|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem att med hjälp av svara-knappen på ratten kunna svara på inkommande samtal till min telefon (Samsung GT-I8160 Android 2.3.6) trots att telefonen har kontakt via blåtand (det ringer ju i bilens högtalare förutom ringsignalen i telefonen). Det verkar som att det inte går att svara med blåtand om telefonen är skärmlåst med PIN-kod. Är det verklig så att det inte ska gå att svara med knappen på ratten om telefonen är låst? Om det är så är det ganska jobbigt att koppla av automatlåsningen som sker efter en viss tid (kan bara ha maxtid på 10 minuter) bara för att man skall ta en tur med bilen. Eller finns det någon typ av konfiguration som jag har förbisett? Undrande Näckros. I rather go ponding | |
| Jo, det ska gå att svara även om telefonen är låst. Det funkade i vart fall för mig både med en Nokia och iPhone. | |
|
Tack för svaret. Får ta upp det vid nästkommande service (augusti 2013). Jag lider inte så mycket av det ty det är sällan jag får telefonsamtal. Samma symtom (inte kunna svara via blåtand då telefonen var låst) gällde även för min gamla Nokia E65 men den kunde ha mycket längre timeout-tid än min nuvarande Samsung. Jag blev imponerad hur snabbt Henrik svarade. Sådan snabbhet medför en risk att vi forummedlemmar blir bortskämda, men en sådan risk är vi nog alla villiga att ta. :-) Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Har du provat att uppdatera mjukvaran: Länk Jag eller någon annan i familjen med olika telefonmodeller har aldrig haft några problem med detta, men när jag uppdaterade mjukvaran fick jag plötsligt upp bilder från telefonboken vilket jag inte hade tidigare, varför jag kan tänka mig att mjukvaran kan vara boven om du har en nyare telefon än bilen. |
|
|
Jag hade i mitt tidigare jobb påtvingad skärmlåsning på telefonen men det var inga problem att svara med BT i bilen men det är ju i en E61. Med tanke på att du har problemet med flera olika telefoner så lär det ju inte vara något i telefonerna som är fel. ___ //Ulf |
|
|
Jag har inte provat att uppdatera mjukvaran. Det får verkstaden göra då bilen skall in på sin första service i augusti vid en ålder på två år. Enligt användarvillkoren friskriver sig BMW helt och hållet från eventuella fel i mjukvaran och jag använder telefonen så sällan så jag står ut ett halvår till. /Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Annars är det busenkelt att själv uppdatera mjukvaran men det är klart använder du inte telefon så är det väl onödigt, själv tycker jag funktionaliteten är suverän på alla sätt och vis. | |
|
idag ringde det då jag körde bilen. I displejen på mittkonsolen stod det vem som ringde men det gick inte att svara med knappen på ratten då telefon var PIN-kodslåst. Irritersnde. /Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Känns som att det är telefonen som skall uppdateras snarare än bilen? Kan bli lite språkförbistring också när du skriver PIN, denna låskod är den man använder en gång när man startar telefonen (eller efteråt om man aktivt aktiverar PIN, om detta går). Det andra brukar kallas säkerhetslås eller skärmlås, med en inställbar tid när den skall aktiveras osv. Det skall normalt alltid gå att svara på samtal när telefonen är säkerhetslåst, men ej att ringa ut. Det är inte så att telefonen verkligen är PIN-låst, dvs startad men inte upplåst? FP |
|
|
Har du inte knappat in PIN ringer det inte i telefonen. Du kan ringa 112 utan PINkod men inte så mycket annat. Det måste vara skärmlåset som avses i frågan. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Har du testat att göra om parkopplingen mellan lur och bil? Det löste problem jag hade med Samsung S3 och S4. | |
|
Sorry. Med PIN menar jag att låsa upp skärmlåset som aktiveras efter vald tid då man inte har använt telefonen en tid eller då jag manuellt har låst den. Telefonen säger nämligen "Ange PIN för att låsa upp". Någon annan PIN-kod har jag aldrig använt. Jag flyttade bara över SIM-kortet från gamla telefonen och startade den utan att knappa in någon kod. (om jag nu kommer ihåg rätt). Det var därför jag kanske slarvigt använde mig av uttrycket "PIN-kod". Dessutom tycker jag det är märkligt att jag kan ringa ut (med skärmlåst telefon) genom att på ratten välja ett nummer (med rullhjulet) från telefonboken och sedan trycka på lur-knappen också den på ratten. Men jag kan inte svara med samma lur-knappen (om telefonen är låst) trots att bilen signalerar att det ringer. Och nog har jag för mig att även telefonen väsnas med sin ringsignal då det ringer. Uppdatera telefonen? Hur då? Telefonen har Android 2.3.6 och då jag i den väljer "programvaruuppdatering" och "uppdatera" så svarar telefonen: "Inga uppdateringar tillgängliga". Tidigare i år har jag fått uppdateringar via detta förfarande. Telefonen har jag haft kortare tid (jan 2013) än bilen (aug 2011). Även om telefonen inte har senaste version av Android så skall väl bilen klara av den? God Jul önskar Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.