|
|
|
|---|---|
| Någon som vet om man kan köpa en X3 20i eller om motorn är för klen för bilen? Vill lämna knattret och ser att X3 28i är rätt dyr... | |
|
Nej men däremot har jag testat den i 520i och där kändes den inte helt 100. Även om den är snabb på pappret kändes faktiskt 520d trevligare. Men det var som sagt min åsikt. Kan tänka mig att det blir något liknande i X3 tyvärr. Personligen tycker jag diesel passar SUV med mycket bottenvrid och skulle jag göra om mitt bilval skulle jag inte välja en annan motor. Hade det däremot varit frågan om en F31 känns bensinaren mer "rätt" tycker jag. |
|
|
Jag har en X3 20i av den gamla varianten utan turbo och med klart lägre effekt ändå tycker jag den har tillräckliga prestanda till vardags. Jag har inte kört den nya varianten av samma bil men de väger lika mycket och på pappret borde 20i F25 kännas som en missil jämfört med sin föregångare. Diesel eller bensin är en smakfråga och BMW gör väldigt fina dieselmotorer, men jag tycker ändå X3 passar utmärkt som bensindriven trots att jag håller med Kristoffer_L om SUV´s generellt. Men X3 är inte en typisk tillbakalutad SUV utan känns mer som en pigg 3-serie på styltor, därför gör den sig också väl tillsammans med en pigg bensinmotor istället för en tillbakalutad diesel. //Bjersér |
|
|
Förstår att du är trött på dieselknack. Bensinmotorer är nästan alltid trevligare, i synnerhet med fler än 4 cylindrar! Jag skulle dock avråda till köp av x3:a med bensinmotor för det fall du vill kunna sälja bilen om några år..om inte blir det ett modigt köp:) |
|
|
Fast samtidigt vet i tusan hur bra andrahandsvärde det blir på alla dieslar som kommer ut snart. Har ju bara sålts dieslar i princip och då blir det lägre priser eftersom utbudet blir stort... Svåra val, men jag ska banne mig chansa... Ingen som kört nya 20i? |
|
|
Kanske får du rätt... Men det viktigaste är att du köper den bil du vill ha. Men skulle jag själv välja bensin hade jag valt den fina raka sexan i 35i Lycka till med köpet! |
|
|
Det är inte utbudet i sig som är det intressanta utan förhållandet mot efterfrågan. Om bara utbudet vore viktigt för priset skulle begagnade V70 och Passater vara så gott som gratis :-) Ett exempel är Alfa-Romeo...litet utbud men ännu lägre efterfrågan. Fast jag håller med att man naturligtvis skall välja den bil man själv helst vill ha och inte baserat på att göra nästa kund glad. En motor som jag skulle rekommendera är 30d. Har tyvärr inte kört en men varit i kontakt med ett antal ägare på Bimmerpost som är lyriska! Hade valt denna framför 35i. |
|
|
Jag tror personligen på lite sämre andrahandsvärde för dieselbilar i framtiden eftersom de blivit dyrare att driva i form av till exempel högre literpris, folk har fått upp ögonen för motortypens nackdelar och främst så har bensinmotorn anammat den teknik som gav dieseln en andra chans och kommit minst lika långt. Så det blir nog jämnt mellan 20i och 20d om några år! //Bjersér |
|
|
Nu har jag kört 20i och det var verkligen en helt annan bil jämf med 20d... För det första så hör man inte motorn alls, vilket verkligen är helt underbart jämf med den knattriga 20d. Passar liksom helt rätt in i en SUV tycker jag. Ska vara komfort och inte något annat. Vridet var ju helt klart distansierat jämf med 20d, men å andra sidan gick den så tyst att man inte upplevde farten på samma sätt vilket man blir duktigt lurad av. Men helt klart är att den upplevs som slöare än 20d, men sjukt mycket komfortablare och som vanligt är ju automaten fantastisk... Valet blev dock inte lättare, om jag nu inte väljer en 328iX stället... |
|
| Då kanske en 20i är rätt för dig? Nackdelen med F31 är om man vant sig vid att sitta upphöjt så känns det ibland lite obekvämt att gå ned igen. Fast samtidigt tycker jag F31 är roligare att köra än X3. Har de 20i som business edition? Det erbjudandet känns prisvärt tycker jag. | |
|
Ja vi får se vad som händer, men helt klart är det intressant. Synd bara att man ska leva med Passaten i ett år till innan den ska bort... Hade inte planerat att det skulle ta nästan 1 år att få en sketans Passat levererad, så där gick en hel del tid bort... Vet inte, men får känslan av att erbjudandet gäller 20d... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.