AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.943

Feltankning - Hur mycket stryk tar högtryckspumpen?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Om en dieselbil går någon kilometer på bensinblandat (säker 90%+ bensin) och sedan stoppas: Är det någon som har en uppfattning av hur mycket man har decimerat livslängden på högtryckspumpen? Bör man byta den i förebyggande syfte? Ett pump-ras blir ju svindyrt om spridare etc. måste bytas på grund av metallrester i systemet.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Verkar som nya pumpar blivit bättre, fruns syster tankade 10 liter bensin i sin nya Avensis diesel. Efter samtal med Toyota sa de att det är bara att fylla tanken med diesel och köra på.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
10 liter i säg 30-40 liter diesel är nog inget som pumpen tar relevant skada av men det är ju inte riktigt samma fall som jag beskrev.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kanske skulle tillägga vilken bil det gäller: 330d E90.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ah, läste det som 90% diesel. Sorry.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Häll i Redlina dieseltillsats och fyll upp med diesel. Har bilen gått lång, typ 12000mil + så hade jag bytt högtryckspumpen då den ändå nog snart ger upp.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
CRF_Niklas: Tack för svar! Jasså, är pumpen en svag länk på E9x? Bara pumpen kostar 9000 och ett byte på verkstad går på runt 15kkr så det är inget jag är jättesugen på att genomföra om det inte är absolut nödvändigt.

Jag har inte uppfattat det som att det är vanligt att pumparna går efter 12.000 mil? Men då är det inte pumpras det handlar om antar jag? D v s att pumpen skär och det blir metallspån i hela bränslesystemet?

Många andra här som har erfarenhet av skurna pumpar på E9x?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle definitivt tömt tanken och tankat diesel igen!
Ingen jättesvår åtgärd och om det blir någon liter bensin kvar i 60-70liter diesel, är det troligen ingen fara, men att köra med 90% bensin kommer garanterat att ställa till med (dyra) problem!

Det figurerar diverse skrönor om att man kan slå i lite olja, tvåtaktsolja, olika tillsatser etc. för att "omvandla" bensin till diesel eller kompensera den bristfälliga smörjningen, ingen av dessa skrönor är tyvärr sanna! Dylika åtgärder resulterar nästan alltid i att pumpen skär pga för dålig smörjning.

Redan modern diesel har betydligt sämre smörjning än "gammal hederlig fet fuldiesel"...

Dessutom uppstår nästa problem när bensinen förbränns i motorn - bensin är inte gjord för att fungera i en dieselmotor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
CR
428
CRF_Niklas
vanligt vet jag inte men vet att det förekommer och då blir det spån i hela systemet som leder till omfattande reparation. Jag brukar hälla i redline dieseltillsats för att smörja pumpen i samband med tankning. Innbillar mig att det gör gott. Den moderna dieseln framförallt i sverige är extra stygg emot högtryckspumparna på dagen moderna dieselmotorer. Dieseln i ex norge är betydligt fetare än våran :/
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Självklart tömdes tanken direkt helt och hållet, systemet dränerades samt filter byttes. Efter detta fylldes ren diesel på varvid bilen startade och gick utmärkt.

Min fråga avser om pumpen har tagit någon stryk under de 1000 meter bilen kördes på drivmedel med hög andel bensin.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
CRF_Niklas: Bra tips, får införskaffa en pall redline ;)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hade en gammal fuldiesel som det stod i instruktionsboken att man kan slå i bensin i vid kalla vinterförhållanden, iblandas i procent. Varför var det så förr? Startade de lättare eller var det för dieseln inte skulle skinna sig tanken?

En bekant har tankar bensin i sina dieselbilar flertalet gånger p.g.a stress och sist tankade han fullt med bensin i sin nyare dieselbil, körde ca 2km innan bärgare fick ringas.

mvh
CR
428
CRF_Niklas
hehe en pall är väl å ta i, men 200kr för en förpackning som skal räcka till 1200L diesel är ju ok pris om det gör "nytt" vilket iaf jag tror. Lycka till
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
CRF: Var köper du din redline? Hittar bara mindre förpackningar för 170 spänn.
CR
428
CRF_Niklas
Mekonomen 204kr,

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fartofläkt, med lite flyt har den inte tagit skada, men säker kan man inte vara. Moderna högtryckspumpar är dessutom känsligare än gamla tiders dieselinsprutningspumpar.

Dutta, det var främst för att förhindra parrafinutfällning ur dieseln vid stark kyla. Även fotogen kan man blanda in för det ändamålet.
Men "vinterdiesel" är lite annorlunda formulerad och skall inte ha dessa problem numer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.