|
|
|
|---|---|
|
Hej kära forumiter, Jag är en fortsatt lycklig ägare av en 750 iAL e38, men jag tror jag fått ett "spöke" och kan inte klura ut vad det är, så jag hoppas ni kan hjälpa med att bringa klarhet. Jag har sökt på forumet som en tok och hittat många olika fel, men inget som jag tycker passar helt med mina symptom. Ibland när jag släpper gasen helt i låg fart (ca. 40-60 km/h), så gasar bilen liksom av sig själv och bilen rullar på utan att motorbromsa. Ekonomimätaren går inte på noll som den brukar förrän bilen stannar helt. Ibland pendlar varvtalet också ganska betydligt en kort stund, men bara om jag släpper gasen helt och endast i låg fart (tror det är på 3:ans växel). Jag lyckades filma fenomenet, som ni kan se här, ca. 6 sekunder in i klippet, där jag släpper gasen hastigt och varvräknare/ekonomimätare "pendlar": Bilen går i övrigt som en klocka och växlar perfekt, bortsett från att den då inte "släpper", när jag släpper gasen. Kan tillägga att bilen precis varit på service och verkstaden hittade inga felkoder och jag fick beröm för att lådan växlar så bra trots nästan 25 000 mil. Tror ni det är ett problem med växellådan (olja är bytad en gång), eller är det något med gasspjället, någon luftmassemätare, insugsmembran eller något helt fjärde? Någon som upplevt något liknande? Jag är jättetacksam för svar och bilen skall in på verkstaden igen på onsdag i nästa vecka för att fixa pixelfelet, men det vore kanon att få detta irriterande problem ur vägen samtidigt. It's better to burn out - than to fade away. | |
|
Ingen som har ett bud på mitt spöke? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Har ju mest erfarenhet av m70 motorn och minns jag tillbaks så var det bra att kolla gaspotentiometern.På min gamla e32:a hade jag liknande symptom och vid byte av "potten"försvann just den där fördjöjningen efter att ha släppt gasen helt. Går väl att spekulera lite oxå om spjällen och hur de mår,m70:i spjällen blev ju tröga och osynkade med varandra och behövde rengöras men tror att m73:ans spjäll är en bättre konstruktion. Har ett par spjäll till m73 liggandes om du vill referenstesta. Mvh Dic |
|
|
Dic: Tack för ditt svar. Jag varken kan eller vill mecka själv, men bilen skall som sagt in på verkstad igen på onsdag, så alla tips de kan kontrollera är jag jätteglad för. Gaspotentiometer är härmed fogad till listan :-) Att det har någonting med gasen att göra känns ju logiskt, men det är bara konstigt att det är så sporadiskt och specifikt för låg fart. I hög fart "släpper" den direkt när man släpper gasen - felet borde vara mera konsekvent, men det är kanske bara önsketänkande från min sida :-) Vad skulle det annars kunna vara? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
M70 motorn har fjäderretur på gasspjällen iaf, bör vara lika på din motor, vid mera gaspådrag spänns fjädern hårdare så att spjället får mera "fart" tillbaka. 628csi |
|
|
628csi: Tack för svar! Det låter härligt logiskt - hoppas gasspjäll eller "potten" är mit lilla spöke :-) Jag ber verkstaden kolla detta extra noga och om någon har ett alternativt förslag hör jag gärna det också. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.