AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.278

Demontera en E38 inför lack

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Har länge funderat på att lacka om min 740iL helt eller delvis, men är oroligt för hur mycket man måste demontera och hur svårt det är, och om det ens går utan att grejor och lister går sönder och nytt måste köpas för dyra slantar.

Så är det någon som har erfarenheter med att demontera en E38 inför lack, som kan berätta lite om demontering av t ex kofångare fram/bak, lister på dörrar och andra ställen, dörrhandtag m.m.

Vilka saker är enkla att demontera så det är helt och kan användas igen utan problem, vad är det risk att det går sönder och måste köpas nytt för att bli bra. Och vad måste demonteras för ett bra lackjobb och vad kan sitta kvar utan att det blir tattarjobb av det hela.

Blir det omlack så är det ju originalfärg det handlar om, Oriental Blue, och fram/bak-ruta kommer inte att tas ur, i synnerhet inte den bak. Framrutan är nyligen bytt p g a stenskott.

Dörröppningarna ser bra ut så där är det inte heller tvunget att lacka om utan det är utsidan det är tal om och då i första hand front huv framskärmar och ev en "nedlackning" på dörrarna från midjelisten och ner. Men helst skulle jag vilja göra en hellack om det inte medför mycket mer bök och grejor som blir förstört vid demontering.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Köp en Haynes eller Bentley för E38. I stort sett all demontentering och montering förklaras i de böckerna.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Har redan Bentley för E38, men jag vill höra lite från de som verkligen har gjort detta själva.

Finns även vissa missar i Bentley som kan vara dryga, så förstahandsinfo kan vara intressant, och inte bara läsa boken.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Dörrhandtagen är ivf ganska lätta att få loss, finns accesshål i dörrarna, sen är det "bara" att dra ut en hake i princip.

Länk

Främre och bakre stötfångare är ganska lätta. Clipsen till sidokjolarna är engångsartiklar och de nya ska dessutom ligga i vatten innan de monteras på bilen. Skulle nog räkna med att clips till diverse lister ger sig.
Jag har gjort precis detta.

Min förra 740 lät jag lacka om solidsvart (var Cosmos), och för att spara pengar så plockade jag ner bilen inför lack.

Framstötfångaren på e38 sitter mee två kraftiga torx rakt framifrån, under stötfångaren, och skruvar inifrån hjulhusen. Lossa dessa och dra den rakt fram.

Har för mig att bakre stötfångaren sitter likadant, eller om bultarna sitter inne i skuffen under mattan? Hm, minns inte exakt, men skruvarna i hjulhusen finns där också.

Framlyktorna lossar man genom att först skjuta listen under åt sidan. Bakom listen finns två torx under varje lykta och två 10 mm bultar ovanpå lyktan. Lossa alla anslutningar och dra lykthuset rakt ut.

Framblinkers sitter mee en skruv som man kommer åt genom ett hål i falsen mellan skärmen och motorrummet, ca 15 cm upp. Lys mee en ficklampa, lossa skruven och dra blinkersen rakt fram.

Bakljusen sitter med fyra 8mm muttrar inifrån (lossa innerklädseln för att komma åt)

Dörrarna sitter med två 13mm bult, en i vardera gångjärn. Elgenomföringen sitter med två 8mm bultar. Dra ur kabeln ur dörren tills kontakten kommer ut. Kontakten är en sådan där som man först drar en låsklack åt sidan, sedan drar isär kontaktstyckena. Knacka ur sprinten ur dörrstopppet och lyft loss dörren.

Sidolisterna på dörrarna sitter med clips. Använd en mejsel med något mjukt emellan för att inte repa, bänd tills clipsen ploppar loss. Varje clips har en liten gummitätning för att hindra fukt från att komma in genom hålet, och dummitätningen brukar gå sönder när man tar loss den. Clips kostar ca 5-10 kr styck, köp nya de som går sönder men de som klarar sig finns ingen anledning att byta om du inte har lust.

Listen mellan rutans nederkant och plåten sitter bara ditklämd, lossas med en mejsel eller järn eller liknande med något mjukt emellan för att inte repa.

Om du ska lacka dörrarnas insidor, finns en hel del små "pluppar" och små inspektionshål där du får pilla loss plupparna.

Backspeglarna sitter med torx-bultar inifrån (under dörrklädseln). Dörrklädseln sitter med clips. För att lossa dörrklädseln: börja med att med en fin mejsel pilla loss den lilla runa täckplastbiten i dörrhandtaget som döljer skruven. Har för mig att det även sitter en skruv i dörrklädselns framkant, mot ventilationen - men jag minns inte säkert. Lossa clipsen med försiktigt men ändå bestämt "ryck" i varje clips (jag tycker fingrarna är bäst, för att inte repa). När dörrsidan är lös, så lossa alla elektriska anslutningar, piilla loss belysningen som sitter i klädselns underkant.

Motorhuven sitter med 4 eller 6 torxbultar. Du måste lossa spolarmunstyckena och elkablarna för uppvärmningen av spolarmunstyckena.

Emblemen sitter fasttryckta med två pinnar. Pilla in en gummiklädd mejsel el liknande och lirka loss emblemen utan att få sprickor. Nya emblem kostar ca 400 kr styck.

