AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.501

Coilovers kit till E46 ci

Sida 1 av 2
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Sugen på att köpa coilovers sats till min e46 ci.
Tanken är att ha den sänkt till sommaren och höja till max på vintern.
Det jag undrar är om man kan ha original höjd med coilovers sats eller sänker den direkt med minst 20mm?

Hörde att man kan få en sån kit under 2000 inkl frakt från eBay, kan det stämma?
Hur är kvaliten på dom?
Du kan bibehålla höjden med coilovers.

De billiga satserna fungerar, men hållbarheten är inte den bästa i längden. Räkna c:a 4000-5000 mil beroende på hur du kör.

Får stryk av tex mycket vägbulor.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vad jag förståt så måste jag även köpa fjäderbenslagringar fram och bak samt damaskskydd till bak dämparna. Det ingår väl inte i kitet?
Eller är det meningen att man ska använda från dom gamla?
Du flyttar över de gamla.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om dom lagren som sitter på nu är bra flyttar man bara över dom. Annars passar man på att skaffa nya. Bytet går snabbare om man byter till nya.

Ska du kör året runt med bilen rekommenderas inte något billigt ebay kit. Jag lovar, efter en vinter kommer dom inte se roliga ut. Själva skruv funktionen kommer inte vara lätt att använda.
Jo
8
Jonah316
316i -03
Flikar in å undrar vilka firmor kan man kika på... finns ju 100 tal olika kit... vill ha ett nytt till min fabrikssänkta 316 e46 sedan men blir inte klok på alla olika kit. finns de nån som kan rekommendera nått som inte e svindyrt lr avancerat utan som liknar bmws egna(men billigare än bmws priser) :P

Mvh Jonah
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Jag funderar också på coiloverkit. fast till e36 då. Det jag hört angående skruvfunktionen är att man ska fetta in/smörja med kopparpasta i gängorna för att få det att inte rosta eller skita igen.
JOM tyckte jag var helt okej som exempel. Kan köpas från Tyskland.

jom.de

J3
155
J3n5
Jag har också hört att JOM är ok, men att TA-Technix är snäppet bättre och lite hårdare bak. De kostar ungefär en tusenlapp mer ~~
Kan inte svara 100% på TA-Technix, men stämmer det att fjädrarna är hårdare bak för dem, så kan det vara värt det.

Tror Dawwe har provat dessa om jag minns rätt så nämner han dem ibland.

Oavsett för den summan så tror jag de är relativt lika i övrigt.

Jag var nöjd med mina JOM, men när den ena framdämparen rasade, så beslöt jag mig för gå upp i prisklass till BC istället och det ångras inte.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om du står och väljer mellan JOM och TA, välj TA alla dagar i veckan!
Finns ingen som helst kvalité i JOM. Mjukare än m-chassiet är dom också.
Har TA på min Passat...Iaf aphårda/stumma fram, inte lika hårda/stumma bak. Har man typ 200kg last i bilen inkl förare så är de helt OK! Har haft mina i ca 4000 mil o de håller än. Har de uppskruvade på max höjd, vilket betyder en sänkning på typ 40mm! Vet inget om "JOM" men min gissning är att de tillverkas i samma (holländska!) fabrik som tillverkar blanda annat TA, tveksam till att det är några större skillnader mellan de olika "märkena", mer än möjligtvis priset o hur de marknadsförs...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag har som sagt haft båda, och det är skillnad. Tycker det är så pass stor skillnad så har svårt att tro att dom kommer ifrån samma ställe.
Inget jag vet så ska väl inte säga för mycket, men skulle bli förvånad om det är samma tillverkare bakom.

Dawwe:
Hur ser dom ut efter 4000 mil? Justerar du nåt sommar/vinter?
Haas: De ser ut så där, de har helt klart börjat rosta efter ca 1.5 år. Ändrar inte höjden, ställlde in när de var nya...Har däremot dels skyddat gängorna med teflonspray har jag för mig jag använde, torkade av lite fint o tejpade sedan gängorna med eltejp...Vet inte hur gängorna ser ut under, o bryr mig inte heller...Men det borde finnas en rimlig chans att det går att ändra höjden efter att man plockat bort tejpen och rengjort/smörjt upp gängorna...

