AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.666

Lite frågor om Z3 2.8

Sida 1 av 3
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Är sugen på en Z3 2.8 97-98 och har några frågor som jag hoppas kunna få svar på här på forumet.

1. Var är batteriet placerat?

2. Vad är det för storlek på högtalarelementen i framsystemet?

3. Finns det någon plats för bakre högtalare?

4. Hur breda fälgar får man in bak med rätt offset?

5. Fungerar det bra att sänka bilen mer fram än bak (funderar på 40/25mm alt. 35/15mm)?

7. Skulle en JWR chippning kombinerat med sportavgas och filter ge något extra eller är det pengar som investeras bättre i t.ex fälgar?

6. Är det något särskilt man bör se upp med på denna modell?

Hoppas någon kan svara mig på detta.

Mvh Henrik
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Jag har en nyare Z3 och bered dig på en stor besvikelse när det gäller standardhögtalarna. De är bara skräp, dessutom är de så små (och även hålen att montera nya i) så att det inte utan mycket stor ansträngning går att få till ett hyggligt ljud. Det är inte ens monterade i en vettig låda/baffel.

Högtalarna är INTE i klass med något övrigt på bilen.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Hej! på min Z3 2.8 -97 är det enl nedan

1: batteriet sitter i baggaget, lättåtkomligt om man inte har ne massa skräp där, fast det får inte plats så mycket.

2: jag tror att det är 5,5" eller 6" fram och dom är DÅLIGA. har inte kommit dit att jag skall byta än men det stpår på "att göra listan"

3: plats för bakhögtalare finns egentligen inte, man är man händig kan man nog pilla in några små bakom stolarna.

4: Bakfälgar, jag har 245/40 17" som standard på min, tror att du åtmindstånde får in 255 bak.

5: vet inte

7: vet inte:

6: på min bl.a. är det fönsterhissarna som är LÅÅÅNGSAMMA ned och upp, tror det var Fredrik M här oxå som hade problem med det.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Anyone who tells you money can´t buy happiness... just doesn´t know where to shop!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har en z3 coupe och där sitter bateriet under golvet i lastutrymmet. Högtalare äe oxå mycket bra. två inbygra i dörren och tre stora i taket bakom föraren. Vet faktiskt inte detaljerna om dem med det låte mycket bra. Jah har 255mm därbak men jag tror att coupen är snepet bredare än roadstern. Annars sitter det 245 därbak på M.
Viss är det värt att chiptrimma. Jag fick höra at det skulle betyda för mig ett kliv från 193 till 225 med sportfilter, chip och avgas system. Så det är nästan 15%

Tomas
Att du gå från 193 till 225 med chip, avgas samt filter är rent BS.

Kom igen när du har testat det och bänkat.

Om du byter till 330 insug samt mappar om den tillsammans med sportsystem och filter så får du 213HK.

Går du vidare med riktigt grenrör samt kammar har du ca 240HK.

Grenröret har stora problem med flödet. Kolla ner på det engång så ser du hur illa det ser ut.

Alla dessa uppgifter bygger på verkliga tester på en kompis Z3 2.8 -00.

/Per
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
soda: Som vanligt rekommenderas en starkare motor om du vill ha mer effekt, skit i chipp, filter och sportavgas för en massa pengar - köp en Z3 M i stället (personlig åsikt). Är det roadster eller coupé du är ute efter?

roadZter
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Man tackar för svaren. Det är en roadster jag är ute efter. Skulle gärna gå på M-roadstern direkt, men den ligger lite över min prisnivå. Jag tror nog 193hk räcker för lagom rufs i håret till att börja med. Sportsystem och luftfilter vill jag ha ändå, för det goa ljudets skull.

Mvh Henrik
Du zodiaken, det verkar som om du vet b´vad du pratar om. när jag köpte bilen så sa killen att det sitter en sport filter och att effekten är på 212 Hp. Jag funderade på att chiptrimma men av det du säger antar jag att det är möjligen redan chiptrimmat. kan man se det på nåt sätt? ( har tappat emailen till han som sålde bilen.

Du soda, visst fan är 193hp så det räcker. Du åker ifrån det mesta och får många adrenalinkickar av farten under åren...svårt att behålla körkortet dock!

Tomas
Z3c 4 ever: Jag är tveksam till att tidigare ägare har bänkat upp den till 212HK.

Eftersom du kör på original M52 insug så är det omöjligt att komma upp i dessa effekter med chip, avgas och filter.

