ebay till alla möjliga bilar,och aldrig
varit besviken( förutom xenonlampor som var rena skiten,men kostade bara 110:- för 2 stycken.
Ska nu försöka hitta en startmotor till min E38 !!!!!!
To
38
Toft
116i -04
Låter ju kanon!
Kommer du ihåg från vilken firma du köpte generatorn, eller var det en privatperson?

Vad finns det för alternativ att felsöka generatorn? För det är ju surt om man byter den, och så visar det sig att det inte är där felet ligger (för jag har förstått att det är ganska mycket jobb att byta den, trångt osv..)

Hälsningar/ Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De vattenkylda har inga kol och är en generator som även MB använd men pga alla problem med dessa skippade MB dom ganska snabbt medans BMW fortsatte att använda dom.
Länk

3100 kr Är inte så tokigt pris heller. Jag gav 5800 spänn när jag böt ut min i förebyggande syfte för några år sedan vid ca 18000 mil för att slippa stå efter vägen nånstans och få ta det den dyra verkstadsvägen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
To
38
Toft
116i -04
Hej Hasso!
Tack för bra info.
Du vet möjligtvis inte om det finns något sätt att ta reda på om det verkligen är generatorn som behöver bytas/renoveras?
Tänkte mest att man sparar ju en hel del pengar/arbete (med att demontera och återmontera) om det skulle visa sig att det är något annat som spökar.
Kan man kanske mäta direkt på generatorn istället för på batteri/motorrum för att se om den ger önskad effekt? För i så fall kanske det är något annat på vägen som är fel? Och om så är fallet, vad skulle annars kunna vara fel?

Hälsningar/ Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Du kan nog förutsätta att generatorn behöver renoveras eller bytas ut iom med att du inte har nån som helst laddning har den dessutom rullat 26t mil så har den gått på övertid länge. Kostnaden för att renoverar den är ungefär lika med med priset på Mister Auto. (noterar att det finns EN på skroten för 3500 +frakt a 22tusen mil) :) Jisses.Dom kan få köpa min för 3:)

Det är ju en del glötande med glykol och trångt dessutom, så man gör det helst bara en gång :)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Du kan ju koppla loss B+ på generator EFTER att batterikablarna lossats

Man kolla dioderna med en ohmmeter eller en 9V summer. Sätter man instrumentets + pol på B+ uttaget och minus på generatorns gods så ska det inte leda, skiftar man polariditeten så ska det leda över. Leder det åt bägge håll är dioderna trasig tex.

Länk
Firman jag köpte från heter Boda motorer! Som jag skrev blev jag enormt nöjd med priset och vad jag fick!!!
Det är egentligen ett väldigt lätt jobb att byta ut den i mitt fall vatten kylda generatorn på X5 med V8 ( E53).Anslagen tid är enligt BMW:s kalkylverk är
1,7 timma har jag för mig! den enda missen jag gjorde var att se till att jag hade nya drivremmar att montera,så jag måste fixa det vid tillfälle!
Dom verktygen som behövs är bara vanliga basverktyg,förutom en längre
32mm nyckel för att lossa viskofläkten.
Har i veckan fått mer delar jag köpt på Ebay,och även denna gång överraskad
att det går så fort att få delarna! 4 dagar tog det att få hem ett mittre styrstag+ 2 främre ABS sensorer till en E38.Detta kostade endast 966:-
inkl frakt med DHL, och BMW:s pris ligger runt 6000:- !!!!!
Firman som sålde dessa delar heter Stag-parts.de, utlovar "verkstadskvalite" på dessa delar.Jobbar själv med BMW bilar sen många
år , och anser att dessa delar är klart prisvärda !!!
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Råkade idag ut för ett otrevligt problem med min X5 e53 4,4l 2005. Laddningen fungerade inte och batteriet lade av efter ett tag, vilket har drabbat flera. Det konstiga är att på forumet står det att en laddningslampa lyser om det är problem, men det gjorde det inte för mig.

Startade med startkablar och nu fungerar det som vanligt, inkl alla lampor slocknade! Tips på vad som kan sluta fungera bara ibland.

Bilen har bara gått 12 000 mil så jag har svårt att tro att det är kolen. Funderar på laddningsregulatorn och jordning. Batteriet ska vara rätt nytt.

Jag lämnade bilen på en verkstad idag för säkerhets skull (fick låna en bekants bil) och spänningen ska kollas imorgon.

Jag läste att generatorn är vattenkyld men min ska vara oljekyld enlig OEM (har dock inget att göra med mitt problem).

Blackshiningbeauty
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Hämtade nyss bilen från verkstaden och allt var OK.

Felkoderna som han nollade var 28D7, 29A8 och 27B8. Jag har kollat dem men det hjälper inte att förklara att det tillfälligt inte laddade. Någon som känner igen detta?

Blackshiningbeauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.