|
|
|
|---|---|
|
Hej för drygt en vecka sedan åkte jag en sträcka på ca 4 mil. Parkerade bilen och gick in och handla ca 30min. När jag kommer tillbaka hinner jag köra ca 20 m när gul motorlampa börjar lysa. Slår av bilen och startar upp igen. Då hostar bilen vid starten, väldigt seg startad och när den går igång så står varvräknaren och hoppar mellan 700-1200 varv på tomgång. Efter ca 10 sec så återgår bilen till normalt men lampan fortsätter lysa. Jag kopplade upp bilen via en OBD läsare från en vän. Det är en billig variant för ca 500 kr. Men den visade nånting med crankshaft position. Antar att det är vevaxel givare eller något. Nu till frågan vad ska jag göra? Jag vill om jag kan undivka att åka in till bmw för felsökning då jag inte vet vad det är. Hur noggrant visar en OBD läsare? Hur svårt är det att byta dessa givare, om det nu är felet? Jag vet att N43 motorn haft problem med tändspolarna, och dessa har blivit bytta på bilen för ca 600 mil sen. Tidigare ägare fick gul motorlampa, åkte in på bmw och då byttes dessa på garanti. Är en 320i 2008 med N43 motorn. Uppskatar all hjälp jag kan få. Undrar även om någon kanske vet ifall min motorskadeförsäkring hos bmw original försäkringar kan täcka en sån sak? | |
|
Jag antar att det är kostnaden för felsökning hos BMW som du vill undvika. Om du har tid, lust och kunskap kan du köpa dig en egen INPA-kompatibel kabel och läsa felkoder själv, men att börja gissa på vilka delar som är defekta kan ju komma att kosta dig långt mer än en avläsning hos BMW. Generellt sett så visar en felkodsavläsare helt rätt, så länge översättningstabellen i programmet är korrekt, men sedan an man ju fundera över varför en felkod sätts, om det är ett följdfel pga en annan trasig komponent/givare eller något annat som spökar. Luftläckage, felaktig luftmassamätare, igensatt katalysator osv kan ge följdfel som kan skapa flera olika följdfel och felkoder. i just ditt fall låter det väl iofs kanske rimligt att det är vevaxelgivaren som ger felaktig signal, men det är inget jag sätter min fredags-rom på. |
|
| Samma sak hände med min gamla 320i med N43an, hade tankat 95 och ficl strul med noxgivarna som byttes på garanti. Sen körde jag enbart statoils 98a och hade inga problem......tills kedjan började rassla vilket slutade med ett motorbyte efter enbart 6000 mil, men det är en annan historia ;) | |
| Vitoco kan du beskriva hur din bil betedde sig? Vet du vad det hade kostat om garantin inte täckt det? | |
|
Hmm, det var ju några år sen men den blev väl lite mindre responsiv, kanske aningen orolig på tomgång. Märkte inte så mycket egentligen men lampan lös gult så det var bara att åka in, 3000 mil hade den rullat då. Kostnaden har jag inget minne av alls, några tusen för material och jobb kanske? In och hör med dom bara, låt dem ta reda på vad det är först och främst sen kan du be om prisuppgift innan du avgör hur du ska få det fixat. Är det noxgivarna så kan du kolla vad du fär dem för på nätet. Kanske t.o.m. täcks av din försäkring . -Tihe Suryoye- |
|
|
Du har 5år/8000mils avgasreningsgaranti från tillverkaren! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B du menar på att det är något i avgaserna som orsakar detta? Jag lånade en annan OBD2 läsare idag och den visade felkod P13B0 fast jag hade ingen dator att koppla upp mig med. Men hittar ingenting på denna felkod. Någon som känner igen det? |
|
|
Jag menade om det t ex är nox-sensorn som ger felkoden, är det en avgasreningsrelaterad komponent och då skall den omfattas av garantin som gäller upp till 8000mil alt 5år (det som kommer först). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då ligger jag strax över det då : / Bilen har gått ca 8500 mil. | |
|
Det där borde ju bmw kunna ta på goodwill |
|
|
Har läst av felkoderna igen och fick fram felkod 2A98 vevaxel positionsgivare, insugningskamaxel, korrelation - permanent Följt av larmet Denox katalysator svavelförgiftad - permanent Funderar kring att byta vevaxel givaren men hittar inte någon förutom bmw OEM som jag vet säkert passar. Hittar till E90 2005-2007 men inte 2008 för N43 motorn. Andra som haft detta problem har också haft strul med sin kamaxelgivare. Har ni några förslag? |
|
| Ivan 500 hur gick det för dig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.