AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.668

Lite frågor om Z3 2.8

Sida 2 av 3
Fredrik: har oxå forskat i detta med 2,5ans insug. fanns en 328E36 i galleriet som tillhör en av mekarna på ESS som hade ESS kompressorsats och just 325:ans insug. Han talade sig varm för kombinationen och jag har sneglat lite på bildelsbasen efter en sån. Men frågan är om den går "bolt-on" ?

soda: du har nog fått felintryck. jag tror dem flesta håller med om att konsten att konventionellt trimma en motor står högt i kurs. det är bara det med kostnad per nyvunnen bhp som inte är lika tilltalande.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Utrymmet mellan stolarna, i nedre förvaringsfacket är avsett för extra bashögtalare/LB

»If everything seems under control; you're just not going fast enough!» M. Andretti
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Soda: Nejdå, jag ser definitivt inte ner på konvetionell trimmning. Dock känns det som ett rejält ingrepp att byta insug, dessutom kostsamt om det "bara" ger 7hk.. Tidigare räknade man grovt 1.000kr/hk för trimning. Kompressor/turbo ger lätt ett värde under 500kr/hk... Detta ingrepp gissar jag kostar 20K+ vilket ger >3.000kr/hk :-(

Jag ser absolut upp till dem som verkligen kan skruva i motorer, fast även de stoppar ju in kompressorer/turbos... (Npe/Estorilmongo/Manuel mfl)

Min teori ang M-motorn är att BMW har trimmat denna till gränsen för vad som fungerar i det långa loppet, därför vill inte jag pressa den ännu mer.. Överladdning är ju ett sätt att ta ut effekt utan att överanstränga motorn på samma sätt. Som exempel kan vi ju nämna gamla F1 bilarna, som tog ut max i båda varianterna, vilka tilläts 1,7 liters slagvolym på överladdade bilar och 3,0 liter på sugmotorer.

Skall jag trimma, så vill jag att det märks så diverse kostsamma konventionella fixar kan kanske ge 50hk, men det är för lite för att det skall vara värt det enligt mig.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Köpte ett insug för 500:- idag, ska hämta det på torsdag, sen ska jag beställa de packningar som behövs från BMW (kostar runt 300:- har jag hört) sedan är det bara fästet för tomgångsmotorn som behöver modifieras men det finns utförliga instuktioner på en del tyska forum som beskriver detta. Jag räknar med att ha allt monterat och klart för runt 1000:- och det är väl inte så dyrt för 7 häst om det nu ger det, ska bli kul att testa. Ska samtidigt passa på att modifiera insugsgallret till trottelhuset som enligt tyskarna ger grymt mycket bättre gasrespons på M52 motorn.

Mvh Henrik
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
soda: Trevligt! Ta gärna lite bilder under arbetets gång!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Soda: Är det de priserna vi talar om så... Jag verkar vara helt ut åt skogarna med prisuppfattning

/Caspar
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Kommer att lägga prylarna på hyllan till framåt Mars då min bil är avställd för året. Kommer att fotografera när jag byter insug, kan ju vara bra att ha om man råkar göra fel någonstans också, men det verkar inte särskilt svårt. Fick insuget till ett bra pris, de verkar ligga runt 150Euro begagnade nere i Tyskland.

Mvh Henrik
7 Hk? Ett insugsbyte med följande ommappning ger betydligt mer än så har jag hört. 25-30 Hk

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har läst att det ger 25-30hk om man byter till öppet filter och sportavgas som jag redan har. På 328 så bör man även byta till Z3:ans grenrör och katalysator då det tydligen är bättre flöde i dessa. Ska ringa JWR och kolla om han kan mappa om chippet efter att jag monterat prylarna.

Mvh Henrik
soda: måste man mappa om, eller hur? vem gör det åt dig?

Är det insug till M54? en till 2,5 eller 3.0 motorn?

____

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Insuget är ifrån em M50B25, dvs 2,5 liter 24v motorn från 1991-1995, Pratat med JWR och de trodde inte att det skulle behöva mappas om iom att jag redan har omprogrammerad box. Ska bli kul att se om det verkligen ger någon skillnad. Men för de pengarna är det värt att testa iallafall.

Mvh Henrik
soda:det är just den som även ESS killen rekomenderade! var köpte du den i tyskland? har du länk?

____

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har köpt mitt på annons på Autopower. Kolla även med www.fbt.se det ska inte vara särskilt dyrt eller svårt att komma över ett löst insug tycker jag. Jag fick napp på andra annonsen jag ringde på.

Mvh Henrik
soda: kommer du mäta före/efter när du monterar den?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Näe det kommer jag nog inte att göra, det finns ingen i närheten som har en rullande landsväg. Har ingen lust att åka 30 mil per gång bara för att få testa om det ger någon effekt. Man kan ju hoppas att det ger lite kännbar förbättring. Nu har jag hämtat insuget (fick en hel M50B25 motor på köpet, skall hämtas senare) så i helgen tänkte jag jämföra dem lite mer och se vad som måste göras före montering.

Mvh Henrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Soda: Menar Du att Du fick en hel M50B25 motor för 500kr???!?!?!??!?! Obegripligt!!

/Caspar
Caspar : Vill du ha billig motor så kolla med alpina. En M54 säljer dem för 29k Euro. Med take på att dagens växelkurs så är det billig "trim" upp till 231 bhp :-)
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Japp fick hela motorn för 500:-, dock så saknas det komp på 2 cylindrar så jag vet inte om jag skall ta hem den. Det vore iof kul att plocka isär den och kolla hur den ser ut. Är den skaplig så har jag ju en bra grundmotor att bygga turbo på.

Mvh Henrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tomas: 29K Euro?? Billigt?? det blir ju 270.000 SEK!?!?!

Soda: Skulle vara riktigt roligt att ta hem en sådan motor bara för att plocka isär!! Säg till om vi vill skicka vidare den för samma pengar!!?! (utan insug dårå.. :-( )

/Caspar
sorry 2.900 euro var det visst...

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.