|
|
|
|---|---|
|
Har fått "erbjudande" om att köpa svärfars 320d -09. Men nu var det nån som sa att man måste köra dieselmotorer längre sträckor åt gången för att inte förstöra motorn. Stämmer det? Vi kör ca 1500 mil per år, mestadels stadskörning och kanske en längre tur (ca 80 mil) en gång i månaden. Någon som vet om detta stämmer? Ska vi undvika diesel? | |
|
Bland det dummare jag har hört. Den kommer passa diba behov perfekt. Mvh |
|
| Motorn förstörs inte men partikelfiltret kan bli igensatt och måste bytas efter ett tag om motorn inte kommer upp i rätt temperatur. | |
| PS. Ett partikelfilterbyte kostar 15-20' men det går också att tvätta det för några tusenlappar. | |
|
I ditt fall skulle jag inte vara bekymrad. Problemen med partikelfilter känns ibland uppförstorat och man kan tvätta det som någon skrev. Kör man som du säger någon längre landsvägstrip i månaden är det inga problem. Krasst sett mår ingen bil bra av att bara köra korta sträckor oavsett bränsle. |
|
|
Skulle inte avstå affären pga det. När man säger att man helst så ofta man kan ska köra längre sträckor med en diesel är för att dom tar lång tid på sig att komma upp i värme. Kopplade in en OBD-läsare i veckan för att kolla hur lång tid den tar på sig att komma upp i full värme. Var ca -2 grader ute, lätt värme på i kupén, endast landsvägskörning. Låg belastning på motorn. Tog nästan 2,5mil innan den va uppe i full temp. Dagen efter la jag till lite mer belastning på motorn. Tog det kanske precis 2 mil. |
|
| Jag har just samma läge som du. Kör ca 4 km till dagis och sen stannar jag vid jobbet. Efter jobbet, samma resa igen. Har nyligen gjort rent mitt partikelfilter, som hos BMW skulle kosta 16.000:- med jobb. Skickade mitt filter på rengörning. Det kostade mig 1.500Kr, och bilen går som ett skott :) Nu går den ca 20.000 mil till. Med mycket kallkörning, låt oss säga 10.000 mil (vilket du säker inte kommer att köra medan du äger bilen). Men bara att göra rent det för 1.500 Kr och allt är frid och fröjd igen. GRYMT nöjd med min bil annars också. Bara att handla. | |
| Stort tack för alla svar! Det låter som att det nog blir ett köp! | |
|
En stor fördel med diesel är att dom drar mindre i förbrukning när dom är kalla jämfört med en bensin motor. Så det kan till och med vara en fördel om man kör korta sträckor att ha en diesel motor. Mvh. Richard |
|
|
Richard Tror jeg inte stemmer... doch är jeg inte säkker, men eftersom dom är lång tid om att komme op i tempratur så drag dom mycke dom förste 15-20 min? "Their advantage comes from greater mileage to the gallon, but that is only true once they are warmed up, and cruising. For short journeys when they are still cold, they are far less efficient than a petrol engine." mvh |
|
|
Jag kör mestadels bara korta sträckor inom staden. Min 530D låg på 0,82/mil Min 530 bensinare låg på 1,3 lit/mil så det känns inte riktigt som det stämmer. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Dags för elbil hör jag, dom är sjukt snåla på både bensin och diesel! Det kommer alltid vara bättre att köra långa sträckor än korta oavsett motortyp men jag uppfattar det som att dieselar som går korta sträckor i vintertid käkar batteri. Kan ju vara bra att känna till. | |
|
Jag läste detta i en biltidning för många år sedan och efter att ägt vår Saab 9-3 TDI i 2 år så tycker jag den är väldigt bränsle snål även vid kortare sträckor. Mvh. Richard |
|
|
Jag har för mig att dieslar inte behöver feta till bränsleblandningen vid kall motor på samma sätt som bensinmotorer gör. Därav fördelen vid kallstart för diesel. När jag hade en 320d E90 som hyrbil en vecka då min förra bil (330i E90) var på lackverkstad på grund av att andra människor inte kan öppna sina dörrar försiktigt, slogs jag av hur snål dieseln var på korta körningar (< 5 km) i stadstrafik. Skillnaden var inte alls lika stor vid t ex motorvägskörning. |
|
| Jag tycker mina dieslar drar rejält mkt när man kör kortsträckor med kall motor, snittar 0,88 med min 320d 08:a manuell (när jag kör de 6 km till jobbet), som på långkörning vid varm motor ligger på 0,5 | |
| Men en bensinare hade dragit ännu mycket mer vid kortkörningar med kall motor. | |
|
"Men en bensinare hade dragit ännu mycket mer vid kortkörningar med kall motor." men en bensinare kommer snabbare op i temperatur... :) "jag uppfattar det som att dieselar som går korta sträckor i vintertid käkar batteri. Kan ju vara bra att känna till." har jeg okså hört... |
|
| Om bensinare snabbare kommer upp i temp så är det i så fall vid körningar i intervallet 10-15 km det kan spela in. Under max 5 km körning hinner inte en bensinmotor bil varm. | |
|
En diesel drar märkbart mindre än en bensin oavsett körsträcka. Får pressa på bra för att ens komma över 1l/mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.