Men eftersom du har en 00a och alltså då dubbelvanos så skulle jag om jag satt i din sits kolla närmare på att byta till 330 insug.

Flödet i 2.8ans insug är extremt dåligt.

Även ett supersprit grenrör är en bra investering om du vill ha effekt. För där sitter en stor räv och täpper igen :)

+ att du slipper kattarna iom att dem sitter på grenröret.

Vill du ha mer info ang 330 konventering m.m är du välkommen att maila mig på: per@hylitryck.se

Mvh Per
Glömde nämna att en stor fördel med att byta till 330 insug är att du får en helt annan karaktär på motorn. Från 2.8an silkeslena tråkiga motor där det inte händer hur mkt man än varvar så får du ett helt annat riv uppe på varv. Du kan varva längre samt kan jag tänka mig att maxvridet flyttas upp lite med.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Får först och främst be om ursäkt för att jag drar upp en drygt två år gammal tråd. :S

Blev lite nyfiken på det zodiaken skrev om att montera insug från M54B30 på M52B28. Passar det rakt av eller krävs det några modifieringar? Hur mycket kan ett sådant byte kosta? Har ETKn men eftersom jag inte vet exakt vilka delar som måste bytas är jag osäker på vad priset skulle bli.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
haha, kul att läsa mina egna funderingar från 2,5 år sedan. hehe, på den tiden trodde jag på chiptrimning :-) snacka om att ändra värderingar på 2 år :-)

Masten hur som helst tillbaka till din fråga: när jag var hos MH-GTR i somras så hade hans kompis (Anders om jag inte minns namnet fel) en 2.8 som Mauel har hjälpt att trimma upp motorn på (konventionellt). Han, Anders, pratade om att han ska montera S50 insuget på M52B28 motorn och att det skulle kunna gå. Så då måste väl M54 insug passa oxå utgår jag ifrån . men blir det bättre drag av det? Jag tor att M52 och M54 är snarlika när det gäller insug...
för resten: går orginalfetishisten Masten i trimningstankar?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Blev lite chockad när jag läste att du på fullt allvar trodde att ett chip skulle ge så stor effektökning på en sugis ;-)

Det verkar rätt sannolikt att insuget från M54B30 är större iom att den motorn har 38 hk mer än M52B28 trots endast 0,2 l större cylindervolym. Jag har hört att M52B25 ska ha större insug än M52B28, det borde i så fall passa utan problem. Damn it, jag vill trimma! :D

Hur stor vridmomentsökning kan man förresten förvänta sig genom att enbart byta insug och mappa om? Kanske är svårt att uppskatta iofs.

/Masten
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Hehe, mja, jag planerar inför framtiden ;) Tror inte att pappa skulle uppskatta om jag började plocka isär motorn :)

/Masten
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Ni som kan tyska kan läsa mer om detta ingrepp på forumet på www.zroadster.com . Det finns de som har bromsat sina bilar där med chipp, filter och avgas och fått ur en bit över 200hk. Jag läste en tråd där för ett litet tag sedan där en kille bytt insug på sin Z3 2,8, det fanns en massa bilder på hur insugen såg ut och det är verkligen stor skillnad på kanalernas storlek/flöde.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Kolla även in denna: Länk

Mvh Henrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Byta insug för 7hk... njaeeee... kanske inte va??

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
alla hästar små...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Caspar: Tycker det är tråkigt att attityden har blivit så negativ gentemot sugmotortrim. Allt ska turbokonverteras eller kompressormatas. Det är mycket manligare med sugmotortrim. Det finns inte mycket som slår en ylande sugmotor i en rallybil när det kommer till motorljud. Har skrivit om sugmotortrim i form av chippning/luftfilter/avgassystem m.m. förut men eftersom det verkar vara fler tangentbordsracers än mekaniker på alla forum (detta inräknat) som anser att chip m.m. inte ger någonting på en sugmotor så kan de väl få fortsätta tro det då.

Mvh Henrik
Det har snackats mycket om att det lönar sig effektmässigt att byta till mer 2.5'ans insug, är det ännu bättre med 3.0'ans eller ger det ungefär samma effekt? Misstänker att mitt insug är bytat, hade varit kul att veta vad som sitter där.

En kompis hustrimmare plockar 240 Hk+ ur en 2 liters Ford motor utan överladdning, monterad i en rallybil på 700 kg, ger det riktigt trevliga prestanda. =)
Vågar bara inte tänka på vad det skulle kostat att bygga den motorn om man skulle betalat alla timmar som är nedlagda.

Ser oxå helst att min BMW förblir utan överladdning.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.