Många detaljer sitter fast med BMWs expanderande plastnitar. Det är en svart plastnit med en liten plastpinne som man slår ner för att få niten att expandera. Använd en vass mejsel och en tång för att demontera. Köp nya nitar de som skadas, kostar ca 5-10 kr styck.

I dörrarnas underkant sitter lister, men jag minns inte hur de sitter fast. Inte svåra att ta loss vad jag minns.

Möjligt att jag glömt en del, men detta är det mesta i grova drag.

Räkna med 8-10 timmar för att plocka ner bilen, och lika mycket för att sätta ihop den. Det är bra om du har hjälp, stötfångare och dörrar väger en del, och det är lätt att råka repa något.
Det är stor skillnad på arbete att plocka ner/ihop för en hellack resp endast front.

För fronten, skärmar, sparklådor så räcker det ju att du demonterar stötfångaren, lyktorna, njurarna, emblemet och det lilla ventilationsgallret på huven. Varje njure är tvådelat och sitter "fastclipsade" i varandra. Det är pill från insidan med två små mejslar som gäller. Ventilationsgallret sitter med fem engångsnitar, de får du köpa nya.

Det sitter lister m clips mellan sparklådorna och skärmarna.

Lackaren vill kanske att du plockar loss motorhuven så att han kommer åt att slipa, lacka med gott resultat. Men skärmarna kan sitta kvar, och eftersom bilen ändå måste maskeras (flera timmars jobb) så kanske huven kan sitta kvar. Då slipper du besvär med inpassning vid återmontering.

Angående dörrlisterna på sidan: var försiktig när du plockar loss dem, nya kostar nästan 1000 kr styck vill jag minnas, och de böjs lätt vid demontering och är svåra att få helt raka igen.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tack Lasse-500 för den genomgången.

Visserligen hade jag hyfsad koll på det mesta av det du radade upp. Och jag kommer sannolikt inte att röra dörrklädslarna om jag inte måste. Lacken är ju fin i dörröppningarna.

Nedre dörrlisterna är nya och de sitter bara påklämda så de är inget problem och inte heller dyra att köpa nya igen om det skulle behövas.

De mitt på dörren är nya alla fyra, så de får helt klara sig hela igenom ett sådant äventyr.

Övre kromlisten på dörren, den mot rutan, var jag inte så orolig för och de är inte heller så dyra har jag för mig.

Däremot är jag rätt orolig för den kromade listen runt takkanten, och dess avslutning på C-stolpen. Den sista listbiten där är nya på min bil, båda sidorna. Kostade dryga 600 kr styck och verkar svåra att få loss oskadade men du kanske vet nåt knep för dem?

Den långa över takkanten ska man tydligen kränga loss på nåt vis, men det verkar lite lurigt. Sen vill man ju att alla lister ska sitta som en smäck igen, se fabriksmonterat ut typ, och inte som de är Biltemastyling på trekvart....

När det gäller kofångarna så är det ju en hel del plock med dem sen med, för det är ju en del kromlister och jox på dessa som måste lossas för att lacka ordentligt.

Njurarna är nya på min bil så de vet jag hur de sitter fast, likaså lyktorna då jag nyligen bytte glasen på dessa. Emblemen är nya så de vet jag också hur de sitter.

Däremot klurar jag lite hur jag ska göra med 740iL-emblemet på bakluckan. Jodå jag vet att det bara sitter med dubbehäftande tejp. Men ska jag ha det kvar eller inte efter en omlack? Saken är den att bilen är beställd utan emblem, men sen har en tidigare ägare satt på ett emblem igen. Får fundera på vad jag tycker är snyggast, med eller utan.

Vad får man räkna med att en fullgod omlack får kosta, men ändå anses vara ett ok eller bra pris? När börjar det bli för dyrt? Är ju inte ute efter en billigast möjligt bara den blir blank och blå, utan en bra lack för ett bra bris.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag har fått pris på 20-25k + moms för att lacka om min, tror det ligger däromkring normalt om du inte har kontakter.
Den kromade taklisten hade jag glömt. Jag minns inte att vi plockade loss den. En riktig lackerare kan maskera oerhört skickligt, för där syntes inte att det var omlackat, även om man kikat med mikroskop. :)

Minns också att de bakre listdelarna, den kromade bågen som går ner vid c-stolpen med en gummitätnng bakom (som brukar torka). Jag frågade pris på de för fem år sedan, och då kostade de 800 kr styck.

Jag har för mig de bakre delarna sitter nitade, och den övre taklisten är ditklämd och låst av nitade listen i bakkant och framkant, men någon kanske vet helt säkert?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det bakre delarna av listen, den på C-stolpen, har en styrtapp som skjuts in i den främre listen. Sen sitter den med tre plastclips mot C-stolpen som ska tryckas in i motsvarande hål i stolpen.

Jag har bytt dessa på båda sidor två gånger på min bil. Först för att de gamla hade kass gummilist, och sen en gång till då de på insidan fastlimmade plastclipsen lossnade så jag fick nya lister på garantin.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.