AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.656

Sugen på en BMW 525 e34, behöver råd

Hej! Är väldigt sugen på en e34 525. Bör man akta sig för att köpa billiga exemplar som gått långt (25-30k) och inte är så välskötta osv. Vad brukar strula på dom? Bilen kommer att användas som allt i allo bil dsv pendla med, skruva på och busa lite på helgerna med den.
Hade uteslutande tänkt köpa en med m50 motor i.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En gammal 525 med 20k+ mil kan strula på alla tänkbara sätt om den är misskött. Men i grunden är det en grymt bra bil och M50 motorn är en fin maskin. Vanos (M50TU) tillför lite potentiellt strul men gör samtidigt motorn smidigare och starkare till vardagskörning.

Jag har kört 525 som ren bruksbil i typ 6 år och ~7000 mil och den har blivit stående en gång pga vattenpumpshaveri, annars har den alltid funkat. Säkert mycket pga att jag alltid servat den och bytt slitdelar efter hand. (bromsar, stöddämpare, bromsrör, etc.)

Men skulle jag köp en idag skulle jag starkt överväga en e39 pga högre komfort även om den inte känns lika skottsäker som en e34.

// Magnus

Det du ska sikta in dig på är bilar som är välskötta där ägaren ägt den minst 2år. Miltalet spelar ingen roll i sammanhanget för en misskött/bortglömd 8000mil kan kräva fler reparationer än en 40000milare som vårdats ömt.

1, Kolla rost i trösklar, dörrar, innanför tankluckan, bagageluckan, hjulhusen, plåten mellan bagagelucka och stötfångare.
2, Att kupefläkt och klima fungerar till 100%
3, Framvagn och bakvagn är i bra skick, bussningar, leder, dämpare
4, Avgassystem, helt och fint?
5, Elhissar fungerar?
6, Servad som den ska? Fråga när bromsvätskan byttes senast, det är en bra indikator på hur bra säljaren tagit hand om bilen.

Man brukar få ett bra hum om bilen redan i annonsen, finns några 525or värda att ringa på blocket dock är det den bara den dyraste med minst mil som verkligen verkar bäst Länk fast det är tråkigt att den är dåligt utrustad men man kan inte få allt.

Personligen uppfattade jag att en fin och sen E34 som lika bekväm som en E39, jag tänkte aldrig wow pappas 530iA-01 är mycket bättre än mina 540i komfortmässigt utan i stället gud va lika dem är eller är det utrustningen du tänker på Magnus? För då kan jag hålla med dig för navigator, xenon, glaslucka, sidoairbags, DSC och PDC fram hittar man inte i en E34.

Mvh Stephan
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tänker främst på utrymmet och ljudnivån, en e34 är trång i baksätet om man sitter bakom mig (197cm) och det brusar klart mer. Sedan är M54 motorn en mysig pjäs även om den är lite struligare än en M50.

//Magnus

Pi
82
Pipen90
BMW 518I e34 -90
BMW 525I e34 -92
Av egna erfarenheter av just bmw e34 vid högre miltal så är broms system, upphängning(hjullager, fjädring, bussningar etc.) något jag skulle kollat lite extra på. Har även haft krångligare besvär med avgasvärden, ac är även något som brukar krångla(speciellt AC-kylar fläkten)
Magnus; I 100km/h bullrar en 1993års 540iA E34 lika mycket som en 2002års 540iA E39 65 db(A) medan det i 160km/h är 2 db (A) högre i E34an 73 mot 71 db (A) en MB E500 W211 har 74 db (A) i 160km/h och 63 db (A) i 100km/h som jämförelse.

Länk siffrorna för E39an hittas i Tyska AMS nr 14/02

Vet ej utrustningsnivån (E39an kan ha dubbel eller skyddsglas) på de testade bilarna annat än att båda har taklucka.

Mvh Stephan
S**tan vad mycket bullrigare M5 3,8 är i 50km/h jämfört med 540iA! 62 db (A) mot 56 db (A)!! I högre farter är det samma utom i 200km/h där M5an är 1 db (A) tystare.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.