TA tillverkas mig veterligen i "EU", läs Holland. Har för mig att en av världens större stötdämparfabriker ligger just i Holland, de tillverkar en mängd olika "märken", läs samma produkt men med olika namn, du vet säkert hur det funkar...Det kan så klart finnas skillnader i setupen, men jag är tveksam att så är fallet, att sälja dessa kit går ju ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt, o ju mindre "customization" desto lägre pris från tillverkaren gissar jag...
J3
155
J3n5
Hur svårt är det att byta till coilovers egentligen? Om vi säger byta lampa i strålkastaren är 1 i svårighetsgrad och lyfta ur en motor är 10. Några speciella verktyg som behövs?

Lånade tråden lite. Tack
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är egentligen inte så svårt. Gäller och hitta sina små knep.
Första tar alltid lång tid. Om vi säger ena sidan fram tar 2 timmar första gången så gör man lätt andra sidan på dryga timmen.
Har man tillgång till lyft så kapar man en hel del tid bara på de.
Ska man försöka sätta en neutral bedömning på svårighetsgrad så skulle jag nog sätta 5-6 på den skalan.
Inte svårt alls, men som Haas skriver så tar den första lite längre tid.

Ska du inte flytta över topplagringen, så behöver du enbart.

1 styck 13 nyckel/hylsa till 3 muttrar på fjäderbens tornet.
1 styck 15, 17 eller 19 hylsa till bulten som håller dämparen nertill i hästskon. (finns olika här beroende på vilken verkstad som varit på och eventuellt bytt bult)
1 styck 14 eller 15 hylsa till krängningshämmar staget.

Själv använde jag domkraft när jag bytte och lade en lingon spann under broms skivan. (Ingen risk att den når i marken. Var mest för att broms slangen inte skulle streckas).

Totalt:

1 styck 12,13,14, 15,16,17,18 och 19 kommer behövas för alla fyra dämparna.

Behöver du flytta över topplagringen, så kommer du behöva fjäder spännare också. Original fjädrar fram får du aldrig ihop utan. Coilovers får du ihop med en polares hjälp. (Du trycker och polaren skruvar på muttern).

FRAM:
1. Av med hjulet.
2. Lossa krängningshämmar staget. (Titta så du får av eventuella kablar på diverse givare)
3. Lossa bulten till Hästskon. (Inte av med hela bulten. Bara så dämparen blir lös)
4. Lossa 3 stycken 13 nyckel muttrar upptill fjädertornet.
5. Av med dämparen och dit med den nya.

BAK:
1. Av med hjulet.
2. Lossa dämparen ner till med 18 nyckel.
3. Bände själv ner bärarm med kofot och fick ut fjädern.
4. Lossa 2 stycken 12 nyckel muttrar till dämparen i bagaget (bakom mattan).
5. Dit med ny dämpare.
6. I med den nya fjädern och justeringen till fjädern som följer med coilover paketet. Justeringen ska sitta upptill.
7. I med bulten ner till på dämparen.

Försök ställa in justeringe lika på båda sidor (ex 1 cm från kant på justeringen).
Båda Fram dämparna lika och bak dämparna lika.
Kör ett varv runt kvarteret så det sätter sig. Ta mått som exempel fälg till skärm kant också får du fram hur mycket du ska sänka eller höja.
//
300
///535power
320d EDE -11
jag har sålt 3 uppsättningar TA-Technix till 3 olika vänner de dom sa att dom var hårda som sagt men riktigt bra för pengarna. ena polaren hade nog JOM innan och han tyckte de vart bättre väghållning med TA

som sagt billigt och bra och värt pengarna men får inte jämföras med KW, eller Bilstein
J3
155
J3n5
Tack Clintan för en riktigt välbeskrivning! Sparar denna i favoriter för framtida bruk!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
clintan66, bör inte justeringen bak sitta nedtill?
Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
kanske till något hjälp
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.